Z1 krátce před startem dolaďuje distribuci svého signálu

radiotv-archiv12Několik málo týdnů zbývá do zahájení vysílání první tuzemské komerční zpravodajské stanice Z1. V těchto dnech finišují jednání o tom, jakými způsoby přenosu se její signál dostane k divákům. Kanál by měl být k dispozici v pozemních digitálních multiplexech, na satelitu, internetu i ve službách IPTV provozovatelů. Nejsilnější kabelový operátor UPC využívá start Z1 k zesílení tlaku na zrušení zákonné povinnosti vysílat nové digitální stanice v základních nabídkách kabelovek.

Na přelomu května a června se Česko dočká druhé zpravodajské televize. Po ČT24 se v éteru objeví komerční Z1, patřící společnosti J&T. Pro úspěšný start je velmi důležité zajistit co nejširší dostupnost stanice. Proto v těchto dnech vrcholí jednání s provozovateli jednotlivých distribučních kanálů. Základním z nich by se mělo stát pozemní digitální vysílání DVB-T. Provozovatel jednoho z multiplexů – společnost Czech Digital Group rozšíří koncem května svoji síť i do Brna a okolí. V ní by kromě Z1 měly být přítomny i TV Prima a Óčko. Podle neoficiálních informací by měl být stejný multiplex k dispozici od 1. června i na Ostravsku a Plzeňsku. Tři zmíněné nové vysílače DVB-T by měly pokrýt zhruba 1,3 milionu obyvatel.

Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání stanovuje, že šestici pozemních digitálních televizí (TV Barrandov, Febio TV, Z 1, RTA, TV Pohoda, Óčko) musí kabeloví operátoři zdarma zařadit do svých základních nabídek. Těm se to samozřejmě nelíbí z důvodů omezené kapacity a zasahování do svobodného komerčního vztahu s provozovateli televizí. Za šíření jejich programu totiž kabelové firmy nedostávají žádný poplatek, a to jim vadí.

Nedokonalost zákona využil nejsilnější tuzemský operátor UPC, který již v lednu Óčko zařadil do základní digitální nabídky, kterou nemůže příjímat zdaleka tolik domácností jako analogovou. Zájemci o signál Óčka musí mít buď televizor s digitálním tunerem či speciální set-top-box.

UPC chce využít i startu Z1 k svéráznému kroku, kterým chce opět upozornit na svůj nesouhlas se striktním nařízením zákona. Plánuje, že v malé části své sítě novou zpravodajskou stanici do základní nabídky nezařadí. Tím by chtěla vyvolat spor s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, který by měl vyústit v soudní při. Soud by pak musel rozhodnout, zda je zákon ke kabelovkám spravedlivý. Ředitel Z1 Martin Mrnka strach ze zablokování svojí stanice u kabelového giganta nemá: „Beru to jako součást vyjednávací obchodní taktiky. Ta vyjednávání bývají poměrně tvrdá.“ Spoléhá na to, že zájmem UPC by mělo být dodávat svým klientům originální české programy.

Zpravodajsko-publicistická Z1 má už doladěné i své programové schéma. V minulých dnech požádala Úřad průmyslového vlastnictví o registraci ochranných známek názvů některých svých pořadů. Jedná se o tituly „To říkáte vy!“, „Z 1 reality“, „Z 1 marketing“, „24 hodin s“, „Z 1 peníze“, „Z 1 news“, „Z 1 auto“, „Z 1 business“, „Auto Show“, Autoshow“, „Auto – Show“, Auto – show“, „24 hodin s…“, „BIOgraf“, „Sladký život“, „Runway“, „Horké křeslo“, „Z titulní strany“ a „18 minut“. Informoval o tom server Digizone.cz.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .