Sledovanost 06/2007: Vítězem prezidentských voleb je zatím Česká televize

radiotv-archiv17Minulý televizní týden byl ve znamení velkého třesku. Prima nasadila své Zprávy přímo proti Televizním novinám. Dramatický vliv na sledovanost mělo v pátek a v sobotu kontinuální vysílání z prezidentské volby na kanálech České televize. Share Novy se tak dostal na dvouleté minimum, podílové ukazatele malých televizních stanic naopak vzrostly na historická maxima.TV Prima nasadila své večerní Zprávy přímo proti Televizním novinám na Nově. Skokový nárůst jejich sledovanosti se po mohutné reklamní masáži dal očekávat. Rychlý pád pod hodnoty dosahované 1. zprávami si možná v koutku duše přáli „barrandovští“, ale čekal jej asi málokdo. Zatímco premiéru Zpráv TV Prima sledovalo v pondělí 1,4 mil. diváků, v pátek a v sobotu to bylo již jen 700 tis. diváků, v neděli pak 900 tis. diváků. V pásmu 400 – 600 tis. diváků se pohybuje sledovanost soutěžního pořadu Milionář, který v čase 18:55 1. zprávy nahradil. Přestože tato čísla nevypadají nijak famózně, podařilo se Primě, navíc v týdnu poznamenaném prezidentskou volbou, zvýšit svůj share v prime timu na úroveň dosaženou naposled loni na konci léta. Pokles sledovanosti Zpráv však nevěští pro následující týdny nic dobrého …
Byť sledovanost Zpráv TV Prima nedosahuje nijak závratných hodnot, jedna věc se jim daří docela dobře – každý den ukrajují Televizním novinám několik set tisíc diváků. To byl taky jeden z důvodů dramatického poklesu sharu Novy v prime timu. Tím dalším bylo kontinuální vysílání z prezidentské volby, které v pátek na dlouhé hodiny připoutalo k obrazovkám Dvojky 800 tis. diváků. Na první pohled nevýrazný výsledek však v sobě skrývá obrovskou hodnotu, protože se jedná o průměrnou sledovanost skoro čtyřhodinového bloku. Divácký zájem o politické panoptikum se přelil až do soboty, kdy pětihodinové kontinuální vysílání na ČT2 sledovalo průměrně 700 tis. diváků.
Páteční a víkendová sledovanost kanálů ČT24 a ČT4 se podepsala na růstu podílových ukazatelů menších televizních stanic, které jsou v tv metrovém výzkumu společnosti Mediaresearch měřeny souhrnně jako Ostatní. Jejich share se v prime timu vyšplhal na nové historické maximum 11,84% stejně jako jejich podíl na celodenní sledovanosti, který vyskočil na 15,48% a přiblížil se na dostřel stejnému ukazateli TV Prima (16.7%).
Share Novy na dvouletém minimu
Největším „looserem“ minulého týdne byla bezesporu TV Nova. Její podíl na celodenní sledovanosti poklesl z 38,9% na 34,61% a její share v prime timu propadl ze 43,18% na 37,41%. Podílové ukazatele Novy se tak dostaly na dvouleté minimum. Postaraly se o to především přenosy z prezidentské volby na kanálech České televize, ztráta několika set tisíc diváků Televizních novin a slabší výsledky večerních pořadů především v závěru týdne – páteční film Asterix a Obelix sledovalo 900 tis. diváků, sobotní Zloděje paměti 1,1 mil diváků, mírně poklesl nedělní X Factor (1,4 mil. diváků). Nejsledovanějším pořadem českých obrazovek minulého týdne bylo nedělní vydání Sportovních (!) novin (2,3 mil. diváků).
Diváci Událostí – kde se vzali, tu se vzali
V duchu rčení „dva se perou a třetí se směje“ to v tuto chvíli vypadá, že nasazení Zpráv TV Prima na půl osmou nejvíce prospělo Událostem na ČT1, jejichž sledovanost ve srovnání s předchozím týdnem vzrostla o několik set tisíc diváků (v neděli 1,3 mil. diváků). Na první pohled ne příliš výrazný nárůst však v celotýdenním součtu přispěl ke zvýšení podílových ukazatelů kanálu ČT1: jeho share v prime timu se zvýšil ze 22,35% na 23,17%, podíl ČT1 na celodenní sledovanosti pak vzrostl z 20,93% na 23,21%. K nárůstu celodenního sharu přispělo i zhruba 700 tis. diváků, kteří v pátek dopoledne a odpoledne sledovali skoro osmihodinový maratón z volby prezidenta. Ten se večer přesunul na kanál ČT2 a vzal s sebou i část diváků, kteří tak pokazili návrat Nemocnice na kraji města (1 mil. diváků) na obrazovky. Nedařilo se ani pozdějším pořadům Uvolněte se, prosím (1 mil. diváků) a 13. komnata (600 tis. diváků). V pátek si svoji premiéru na ČT1 odbyl výpravný seriál Řím – 600 tis. diváků je vzhledem k okolnostem a času vysílání (22:10) docela úspěchem. Za zmínku ještě stojí sledovanost první části nedělního filmu Vlna (1,4 mil. diváků). Nejsledovanějším pořadem ČT1 byly nedělní Události v regionech (1,5 mil. diváků).
Rekordní sledovanost večerních zpráv na Primě
Jedním zdrojem turbulencí ve výsledcích televizní sledovanosti byly programové změny na TV Prima a především nahrazení 1. zpráv se začátkem v 18:55 Zprávami TV Prima, které začínají v 19:30. Po úspěšné pondělní premiéře (1,4 mil. diváků), končily svůj premiérový týden na zhruba polovičních hodnotách. Výsledky ukazují, že jen odvaha a odhodlání programových mágů z Primy v souboji s Novou stačit nebudou. Pokud kolegům a hlavně šéfům Pavla Zuny vydrží trpělivost, nervy a peníze, tak nás čeká ještě dlouhá bitva s nejistým koncem. V původním čase 1. zpráv zažil svůj návrat na televizní obrazovky soutěžní pořad Milionář (400 tis. – 600 tis. diváků), odliv diváků TOP STAR magazínu (700 tis. diváků) se zatím nezastavil. V neděli večer se na Primu vrátili Chirurgové (600 tis. diváků). Hned po pondělních Zprávách TV Prima byl mezi diváky Primy největší zájem o zábavný pořad Hádej, kdo jsem! (oba díly 1,3 mil. diváků). Ani Primě se nevyhnul dramatický pokles podílu na celodenní sledovanosti z 18,48% na 16,7%, díky změnám mezi sedmou a osmou večerní se naopak zvýšil její share v prime timu z 18,11% na 19,02%, což je nejvyšší hodnota od začátku třetí řady VyVolených na konci loňského léta.
Souboje tenistů, vojevůdců a politiků lákaly diváky na ČT2
V duchu claimu “Dvojka – jiný prostor“ si při sledování kontinuálního vysílání z prezidentské volby připadal nejeden divák ČT2 jako v Jiříkově vidění. Za exkurzi do politického podsvětí, která otevřela oči i těm největším politickým romantikům, patří České televizi beze sporu velký dík … Že je o tento televizní formát mezi diváky zájem, svědčí výsledky sledovanosti – v pátek v podvečer prezidentskou volbu ve čtyřhodinovém podvečerním bloku sledovalo průměrně 800 tis. diváků, v sobotu dopoledne a odpoledne pak 700 tis. Stejný počet diváků sledoval v pondělí již tradiční Souboj vojevůdců. Prezidentské volbě musely místy ustoupit souboje na tenisových dvorcích – část přenosů z tenisového Davis Cupu se proto operativně přesunula na sportovní kanál ČT4 Sport. Sobotní přenosy ze zápasů našich a belgických tenistů si v sobotu na ČT2 nenechalo ujít 400 tis. diváků. Osudovost víkendových okamžiků ještě zvýraznil nedělní Večer na téma – Konec světa (400 tis. diváků). Prezidentská volba vystřelila podílové ukazatele kanálu ČT2 vzhůru: jeho podíl na celodenní sledovanosti vzrostl ze 7,58% na 10% a jeho share v prime timu vyskočil z 5,45% na 8,56%.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .