Marek Berger: Posílení regionality je logickým krokem, hudba přináší novinky i vzpomínky

Program a hudební dramaturgie Radia Haná jsou dlouhá léta spjaty se jménem Marka Bergera, rádiového matadora znají posluchači po celé Moravě, prošel ještě dvěma dalšími výraznými on-air projekty. Společně jsme si povídali nejen o vysílání, ale také o aktivitách souvisejících se společenskými událostmi.

Marek Berger

Marek Berger

Je poměrně málo lidí, kteří by minimálně na Moravě neznalo jméno Marka Bergera. Aktuálně vytváří program a hudbu pro jedno z nejúspěšnějších regionálních rádií. V první části jsme se primárně bavili o programu. V druhé, připravované části se budeme bavit o obchodních aktivitách a přineseme krátké rozhovory se dvěma hlasy známými zejména z odpoledního vysílání Radia Haná.

RadioTV: Radio Haná je dlouhodobě nejposlouchanějším regionálním rádiem v Olomouckem kraji. Co je tím mixem, který pomáhá tuto pozici udržet?

Marek Berger: Naši posluchači jsou poměrně konzervativní, nemají rádi překotné změny a chtějí své jistoty. Pokud si pustí Radio Haná, vědí přesně, co dostanou – tedy nejlepší hudební výběr a regionální zpravodajství. Jsme tu doma, mluvíme o všem, co se u nás v regionu děje.

To vše podtrhuje historie značky Radia Haná, jsme rodinná firma s více než 27letou tradicí a partneři akcí v regionu. Budujeme a udržujeme osobní vztah s našimi posluchači.

Tuzemská rádia většinou opouští hudební dekádu 80. let a soustředí se na hudbu posledních 20 let. Nastane doba, kdy tuto dekádu opustíte? Aktuálně se kromě Procházky pamětí objevují osmdesátky i ve večerním speciálu v osm a rovněž v rámci denního proudu.

Tuto hudební dekádu rozhodně opouštět nebudeme, posluchači si rádi na hity rádi zavzpomínají. Od letošního roku zařazujeme do proudu nový claim „Novinky i vzpomínky“, která podtrhne spojení aktuálních hudebních hitů a muziky staršího data.

Radio Haná každoročně vylepšuje program na základě poptávky posluchačů. Jste primární hudební rádio, nicméně v letošním roce jste rozšířili regionální zpravodajství a dvakrát v hodině informujete o aktuálním dění. Jaký ohlas jste po prvním kvartále zaznamenali?

Myslíme si, že u regionální stanice je třeba zdůraznit to, co je pro ni důležité a co ji odlišuje od konkurence. Proto jsme rozšířili zpravodajství, pět minut před celou vysíláme klasické zpravodajství z regionu, domova a světa, okolo půl pak dáváme prostor odlehčenějším tématům z regionu.

Regionalita se neodráží jen ve zpravodajství a programu. Náš postup oceňují rovněž regionální zadavatelé reklamy, v rámci speciálních reklamních bloků osloví konkrétní posluchače v regionu.

Programové schéma Radia Haná doplňují zábavné prvky, aktuální novinkou je „Souboj generací“, v němž dětí a mladší vedou pomyslný vědomostní souboj se svými rodiči a prarodiči. Co Vás vedlo k zařazení této novinky?

S nápadem za mnou přišli Martina Qweetko Procházková a Lukáš Kobza. Ankety vysíláme na Radiu Haná dlouhodobě, ve vysílání nám podobný prvek s lehkým vtipem navíc chyběl. Pozitivní je, že se posluchači dozvědí něco, co třeba nevěděli. A o čem si posléze můžou povídat s kolegy v práci.

Radio Haná s programem SkyRock putuje olomouckým éterem už zhruba dekádu, jak se tento formát vyvíjí?

Jedná se o výjimečný formát, máme navíc velmi široký playlist – jedná se především o jižansko-americký rock a nedílnou součástí je blues. Má o něco užší cílovou skupinu než klasický hudební program, rozšiřuje ovšem naši základnu posluchačů. Nejen na české poměry lze považovat SkyRock za raritní projekt, původním autorem je RNDr. Pavel Foretník, otec zakladatel.

Rádio Haná SkyRock má nový hudební obal

Rádio Haná SkyRock má nový hudební obal. Změnily se znělky, jingly a předěly. Obsah a zaměření zůstává. SkyRock i nadále slibuje hudbu vybočující z mainstreamu. Cílem je oslovit publikum vyhledávající rockové stanice.

....

Modetátorem jsi od roku 1992, postupem času jsi přibral další povinnosti, mimo éter. Přesto tě stále příležitostně můžeme slýchat on-air.

Ano, jednou za měsíc si sedám na židli moderátora. Od stolu se věci sice vymyslí a můžeš mít pocit, že něco funguje. Nemusí to tak být, ostatní říkají, že to není ono. Když si to zkusíš sám, zjistíš, zda je to proveditelné či nikoli.

Pomáhá mi to zároveň lépe plánovat hudbu a programové prvky, když sedíš vkuse pět hodin, dokážeš vnímat proud a celou kontinuitu vysílání. Mám čas se soustředit, sleduji, jak jsou vystavěny vstupy, scénář. Jindy nemám tolik prostoru se podobným věcem intenzivně věnovat. Navíc mě to baví, protože mám přímý kontakt s posluchačem.

Řídil jsi program a hudbu největších rádií na Moravě a pokračuješ v tom nadále. Jak vypadá tvůj pracovní den?

Každý den je úplně jiný – není to jen administrativa, potkávám se s pořadateli akcí, kapelami, klienty. Zároveň konzultuji s obchodním oddělením, jak navázat program na obchod. Rádio je živý organismus.

Týdně mi přijde 50 nových songů, ty si musím poslechnout a rozhodnout, kterou nasadím. Mnohem těžší je rozhodnout, kdy něco z playlistu vyhodit pryč. Písničky si testujeme sami a vsázíme přitom na naši intuici. Nemáme prostředky na nějaké velké studie, náš unikátní systém se nám vyplácí a posluchači jej kvitují s povděkem.

Nejvíc mě právě baví fakt, že pracuji s lidmi. Náš tým je skvělý, bez nich by Radio Haná nemohlo vůbec existovat. Je nádherné, že z tohoto místa dokážeme šířit kvalitní program. Je to zásluha všech lidí v rádiu.

Jistou daní za svobodu je fakt, že možná nemáme tolik prostředků. Jsme ovšem schopni pracovat efektivně, vše si řešíme in-house. Jsme pyšný na to, co náš tým umí produkovat a že posluchači oceňují naši práci.

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .