Potřebují rádia vysílání přes internet?

internetvelkyJakkoli se může otázka z titulku zdát nesmyslná, někteří provozovatelé si ji dodnes kladou. Potřebuje vůbec rádio lokálního významu vysílat svůj program přes internet? A co investice do webstránky? Jak může internet ovlivnit prospěch rádia v průzkumech poslechovosti a nejedná se v některých případech jen o vyhozené peníze?

Internetové vysílání nebo webová prezentace je investice jako každá jiná. Každý provozovatel má pro tyto druhy komunikace jiné důvody. Jsou provozovatelé, kteří se bez internetu neobejdou – web pro ně tvoří nutný doplněk k programu nebo službám a přináší jim tisíce reálných posluchačů na internetu. V další kategorii jsou provozovatelé, kteří potenciál internetu příliš nevyužívají, ale ani se mu nevyhýbají. A světě div se – i dnes se najdou provozovatelé, kteří kouzlo internetu ještě neobjevili – příkladem za všechny je Rádio Contact Liberec, které nemá ani web, ani stream.

Internet jako prostředek

Pro většinu provozovatelů jsou internetové aktivity rozšířením portfolia služeb. Například provozovatel Rádia Impuls dlouhodobě buduje portfolio různých aktivit na internetu, a to nejen prostřednictvím vlastního portálu Impuls.cz ale i dalších. Mediální skupina Lagardere využívá celosvětovou síť nejen pro své FM stanice, ale i pro další subkanály těchto stanic, které vytváří pod značkami Frekvence 1 nebo Evropy 2. Nedávno přišla i s hudebním portálem Koule.cz, kterého součástí je aplikace Musiline – jakési inteligentní rádio „na míru“ pro každého posluchače.

Vysílatelů, kteří využívají internet jako prostředek pro další růst, je celá řada. Prostřednictvím internetu je možné, zvláště pro silné a zavedené značky, získat tisíce reálných posluchačů v reálném čase (nad rámec běžného průzkumu poslechovosti), zásobovat je doplňkovými kanály, nabízet podcasty… to vše za účelem získání zajímavého publika, na kterého je možné zacílit reklamu přímo na síti. Pokud se to povede, může mít podobná služba pro provozovatele smysl.

Evropa 2 Lowrider Webradio

Stream jako samozřejmost

Je ale i řada dalších provozovatelů, kteří příliš nevyužívají potenciál internetu. Ostatně, obsadit tento prostor a být na něm úspěšný není až tak jednoduché, a míra konkurence je vysoká. Jenže i tito provozovatelé chápou důležitost internetu jako významného média, a nemalou měrou na něm participují. Pro tyto rádia je web a on-line stream prostředek, jak se dostat blíž k posluchačům. I když zde nevysílají pro desetitisíce posluchačů denně jako jejich větší kolegové, kvalitní a živou webovou prezentaci jakož i stream o síle alespoň 64-128 kbps považují za samozřejmost.

Pokud se provozovateli nepodaří na stream nebo web navázat reklamu, pak mu logicky vznikají další náklady, které by mohl omezením tohoto druhu vysílání ušetřit. Jenže náklady na zavedení a provoz on-line streamu se postupně snižují, a podobná služba se už stává úplným standardem. URL webu je už zároveň součástí komunikace každého rádia, podobně jako například samotná vysílací frekvence.

Stream a web jako nepotřebný artikl

Ač je to k nevíře, i na českém rozhlasovém trhu dodnes existují subjekty, které kouzlo internetu odmítají. Pro konkrétní příklady dokonce ani nemusíme daleko od Prahy. V Liberci vysílá jedno z nejstarších rádií, které necítí potřebu komunikovat jinak než přes klasické FM pásmo. Rádio Contact Liberec existuje už 18 let, ale za tu dobu o sobě nedalo vědět jinak než jednostránkovou prezentací, která má spíš podobu jednoduchého a graficky nepříliš povedeného letáku. Provozovatel sice vlastní doménu RCL.CZ, ale obsah na ní nemá žádný. O internetovém vysílání nemluvě. Paradoxní na tomto vysílateli je i fakt, že vůbec nekomunikuje s médii. V desetileté historii serveru RadioTV.cz nereagoval provozovatel Rádia Contact Liberec na žádný pokus o komunikaci, a zmínky o tomto rádiu nenaleznete ani v jiných médiích. I přesto se samotné rádio může pyšnit relativně vysokou poslechovostí – 113 tisíc posluchačů týdně.

Web Contact Liberec

Není to ale jen Contact, který dlouhodobě ignoruje internet. Něco podobného má na svém kontě i dnes nejúspěšnější slovenské Rádio Expres, které v prvních čtyřech letech existence vůbec nemělo vlastní web ani stream. Pro provozovatele to jednoduše nebyla priorita i přesto, že již po dvou letech se Expres postupně dostával na přední příčky poslechovosti. Dnes ale patří jeho web grafikou i obsahem k nejlepším v oboru, pokud bereme v úvahu jen prezentace slovenských rozhlasových stanic.

I když kvalitou webu někteří čeští i slovenští vysílatelé zaostávají za svou konkurencí, on-line stream je alespoň pro všechny samozřejmostí. I když se ještě i dnes najdou výjimky – například Rádio Dyje spustilo stream až tento týden po více než dvou letech svého provozu. Na Slovensku ho postrádá Rádio RTI, které jeho majitel po dlouhých letech přestal podporovat a nezbyl mu už ani web, licenci však ještě vlastní.

Čistě internetová rádia

Samostatnou kategorii jsou pak čistě internetová rádia. Ty sází na neomezené možnosti pokrytí, rostoucí penetraci broadbandového připojení, možnost on-line poslechu přes mobilní telefony, podcasty výjimečných pořadů a další služby. Největším oříškem je ale nutnost přilákat posluchače na konkrétní web nebo stream. V dnešní době má posluchač internetových rádií na výběr tisíce různých žánrových stanic a na českém trhu stovky původních rádií, včetně těch, které vysílají i terestricky. A podle průzkumů je pozice čistě internetových rádií ještě i dnes poměrně slabá – 90 procent posluchačů na internetu volí osvědčené značky, které zná z FM.

I tak je ale internet významnou alternativou pro komunity a neziskové projekty. Pomocí celosvětové sítě můžete téměř okamžitě a bez větších investic provozovat rozhlasové vysílání pro jakoukoliv skupinu lidí, a pokud jste dostatečně originální nebo máte mnoho následovatelů, tak se o publikum nemusíte obávat. Příkladem jsou evangelizační rádia, například české AWrádio nebo česko-slovenské Rádio 7. Dále jsou tu rádia, které těží z formátové jedinečnosti – dobrým příkladem je Dance rádio, které má za zády silného investora s ambicemi proniknout i do FM éteru. Další vysílatelé se snaží zaujmout kontroverzí – například Rádio4U, o kterém jsme psali v souvislosti s ulítlou noční sexuální show.

A co reklama?

Ačkoliv o reklamu na čistě internetových stanicích není ze strany zadavatelů zájem, i tak může každý vysílatel, který získá dostatečnou komunitu, na svém vysílání i vydělat. Internet nabízí množství možností pro podporu všeho druhu. Díky několika klikům může posluchač okamžitě přispět na provoz nebo odměnit své rádio za kvalitní program. Další příjmy může provozovatel získat i díky prémiovému streamu vyšší kvality, za který je část posluchačů ochotna si připlatit. A rádio může vydělávat i díky tomu, že zorganizuje pro své posluchače různé akce nebo koncerty – pokud má dostatečné publikum, které není příliš vzdálené.

Autor článku: