Patrně většina z nás už někdy slyšela pojmy jako Hot AC, Gold AC, CHR, co si pod nimi představit? Přinášíme orientační přehled jednotlivých formátů. Formát rádia je relativně proměnlivá veličina, hranice mezi jednotlivými formáty jsou navíc ne vždy zcela zřetelné. Některé z níže uvedených se navíc na tuzemském trhu nevyskytuje.
Obecné hudební formáty
AC – Adult Contemporary
Cílová skupina: 25–50 let
Masový, nenáročný hudební formát založený na popové hudbě s možnými přesahy do soft rock. Středně široký playlist je zpravidla postavený na největších hitech posledních deseti, maximálně dvaceti let, nové hity jsou zařazovány jen velmi obezřetně s několikatýdenním zpožděním proti rádiím CHR. AC formát se svými odnožemi oslovuje široké vrstvy posluchačů, v průzkumech poslechovosti se tedy obvykle vyskytuje na nejvyšších příčkách.
- Hot AC
Cílová skupina: 18–40 let
Má větší zastoupení nejnovějších hitů a zařazuje je do playlistu dříve než čistá AC rádia. Tento formát se v Česku vyskytuje nejčastěji, hrají jej rovněž rádia, která se nesprávně označují CHR. - Soft AC
Cílová skupina: 25–55 let
Odlehčený AC formát sahá častějí do osvědčených hitů a v zařazování novinek je ještě opatrnější než klasický AC. - Oldies AC / Gold AC
Cílová skupina: 30–60 let
Jde o formát kombinující AC s Oldies, ve vysílání se nové hity objevují výjimečně a s velkým zpožděním, hudební archiv obsahuje písně posledních čtyřiceti let, obvyklé je pomalejší tempo. Je orientován na nejstarší část AC publika. - Euro AC
Cílová skupina: 20–45 let
Spíš alternativní AC formát se širším hudebním záběrem, který přináší méně známou muziku a vyhýbá se největším komerčním hitům. Kromě anglické muziky má větší zastoupení také německá, francouzská, italská a španělská hudba. Oslovuje náročnější posluchače, kteří mají zájem o lehkou alternativu.
CHR – Contemporary Hits Radio
Cílová skupina: 14–24 let
Agresivní hudební formát založený na aktuálních hitparádových hitech. Playlist je velmi úzký a rotace vysoké, extrémně může jít až o 50-80 současných hitů rotujících 6-8krát denně. Skladby vydrží v playlistu obvykle 3-6 měsíců, jen výjimečně déle. V Česku takto formátované rádio neexistuje, hlavním důvodem je absence oficiální české hitparády. Úspěchy slaví v zemích se silným rozhlasovým trhem. U nás je možné jej najít jen jako internetový stream klasického rádia.
- EHR – European Hits Radio
Cílová skupina: 18–29 let
Méně agresivní forma CHR obsahuje současné pop/rock hity převážně evropské produkce. - Dance CHR
Cílová skupina: 14–24 let
Specializace na diskotékovou a klubovou taneční scénu. - Rock CHR
Cílová skupina: 14–24 let
Odrůda CHR postavená na aktuálních rockových singlech.
Oldies
Cílová skupina: 30–60 let
Oldies rádia hrají převážně pop/rock muziku 60. a 70. let s přesahem do let 80. a 90. Nejnovější hity do tohoto formátu nepatří.
Melodie/Schlager
Cílová skupina: 30–60 let
Tomuto německému formátu se nejvíce přibližuje u nás veleúspěšný formát Radia Blaník. Zmínit můžeme i Rádio Bonton, Rádio Čas a Rádio Český Impuls. Jde o mix Soft AC a Oldies s výrazným podílem domácí tvorby od šedesátých let po dnešek. Díky silným retro náladám v české společnosti slaví momentálně velké úspěchy.
UC – Urban Contemporary
Cílová skupina: 18 – 35 let
Alternativní hudební formát pro mladou a městskou populaci, široký playlist obsahuje vše od „nekomerčního“ poprocku přes jazz, ethno až po house. Obvyklé jsou remixované verze známých hitů a skladby s dlouhou stopáží. Charakteriským jevem je nekonformní projev moderátorů.
Typy rozhlasových stanic podle pokrytí
Na českém trhu rozlišuje zákon o rozhlasovém a televizním vysílání několik druhů vysílání. Samotným rozhlasovým vysíláním se rozumí poskytování pořadů a dalších částí vysílání, které jsou uspořádané v rámci programu.
....Žánrově vyhraněné hudební formáty
Classic Rock
Cílová skupina: 30–55 let
V zahraničí kdysi velmi úspěšný formát u cílové skupiny 20-40 let, dnes boduje zejména u čtyřicátníků, kteří vyrůstali ve zlaté éře rockové hudby.
Soft Rock
Cílová skupina: 25–60 let
Tento širší rockový formát se svým pomalejším tempem snaží oslovit i posluchače, kteří nejsou ortodoxními rockery, ale tento hudební styl je jim blízký. Hudba je postavena na největších rockových hitech historie, které často hrají i AC rádia.
AOR – Album Oriented Rock
Cílová skupina: 19–34 let
Alternativní rockový formát postavený na méně známých a netypických písních. Neorientuje se na singly, ale prioritu mají ostatní zajímavé skladby z rockových alb. V podobném duchu hrají často malá studentská rádia, na poli komerčních stanic se AOR objevoval v první podobě devadesátých let v podání Radia Hády nebo Radia Attack.
Classic
Cílová skupina: 30–60 let
Formát postavený na klasické hudbě, bývá někdy kombinován s náročnější muzikou jiných žánrů, např. s jazzem. Oslovuje velmi úzkou skupinu obyvatelstva.
Classic Country
Cílová skupina: 25 – 60 let
Typický Classic Country formát se vyskytuje hlavně USA, kde má dlouholetou tradici. České country stanice do něj namíchaly část oldies muziky a okořenily výrazným podílem domácí folkové produkce, která je charakteristická pro naši populaci.
Typy a ceny přijímačů (FM, AM, DAB, NET)
Rozhlasový trh prošel v posledních několika letech dynamickým vývojem, kde hraje výraznou roli internet a digitální technologie. Pokud máte zájem o přijímač čistě za účelem poslechu rádia, máte několik možností podle způsobu příjmu.
....Formáty mluveného slova
Allnews a News/Talk
Cílová skupina: 25 – 55 let
Tyto formáty jsou založeny na mluveném slovu a hudební prvky používají obvykle pouze jako předěly nebo jingly. Allnews je čistě zpravodajský, News/talk kombinuje zpravodajské bloky v nejatraktivnějších vysílacích časech s diskuzemi a talk-show v off-time.
Smíšené formáty
Variety
Cílová skupina: 25 – 60 let
Všeobecný formát založený na blokovém programování, hudební bloky střídají bloky zábavné, diskusní pořady, talk-show nebo publicistika. Někdy se o něm mluví jako o rodinném rádiu, v devadesátých letech a na počátku milénia se mu blížila Frekvence 1, dnes například Dvojka Českého rozhlasu.
Full Service
Cílová skupina: 30 – 60 let
Rádia poskytující kompletní servis, tedy hudbu, zpravodajství, publicistiku a zábavu. Největší důraz je ovšem kladen na informační složku. Podle podílu zastoupení jednotlivých prvků můžou rádia inklinovat na jedné straně k některému z hudebních formátů (nejčastěji AC) nebo na druhé straně až k News/Talk formátu.
Původně zpracoval Radek Dresler, upravil Martin Petera.