České i slovenské televize tvrdí, že jejich tvorba může uspět i za hranicemi. Jaká je realita?

GLOSA – Pokud by se komerční televize skutečně zajímaly o své diváky na druhé straně někdejší federace, zjistily by, že většina diváků je sledovala kvůli zahraničním pořadům a subjektivně kvalitnějšímu dabingu. Nikoliv pro vlastní tvorbu.

Ilustrační foto, zdroj: tvsetdesigns.com

Ilustrační foto, zdroj: tvsetdesigns.com

Vlastní tvorba jako společný argument všech televizí

Problém přeshraničního příjmu českých televizních stanic na Slovensku a slovenských v ČR rezonuje několik posledních měsíců. Za tu dobu lze vysledovat určitý neustále se opakující argument komerčních televizí – vlastní tvorba. Je to ovšem dostatečný argument pro diváky?

Televize Nova, Prima, Barrandov, ale rovněž Markíza a JOJ v posledních měsících s velkou pompou spustily „mezinárodní verze“ svých kanálů. Mezinárodní však pouze v tom smyslu, že jsou určeny výhradně pro český nebo slovenský trh. S argumentem, že pro některé pořady mimo svého domovského státu nevlastní vysílací práva.

Podstatný je však i další argument, který zaznívá stále častěji. Divák na druhé straně federace je údajně má sledovat zejména kvůli jejich vlastní tvorbě, a není tudíž nutné mu servírovat akvizice. Samozřejmě, PR oddělení televizí někdy připojí dodatek, že jejich vlastní tvorba je unikátní a že skutečně dbají na její nejvyšší kvalitu a zájmy svých diváků.

Prima PLUS ani Nova International Slováky neláká. Markíza International v ČR neláká ani některé operátory

Je to však skutečně to, co chtějí diváci? Podívejme, jaká je realita. Plnohodnotnou českou verzi TV Prima sledovalo na Slovensku několik procent diváků. Kolik diváků oslovuje Prima PLUS s vlastní tvorbou? I v lepším případě se její sledovanost pohybuje pod půl procentem. Nova International na tom není o moc lépe.

Televize JOJ Family v České republice sice s některými pořady úspěch má, ale podle neoficiálních informací ani ona není spokojená s výkony pořadů vlastní tvorby na českém trhu, snad s výjimkou Soudní síně a V sedmém nebi. V hlavním vysílacím čase se pokouší zaujmout akvizicemi nakoupenými přímo pro českého diváka. Některé své vlastní formáty – například nový pořad Sedem – do vysílání v ČR ani nezařadila.

O kvalitě Markízy International v očích českého diváka nejlépe vypovídá fakt, že největší kabelový operátor UPC ČR ji do nabídky nezařadil. A satelitní Skylink se zas nenamáhal ji nabídnout v HD. Protože nikomu nechybí.

Co může být největším lákadlem? Zahraniční akvizice a subjektivně lepší dabing

Chápu, že PR oddělení komerčních televizí potřebuje naservírovat veřejnosti lehce uchopitelný fakt. Argumentovat vlastní tvorbou je však odvážné.

Pokud by se televize skutečně zajímaly o své diváky na druhé straně někdejší federace, zjistily by, že většina diváků je sledovala kvůli zahraničním pořadům a subjektivně kvalitnějšímu dabingu. Jenomže takovou realitu by zřejmě televize měly problém přijmout i samy před sebou.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .