Vláda zatím nenašla čas na projednání diginovely

Česká vláda zatím nenašla čas na projednání novely zákona o digitálním vysílání. Český telekomunikační úřad mezitím označil předložený návrh za nedostatečný pro odblokování současné patové situace. Její prodlužování je smrtící pro menší vysílatele, kteří již jednou obdrželi licence pro digitální vysílání a zatím nemohou vysílat a umořovat tak své prvotní investice.

Když před čtyřmi týdny vystoupili na tiskové konferenci představitelé ministerstev vnitra a kultury s razantním návrhem na změnu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, chvíli se zdálo, že se ledy mohou pohnout a Česko by se v dohledné době mohlo dočkat výrazného posunu v soudními rozhodnutími zablokovaném procesu digitalizace televizního éteru. Novela však zatím ještě nebyla projednána vládou, která řeší prioritnější záležitosti. Podle dostupných informací by se na stůl ministrů měla dostat 18.června. Pak ji čeká cesta oběma parlamentními komorami a posouzení prezidentem republiky.


Mezitím Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své měsíční monitorovací zprávě za květen v bodě třináct varuje, že novela nesplní svůj záměr a nynější pat neprolomí. „Vzhledem k tomu, že v navrhované podobě zákona nejsou řešeny všechny problémové okruhy spojené s procesem digitalizace, nadále přetrvává nevynutitelnost Technického plánu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání,“ uvádí ČTÚ. Dále upozorňuje, že prozatím nebyly řešeny dřívější připomínky vysílatelů. „Pokud v tomto smyslu nedojde k jeho doplnění, nesplní tento zákon svůj cíl, tedy odblokování procesu digitalizace,“ dodává úřad.


Svůj postoj k ministerskému textu slíbila nejsilnější komerční televize Nova zveřejnit v pondělí 4.června. Doteď se tak nestalo, na což upozornili ve svém tiskovém prohlášení představitelé Asociace digitálních televizí (ATO) Jiří Balvín (TV Óčko) a Martin Mrnka (televize Z1). „Televize Nova jasně dokazuje, že jí vůbec nejde o ušlechtilé cíle jako posílení demokracie nebo o nezávislost a pluralitu trhu, ale o obyčejné udržení svého monopolního postavení a maximální zisk,“ tvrdí zástupci ATO. Zmiňují rovněž fakt, že jim do této doby nepřišla ani jen formální odpoveď na dopis, který zaslali většinovému majiteli stanice Ronaldu Lauderovi.


Nově také vyčítají, že arogantně odmítá jakoukoli vstřícnost a snahu o dialog jak se svými konkurenty, tak s orgány státu. Poukazují také na to, že podle jejich názoru jde Nově hlavně o okamžitý prospěch než o strategický rozvoj do budoucna. Dá se však lídrovi na trhu televizní reklamy, kam proudí díky inzerentům zhruba devět miliard korun ročně, zazlívat, že nástup nových konkurentů svoji taktikou neusnadňuje?

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .