Čechům překáží reklama v televizi – na západě je jí mnohem víc

GLOSA – V předchozích dnech jsem na několika diskusních fórech zachytil povzdechy diváků nad přemírou reklamy v televizi. Nova s Primou prý rozšířily počet reklamních bloků i v rámci hodinových seriálů. I přesto si myslím, že množství reklam na českých televizích není žádná tragédie. V západních zemích se jich vysílá mnohem víc.

Zdroj: fotobanka Shutterstock.com

Zdroj: fotobanka Shutterstock.com

České televize mohou odvysílat maximálně 12 minut reklam za hodinu…

České komerční televize mohou dle aktuálně platných zákonů odvysílat maximálně 12 minut reklamních spotů v průběhu jedné vysílací hodiny, přičemž každé souvislé dílo lze přerušit maximálně jednou za 30 minut. Naproti tomu, v západních zemích jsou tato pravidla mnohem volnější.

Podívejme se například do Spojeného království. Pokud si na satelitu naladíte jakýkoliv volně dostupný komerční program, zjistíte, že v průběhu jedné hodiny lze zhlédnout 3-4 reklamní přestávky. Reklama se nesmí zařazovat bezprostředně po úvodní znělce pořadu, ani před závěrečnými titulky. Ve výsledku ale můžete v průběhu jedné hodiny odvysílat i 16 minut reklam.

Britské televize totiž dodržují „okrouhlé“ vysílací bloky. Běžný 22minutový sitcom nebo dokument má dle programové struktury 30 minut. A 44minutová epizoda seriálu nebo talkshow se díky reklamě natáhne až na 60 minut.

Seriály, magazíny a další předtočená tvorba tak může obsahovat až 16 minut reklamy v průběhu jedné hodiny, což vychází na 26 procent času.

…televize v USA věnují reklamě až 20 minut

Ještě horší je situace v USA, kde se vyrábí většina populárních seriálů a filmů a televizní společnosti tam masivně investují i do kvalitně zpracovaného zpravodajství a publicistiky. Aby komerční televize ufinancovaly náročnou výrobu svých pořadů, věnuji reklamním sdělením bezmála 30 procent svého vysílacího času.

Na rozdíl od Velké Británie je v USA povoleno zařazování reklamních bloků i bezprostředně po úvodní znělce seriálu nebo těsně před závěrečnými titulky. Z tohoto důvodu již velká část nových seriálů z USA ani nemá zapamatovatelnou úvodní sekvenci. Po prvních scénách se většinou objeví pouze logo seriálu bez konkrétního představení jednotlivých herců – aby mohla hned následovat reklama.

V případě seriálů a talkshows se v rámci jedné hodiny objevuje zhruba 16 minut reklam. Horší je však situace u zpravodajství a publicistiky, zejména v hlavním vysílacím čase, kde v průběhu hodiny můžete narazit i na 19-20 minut. Tímto způsobem se nejen zkrátí vysílací čas konkrétní relace – tedy můžete malinko ušetřit na produkci obsahu – ale zároveň se prodlouží celkový reklamní čas, díky čemuž můžete vydělat na reklamě o něco víc.

Jak asi tušíte, v USA se na televizi nedá moc koukat. I proto se tam tak dobře daří streamovacím službám jako je Netflix, hulu nebo Amazon Prime. Nejenže tyto platformy nabíbí kvalitní vlastní obsah, ale zároveň jej uživatelům servírují bez reklam. Pochopitelně – za poplatek.

Pokud vám ale překáží 12 minut, které mohou reklamě vyčlenit české komerční stanice, vězte, že naše zákony jsou v tomto směru ještě docela přísné.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .