Fotbalová liga na TV Barrandov? Může jít o užitečnou provokaci

Představa, že by se nejvyšší česká fotbalová soutěž objevila zrovna na TV Barrandov, zní úsměvně. Není snad jediný fanoušek nebo novinář, který by tuto variantu bral vážně. Byť v tomto případě jde zřejmě o cílenou provokaci.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Stabilní partner Pragosport nabízí fotbalovým klubům jistotu

Na jedné straně stojí zájem společnosti Pragosport, která českým klubům nabízí za televizní práva 150 milionů korun ročně od roku 2020. Problémem je, že tato částka neprošla otevřeným tendrem, a není tak možné zjistit, zda by někdo dal za práva víc.

Když se fotbalová liga před lety stahovala na placenou televizi, šlo o přirozený vývoj. Placené programy tahaly cenu vysílacích práv nahoru a kluby si tím mohly kompenzovat výpadky příjmů způsobené například ekonomickou krizí. Tedy alespoň v západních zemích. V českém fotbale by obdobná rovnice mohla platit v případě, pokud by o vysílací práva pravidelně soutěžilo několik společností v mezinárodním tendru, aby se vygenerovala co nejvyšší cena.

Kdyby takový tendr proběhl, lze se domnívat, že tuzemské fotbalové kluby by mohly od roku 2020 získat na televizních právech i vyšší částku než 150 milionů korun ročně.

A právě v tom tkví i celkem užitečná provokace Jaroslava Tvrdíka, zástupce fotbalové Slavie a čínské CEFC pro Českou republiku. Ten na sociálních sítích dává zřetelně najevo, že 150 milionů je málo a že jeho společnost hodlá nabídnout větší peníze výměnou za to, že se fotbal bude vysílat (exkluzivně?) v neplacené televizi.

Ve hře je z tohoto pohledu Televize Barrandov, ale nemusí jít nutně o ni. Čínský investor v České republice může mít teoreticky své plány i s jinými stanicemi podle toho, zda některou z nich koupí.

Jaroslav Tvrdík požaduje otevřený tendr, kde by se soutěžilo o vysílací práva na roky 2020-2024 i podle ceny. To ale zástupci fotbalových klubů prozatím neřeší. Pokud by se ale reálně měla objevit konkurenční nabídka vůči Pragosportu, kluby by se tím musely zabývat.

Veřejná debata na sociálních sítích se nicméně netočí jen kolem peněz, ale zaměřuje se na druhotný problém související s kvalitou televize Barrandov. Ano, přiznávám, že ani já osobně si nedovedu představit přestávkové studio s elektronickou tužkou Jaromíra Soukupa, ale o to teď vůbec nejde. Důležité je, že fotbalové kluby by měly mít snahu získat za vysílací práva co nejvíce peněz. Jejich současné počínání, kdy dlouhodobě oslovují předem vybraného zájemce, nedává ekonomický smysl.

Ilustrační foto, zdroj Pixabay.com

Ilustrační foto, zdroj Pixabay.com

Může neplacená televize ufinancovat podobnou investici?

Dalším zajímavým momentem veřejné debaty je poznámka ředitele O2 TV Sport Marka Kindernaye, který tvrdí, že neplacená televize nemůže takovou investici ufinancovat. Víc peněz podle něj mohou do fotbalu přinést právě operátoři placené televize, což je trend v mnoha zemích.

Argument o „neufinancovatelnosti“ vysílacích práv je však relativní. Šéf placené stanice O2 TV Sport naznačuje, že podobná investice se neplacené televizi zkrátka nemůže ekonomicky vyplatit. V tom má zřejmě pravdu. Cílem podobných obchodů ale nemusí být vždycky jen to, aby se investice za každou cenu vrátila. Někdy může jít o imageovou záležitost nebo o spekulativní investici s cílem vymezit se vůči konkurenci.

Příkladem je placená televize DIGI TV CZ, která investovala odhadem více než miliardu korun do exkluzivních vysílacích práv na anglickou Premier league. Ani v jejím případě to zprvu nedávalo ekonomický smysl.

U české fotbalové ligy můžene navíc předpokládat, že s financováním vysílacích práv Barrandovu nějakým způsobem pomůže sama skupina CEFC. Kdyby tomu tak nemělo být, snaha Jaroslava Tvrdíka lobbovat za tuto televizi by nedávala smysl.

Ať si o záměrech TV Barrandov ohledně fotbalové ligy myslíme cokoli, debata na toto téma je rozhodně přínosná. A pokud by se fotbal po letech znovu vrátil na neplacenou televizi, řada fotbalových fanoušků by to určitě uvítala. Tratila by ovšem placená televize O2 TV, pro kterou je domácí fotbalová liga klíčovým produktem.

Barrandov sice momentálně nemá personální ani technologické zázemí pro vysílání fotbalových přenosů na odpovídající úrovni. Pokud ale v budoucnu skutečně investuje výrazné prostředky do nákupu práv, lze předpokládat, že společně s tím si najme i schopné vysílací partnery a spolupracovníky.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .