Sledovanost MS ve fotbale ukázala, proč tak strmě stoupá cena sportovních vysílacích práv

Česká reprezentace se sice závěrečného turnaje MS ve fotbale neúčastnila, zápasy ale i tak přitáhly poměrně zajímavé publikum. Program ČT sport patřil po několik večerů k nejsledovanějším.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Mezinárodní fotbal je pro diváky přitažlivý i bez české stopy

Výsledky sledovanosti průběžně přinášel web Mediaguru.cz, který má přístup k datům z peoplemetrů. Nedělní fotbalové finále se stalo nejsledovanějším pořadem večera, shlédlo jej přes 800 tisíc diváků starších 15 let.

Diváci sledovali jednotlivé zápasy v průběhu celého turnaje. Pohled do archivu prozrazuje, že výrazně nadprůměrnou sledovanost vygeneroval i zápas Chorvatska s Ruskem nebo Brazílie s Belgii a v některých případech i souhrnné večerní fotbalové studio.

Tyto výsledky dokazují, že fotbal je pro diváky přitažlivý bez ohledu na to, zda je v zápase viditelná česká stopa. Diváci měli možnost shlédnout většinu hvězd světového formátu, které znají z nejlepších evropských klubů. Málokdy je příležitost vidět v průběhu několika dnů jména jako Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Luis Suarez nebo Neymar v soutěžně vyhrocených zápasech.

Na turnaji navíc nebyla nouze o několik výrazných výsledkových překvapení, díky čemuž měli diváci větší motivaci shlédnout i zápasy silnějších s papírově slabšími soupeři. Jako příklad dobře poslouží předchozí mistři světa Němci, kteří tento turnaj vůbec nezvládli a skórovali pouze v jednom zápase.

Fotbal se přesouvá na placené stanice. Včetně domácí soutěže

Divácký úspěch Mistrovství světa ve fotbale zároveň ukazuje, proč tak strmě stoupá cena fotbalových a obecně sportovních vysílacích práv. Zatímco ještě před deseti lety bylo zcela běžné, že domácí fotbalová liga i řada mezinárodních soutěží byla k vidění na volně dostupných stanicích, nyní se kvůli rostoucí ceně dostává atraktivní fotbal – včetně domácí ligy – v drtivé většině k divákům na placených stanicích.

Výjimkou jsou zatím reprezentační akce a mezinárodní šampionáty, které v Evropě stále vysílají primárně televize veřejné služby nebo volně dostupné stanice. Ani tento stav ale nemusí trvat věčně. Zajímavým příkladem budoucího vývoje je Olympiáda.

Ještě před deseti lety se totiž i Olympiáda vysílala převážně na volně dostupných stanicích. Postupně ale rostl tlak ze strany provozovatelů placených programů a počet hodin na neplacených stanicích se začal snižovat.

Divák sice ještě stále dostává poměrně slušnou porci volně dostupných přenosů, ale s novými tendry na vysílací práva po roce 2024 to už v našich končinách nemusí být tak samozřejmé. Ve stále ostřejším konkurenčním prostředí je přirozené, že i olympijské hry nebo podniky MS a ME ve fotbale se stanou žádaným zbožím u provozovatelů placených stanic.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .