Kde byl začátek konce pražské televize Metropol?

Pražská regionální televize Metropol má před sebou poslední tři týdny vysílání. Otázkou je, zda mohla na přeplněném televizním trhu úspěšně fungovat zvláště, když nabídla poměrně nákladný program nad možnosti regionálního média.

metropol-studio-651

Značka Metropol dostala druhou šanci, vydržela rok

Zanedlouho skončí i druhá televizní stanice, kterou původně zakládal dnes již zesnulý podnikatel Luboš Měkota. Ten se pokoušel prosadit na televizním trhu nejprve s pražskou regionální televizí Metropol a následně i s celorepublikovou zábavnou stanicí Pětka. Obě stanice posléze zanikly poté, co je majitel nemohl dále finančně dotovat. Televize Pětka skončila po třech měsících, značka Metropol ale dostala druhou šanci. Převzal ji totiž podnikatel František Savov, který na základech této značky postavil televizní divizi MF TV svého vydavatelství Mladá fronta.

Nyní po roce vydavatel přiznává, že projekt Metropol nesplnil očekávání. Provoz televize pro Prahu se ekonomicky nevyplácel a tak padlo rozhodnutí, že k 30. červnu bude nejenom ukončeno vysílání TV Metropol, ale rovněž bude rozpuštěna i televizní sekce Mladé fronty.

Regionální vysílání vzdalo už několik subjektů

Není to poprvé, co ztroskotal projekt ambiciózní městské televize. Už před lety se o něco podobného pokusil spolumajitel Primy Ivan Zach, který se svou skupinou GES rozjel vedle regionálních rádií HEY i regionální televizní síť. Ta v první fázi zahrnovala TV Praha a TV Hradec Králové, v přípravě byl i projekt TV Pardubice, mluvilo se o TV Brno. Televizní síť měla k dispozici i knihovnu akvizičních pořadů z Primy, no už po roce vedení skupiny ohlásilo, že se projekt nevyplácí a celou síť zavřelo.

O několik let později nevyšel ani projekt Regionální televizní agentury – RTA Jaroslava Berky. Ta sdílela programový prostor s televizí Prima a projekt téhož názvu měl udělenou i licenci pro vlastní celoplošné vysílání. Jenomže jakmile se Prima definitivně oddělila od regionů a odstřihla RTA od vstupů do svého programu, celý byznys regionálních stanic prakticky skončil a celoplošné vysílání RTA nikdy nevzniklo. I zde byly důvodem peníze – celá síť by si jen stěží vydělala sama na sebe.

Český divák je zmlsaný programem větších televizí

Projekt končící televize Metropol byl od začátku ambiciózní. Tato stanice si nevystačila pouze s regionálním zpravodajským magazínem. Do programu zařadila i studiovou produkci – především lifestylové pořady, talkshow, kontaktní vysílání a živé vstupy z Prahy – a tím celý program zatraktivnila. Jenomže ani zvýšené investice do vlastního programu nemohly v dostatečné míře přilákat inzerenty. A jelikož ani pražské městské části neprojevily zájem projekt dále spolufinancovat, televize musela logicky skončit.

Metropoli nelze upřít snahu o zajímavý program. Programovou strukturou i vizuálem rozhodně vyčnívala. Ve vysílání se v průběhu tří let objevilo mnoho známých osobností. Jenomže ani tento mix nemohl na diváky zabrat, chyběla totiž akviziční tvorba. Průměrný divák je zmlsaný nabídkou větších televizních skupin a studiové rozhovory nebo lifestylové pořady nemohou tvořit hlavní část programu. Mohou být pouze doplňkem.

Když skupina Mladá fronta před rokem převzala provoz televize Metropol, pro mnohé to bylo překvapením. Konec projektu už tak překvapivý není. Jen se znovu ukázalo, že význam regionálního vysílání nelze přeceňovat. Ani v Praze.

Autor článku:

Komentáře (2)

  1. karprox

    Základem každé televizní stanice je dobrý film, každý večer ve 20 hodin. Pro začátek by stačil i starý černobílý film z předválečného období. Neobjevený poklad spatřuji ve starých filmech evropské produkce (mám na mysli i produkci okolních států jako polskou a maďarskou), které u nás zpravidla nikdy nebyly uvedeny. Zaměření asi především detektivky a komedie. Chtělo by to ale perfektní dabing. Jinak stanice musí být současně jak regionální, tak nadregionální. Desetiminutová informace o otevření nového pískoviště zástupcem politické strany, často starostou, zapříčiní to, že i obyvatel téhož města a dokonce člen výboru té politické strany po prvních třiceti vteřinách přepne na jiný program a ten den už se určitě nevrátí, možná za několik měsíců – na zkoušku. Při vhodném výběru vysílačů lze z několika málo míst pokrýt jak Prahu, tak i její široké okolí v okruhu cca 100 km. Pro příklady nemusíme chodit daleko – Ještěd a Ústí nad Labem. Posluchači z opačných konců města by určitě mohli přidat další tipy. Není nutné zvláště pro začátek draze dokrývat každou pražskou kotlinu. Jde o to levně pokrýt maximální plochu a s ní získat i co nejvyšší počet posluchačů – diváků. Při dobrém programu a slušném pokrytí přijdou s dostatkem reklamy i potřebné finanční prostředky. Pokud bude vše probíhat podle plánu, a stanice nezačne mlátit prázdnou slámu, bude o vysílání zájem i v dalších velkých krajských městech. Zaměření na region je prvořadé, ale obsah musí prostě zaujmout i posluchače z opačného konce republiky! Z informačního hlediska je zajímavý a perspektivní i koncept rádiotelevize, kdy by vysílání paralelně běželo jak v DVBT tak na VKV, a třeba i na středních vlnách, ale scénář a režie by se musela tvrdě vyhýbat radám jako „podívejte se na následující obrázek“ …! Jinak Praha již dnes představuje i území většiny Středočeského kraje, a mnohdy jej i přesahuje. Každodenní dojíždění například z Rakovníka je už řadu let skutečností. Mnoho pražáků naopak tráví víkendy i v pohraničních oblastech a k tomu všemu musí stanice přihlížet. Pak bude mít úspěch a nepřijdou existenční finanční problémy. Následníkům TV Metropol přeji hodně štěstí, a všem jejím pracovníkům brzy dobré pracovní uplatnění. Mimochodem kdykoliv znova spatřím známé tváře, které kdysi byly odejity z celorepublikových stanic, tak přestože poněkud zestárly, stále mne vždy znova zaujmou a já jim nepřestávám fandit.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: