TV Barrandov vstupuje do druhého roku vysílání s jistotami

tv-barrandov-perex2Plnoformátová digitální stanice TV Barrandov včera oslavila první výročí svého vysílání. Na bilanční tiskové konferenci v Paláci zábavy představila novinky i akvizice pro letošní rok. Televize sází na úspěšné pořady ze své první sezony, a přináší některé překvapivé akvizice – například novou sérii amerického seriálu Melrose Place nebo další koprodukční slovenský seriál Nikdy neříkej nikdy. Podívejme se na její historii a budoucnost zblízka.

Televize Barrandov zažila poměrně krušný ale úspěšný první rok. Své vysílání odstartovala přesně 11. ledna 2009 večer a zpočátku vsadila na diváka, který se stal pro konkurenční komerční televize neatraktivní. Barrandov původně plánoval oslovit diváky nad 35 let včetně skupiny 55+, kterou opustily Nova s Primou. Připravil několik ambiciózních formátů vlastní tvorby a postupná profilace mu zajistila stoupající podíl na trhu, který se místy vyšplhal až k necelým šesti procentům.

Rok plný experimentů, i úspěšných

Televize Barrandov se stala jednoznačně nejúspěšnější z nových digitálních televizí a předčila i druhé kanály Novy a Primy, které se těší masivní podpoře svých mateřských stanic. Barrandov zatím sice nedokáže výrazně konkurovat samotné Nově nebo Primě, ale cesta, kterou za rok ušla naznačuje, že za několik let bude pro obě televize skutečně vážnou konkurencí.

Navzdory tomu byl první rok Barrandova plný experimentů. Nejdůležitější se odehrál již při samotném vstupu na trh. Barrandov spouštěl vysílání v situaci, kdy se pokrytí digitálních multiplexu jen pomalu rozšiřovalo, a neměl ještě k dispozici dostatečnou základnu potenciálních diváků, o které by se mohl opřít. Pomohlo mu však umístění do komerčního multiplexu 2 s nejsilnějšími komerčními televizemi Novou a Primou, a tak ve druhé půlce roku se podíl této nové televize pozvolna zvyšoval. Brzký vstup na trh byl přesto riskantní. Pokud by se TV Barrandov rozhodla vstoupit na trh o rok později, měla by mnohem lepší výchozí pozici. Tak jako tak by ale potřebovala jisté období na vyzkoušení účinnosti některých formátů a lepší profilaci na trhu, a toto období má po jednom roku úspěšně za sebou.

barrandov1-velky

Časté personální změny

Dalším experimentem byly poměrně časté personální změny na klíčovém programovém postu. Pět týdnů po zahájení vysílání televizi opustil programový ředitel Přemysl Svora, a vedení jeho nástupce dlouho nehledalo. Program začala řídit programová rada složená z několika členů managementu a odborníků z branže. Na podzim se podařilo angažovat Petra Sládečka, který prošel Českou televizí i Novou a spolupracoval na projektu televize Febio. Po necelých dvou měsících ale i Sládeček rezignoval a programovou stránku začala řídit ředitelka výroby Jolana Dvořáková. V průběhu roku televizi opustil i šéfredaktor zpravodajství Marek Vraný nebo původní šéf výroby Petr Nezval. Letošní tým by ale měl být podle slov generální ředitelky Janky Vozárové stabilní.

Důležitým mezníkem pro Barrandov bylo i zařazení do elektronického průzkumu sledovanosti, ke kterému došlo v polovině minulého roku. Televize mohla začít prodávat reklamní prostor na základě dosažené sledovanosti a průměrného podílu na trhu, a její zařazení do peoplemetrů dopomohlo i k dalším pohybům na trhu. Asociace televizních organizací totiž začala následně přijímat i další menší televize do průzkumu čímž se zreálnily hodnoty i pro největší komerční stanice Novu s Primou. Prvotním cílem Barrandova bylo získat v průběhu prvního roku dvou až tříprocentní podíl na publiku, což se podařilo. Pro letošní rok si televize dala ještě ambicióznější cíl šesti procent, který se vzhledem k dosavadním výsledkům může jevit jako reálný. První programový ředitel Přemysl Svora před půldruhým rokem prezentoval ambici dosáhnout až 12-procentní share po třech až čtyřech letech. Pokud se letos Barrandovu podaří překročit metu šesti procent, může určitě naplnit i další ambice.

Úspěch přinesla tvorba pro staršího diváka

Po několikaměsíčním hledání dospěla televize Barrandov do fáze, kdy našla vhodnou profilaci. Úspěch přinesla sázka na původní českou tvorbu a zábavu. Mezi nejúspěšnější formáty se vyšvihla Politická střelnice Zuzany Bubílkové nebo Talkshow Jana Saudka. Nadprůměrně a dlouhodobě konkurenceschopné hodnoty vůči Nově a Primě přináší i normalizační seriál 30 případů Majora Zemana a starší české filmy v pátek večer. Barrandovu se daří s podobným konceptem jaký kdysi razila televize Prima. I její program byl před několika úspěšný s tituly, které diváci dobře znali z minulosti. Na Primě rovněž zabraly normalizační seriály – kromě Majora Zemana i Žena za pultem – a pomáhalo i zaměření na ženské publikum. Díky tomuto konceptu dokázala Prima vyvinout první dlouhodobý seriálový projekt Rodinná pouta, kterým odstartovala závody v původní tvorbě s Novou.

porad-nikdy-nerikej-nikdy-velkyNovinkou pro rok 2010 je původní slovenský seriál s českou herečkou v hlavní roli

Barrandov sice necílí pevně na ženské publikum, podle oficiálních tiskových informací se zaměřuje na rodiny třicátníků, kterým nabízí českou filmovou klasiku, evropskou filmovou tvorbu, dokumentární cykly a také vlastní pořady. Dnešní podoba programu se jeví být účinnou alternativou vůči oběma „analogovým“ komerčním televizím.

Do nového roku vlastní seriál a exkluzivní akvizice

Letošní ambice TV Barrandov budou nepochybně vyšší než ty loňské. Po úspěšné spolupráci s televizí Joj na seriálu Odsúdené se na Barrandově rozhodli participovat i na dalším původně slovenském seriálovém projektu Nikdy neříkej nikdy v hlavních rolích s českými herci Aňou Geislerovou a Tomášem Hanákem. Seriál měl premiéru včera, a bude pokračovat v následujících měsících. Pondělní večer by měl patřit mezi nejsilnější večery televize jelikož Barrandov přinese i nové díly sitcomu Cyranův poloostrov. Spolupráce s Ivanem Mládkem se původně měla skončit ale úspěch projektu nakonec obě strany přesvědčil o výhodnosti vzájemné kooperace.

Nové díly přináší i nedělní cyklus České milování z produkce televizní společnosti Febio, která natáčí dalších 23 dílů dokumentu. Neděle bude patřit i lifestylovému cyklu Prominenti s Jitkou Asterovou. Pokračuje Politická střelnice Zuzany Bubílkové, která pro Barrandov připravuje i nový pořad Vítězné hašteření společně s Milošem Knorem.

Ze zahraničních akvizic vypadá zajímavě zejména populární teenagerský seriál Melrose Place, který byl ikonou náctiletých v poloviné 90-tych let. Televize Barrandov přinese nejnovější sérii seriálu z roku 2009 s novými osudy a postavami, a zároveň uvede i všechny díly původního seriálu z let 1992-1999. Zajímavým letošním experimentem bude i uvedení animovaných seriálu v hlavním vysílacím čase. Barrandov nasadí animované pohádky přímo proti Událostem České televize a Televizním novinám na Nově. Úspěch podobného kroku je zatím diskutabilní nicméně i zde může TV Barrandov sehrát významnou alternativu vůči nejsilnějším terestrickým televizím v časovém slotu, který již 15 let neohroženě okupuje televize Nova.

porad-melrose-place-velkySeriál Melrose Place s novými hrdiny bude mít premiéru ve středu 13. ledna

Zmizí aktuální publicistika

V letošním roce se bude televize Barrandov méně zaměřovat na aktuální zpravodajství a publicistiku. Z vysílání už zmizel analytický a magazínový pořad 90 minut, který startoval jako efektivní výplň podvečerního vysílacího času. Sledovanost ale nebyla dostačující ani pro potřeby nově vzniklé televize, a tak se bude Barrandov zpravodajským tématům věnovat jen v pořadu Hlavní zprávy. Jak uvedla ředitelka Janka Vozárová v rozhovoru pro server Digizone.cz, zpravodajství se kromě denní podoby přesune i do týdenních speciálů aby televize vyhověla platným licenčním podmínkám.

Televize Barrandov tak vstupuje do druhého roku svého vysílání s velkými ambicemi. Ještě má necelé dva roky na to, aby se připravila na další novou konkurenci. Po vypnutí posledních analogových vysílačů totiž nastane deregulace trhu a do terestrického vysílání budou moci vstoupit další komerční subjekty. Mladá televize si podle výsledků v prvním roce vytvořila dostatečné předpoklady, aby nové konkurenci úspěšně čelila.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .