Nasazovat velké premiérové novinky v létě se stále nevyplácí

tv-malaLéto bylo od devadesátých let obdobím, kdy televize šetřily a recyklovaly. Nikdy nebylo zvykem, aby stanice nasazovaly právě na prázdninové měsíce, kdy sledovanost padá na roční minima, jakékoli premiérové pořady. Dovedly si spočítat, že se to prostě nevyplatí. Letos ale na počty nějak nedošlo. Skoro to vypadá jako bychom se vrátili do první poloviny devadesátých let, kdy nasazovala z kraje léta Československé televize takové trháky jako Hry bez hranic, nebo do doby posledního letního reality pokusu Primy s názvem Bar.

Venkov versus VIP

Obě velké komerční grupen stanice, tedy Prima i Nova se rozhodly, že toto léto nenechají bez premiér. Zatím co Prima nasadila VIP variantu svého kulinárně nekulinárního panoptika Prostřeno, tak Nova šla výrazně dál. Její Farma je klasickou reality show, kterou bylo třeba koupit a nemálo do ní investovat.

Přístup Primy je ještě vcelku pochopitelný. Samotné Prostřeno je pořad, který v zásadě stojí stejně jako průměrný magazín, ovšem generuje stabilní, nemalou sledovanost. Letní mutace spočívající v účasti „celebrit“ (uvozovky jsou záměrné) nestojí nejspíš o moc víc klasická verze.

Oproti pořadu Prostřeno je Farma ovšem jiná kategorie. Jedná se o licencovanou reality show,  formát pochází ze Švédska, práva patří společnosti Strix. Po stránce dramaturgické lze Farmu zařadit do kategorie reality show ve stylu Big Brother. Taková show je ovšem produkčně, a tedy i nákladově výrazně náročnější.

vip-prostreno-jiri-pomejeJe to nechutné, ale funguje to.

Farma jako Bar nejspíš neskončí, ale…

Farma není zdaleka prvním pokusem o nasazení letního reality trháku. Už v roce 2006 se Prima pokusila o nasazení letní reality show s názvem Bar, která mimochodem také pocházela z dílny společnosti Strix, tedy stejně jako Farma. Bar tehdy Prima nasadila od 10. července, jenže výsledky sledovanosti šly velmi rychle dolů a Bar nakonec skončil na dně.

Letos se o totéž pokouší Nova, a i když jsou výsledky Farmy rozhodně lepší než primáckého Baru, ani tak nejde o vyloženou výhru. Když totiž premiérové taháky obou televizních stanic, tedy VIP Prostřeno a Farmu srovnáme, když porovnáme náklady, sledovanost a možné výnosy, které oba letní pořady generují, potom je na tom Farma relativně hůř. Ne, nejde rozhodně o žádný propadák, jenže je oproti VIP Prostřeno drahá a nedrtí konkurenci ani ve sledovanosti. Farma je zkrátka klasickým formátem, který by mohl zaujmout na jaře, nebo na podzim, ale v létě je to vyhazování peněz.
A naopak VIP Prostřeno je oproti Farmě nejen stejně lákavé pro českého, mírně masochistického diváka, ale především výrazně levnější.

farma-krava-novaNajděte deset rozdílů vůči předcházející fotografii :-)

Přelévá se programová nejistota z Primy na Novu?

I když, pokud už bych musel některý z obou letních trháků sledovat, zvolím raději Farmu, než VIP Prostřeno, rozhodně nevidím nic zábavného na hromadě pseudo hvězdiček, které cosi požírají před kamerou, tak ale musím přiznat, že tah Primy je z ekonomického hlediska zkrátka daleko logičtější.

Byť jsem neměl Vladimíra Železného v době jeho vlády nad Novou nijak v lásce, jedno jsem mu přiznával už tehdy a musím přiznat i dnes. Uměl velmi dobře pracovat se sílou televize, uměl velmi dobře pracovat s divákem a odhadovat jeho reakce. Přesně to současné Nově chybí a přesně to se Prima pomalu, ale jistě učí. Ne že by šlo o překvapení, majitelé Novy se v posledních letech chovají vůči vlastní společnosti velmi destruktivně. Nasazení Farmy je zkrátka jen dalším dílkem skládačky se jménem Nova. Po jejím složení se ovšem nemusí objevit pěkný obrázek.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .