MediaProjekt IV.Q’12+I.Q’13: Nová metodika měření přinesla zajímavé výsledky

mediaprojekt_perex

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY UVNITŘ – Aktuální výsledky čtenosti nechybí ani v tomto měsíci, doplňme, že jsou měřena v rámci MediaProjektuTen byl realizován společnostmi Median a STEM/MARK/ GFK. V období 1. 10. 2012 – 31. 12. 2013 bylo dotazováno 12 583 náhodně vybraných respondentů z celé České republiky. Mimo analýzu vám nabízíme srovnání vývoje čtenosti u všech českých sledovaných periodik a to v pěti po sobě jdoucích vlnách.

Od letošnho roku je realizátorem výzkumu Median a STEM/MARK, který nahradil dřívější GfK. V této souvislosti dochází k několika úpravám.

Nová metodika měření v praxi

Se změnou provozovatele průzku souvisí též inovace metodiky MediaProjektu. Za prvé přistoupily agentury k novému principu individualizace předkládání časopisů, ta přitom zohledňuje životní cyklus čtenáře ve vazbě na sociodemografika. Dotazovaným jsou předkládány dotazníky přehlednější a v modernějším designu, současně se snaží zastihnout řídící a odborné pracovníky s vysokoškolským vzděláním, jedná se o „hůře dostupné cílové skupiny“.

Tazatelé v rámci průzkumu MediaProjekt prodlužují období při dotazování na spontánní činnost a to na dva týdny. Současně dochází k oddělenému dotazování bezplatných deníků.

Na závěr dodejme, že u některých periodik chybí údaje o čtenosti. Důvodem je fakt, že nově jsou zveřejňována data čtenosti pouze u titulů, jejichž náklad je ověřován v systému kanceláře pro ověřování nákladů tisku ABC ČR.

Celostátní deníky a suplementy

S denním tiskem je denně v kontaktu téměř polovina manažerů a polovina s vysokoškolským vzděláním, zároveň 43% jsou zastoupena důchodci a podnikately, současně převažují muži, až 39% z nich je v kontaktu s tiskem každý den. Ukazuje se, že až 82% čtou výhradně jeden deník. Ti, kteří ze zbylé pětiny čtou dva a více deníky, preferují kombinaci regionálního Deníku a Blesku (až 152 tisíce).

Nejčtenějším deníkem zůstává Blesk, jeho čtenost ukazuje 1,156 milionu čtenářů na vydání, čísla jsou v podstatě stejná jako před rokem. Mladá fronta dnes je na druhém místě s 824 tisíci. Nejvíce si pohoršily Lidové noviny, ty mají nově 184 tisíc čtenářů na vydání, což je o 17% méně než před rokem (222 tisíc). Nejvíce si polepšil deník Aha (280 / +29 / +42), meziročně si zlepšil čtenost o pětinu.

Mezi suplementy vede Blesk magazín TV (1 462 / +63 / -158), meziročně spadnul o 10 %. Největší zlepšení čítá deník Aha! TV (426 / +96 / +54) a Sport magazín (319 / +44 / +52), pokles o třetinu zažila příloha Víkend (186 / -12 / +39).

mp_001

Bydlení, zahrada, hudba, film,…

Šest procent populace čte aspoň jednou týdně časopisy o chataření a chalupaření, u zahrádkaření je to třetina populace.

Dům a zahrada vede se 114 tisíci čtenářů. Meziročně si nejvíce polepšil Svět koupelen (50 / +22 / +23), což činí nárůst téměř 90%. Největší ztrátu zaznamenal Moderní byt (61 / -2 / -21).

V sekci Zahrada a hobby vede Zahrádkář (296 / +52 / +32) před Receptářem (256 / +41 / -29) a Blesk Hobby (100 / -1 / -37), posledně jmenovaný titul ztrácel meziročně nejvíce v absolutních hodnotách.

mp_002

IT, program, děti a mládež

Mezi magazíny zabývající se informační technologií vidíme stagnaci, meziročně se až na Extra PC (43 / +3 / +7) všechny deník pohoršily o 10-20%, nejvíce tratil Počítač pro každého (57 / -3 / -13).

Score (123 / +15 / +43) v porovnání se stejným obdobím loňského roku posílil o 54%, Level (91 / -1 / +30) o 49%.

Zájem o programové tituly od minulé vlny čtenosti rostl, v absolutních číslech nejvíce posiloval TV Max (500 / +86 / +5), meziročně ztrácel TV Plus (77 / -11 / -48).

O více než 50% v meziročním srovnání narostl magazín ABC (207 / +51 / +73), meziročně ztrácí pouze Bravo (164 / +28 / -22).

mp_003

Vaření, životní styl, věda a technika

Svět ženy Pošli recept (451 / +76 / +1) si vydobil opět první místo, současně od minule posílil a vyrovnal výborné hodnoty ze stejného období loňského roku.

Muži upřednostňují Maxim (180 / +32 / -22), výrazněji klesal ForMen (62 / -37 / -28).

Mezi vědecko-technickými časopisy vítězí 100+1 zahraniční zajímavost (210 / +12 / +72), časopis díky meziročnímu posílení přesahujícímu 50% překročil hranici 200 tisíc, kolem které se po rebrandu pohyboval. National Geographic (157 / +35 / +31) vede před Lidé a země (151 / -18 / +20). Sestupnou tendenci vykazuje čtenost Tajemství české minulosti (80 / -12 / -41).

mp_004

Časopisy pro ženy

Až na pár výjimek si všechny časopisy meziročně pohoršily. Chvilka pro tebe (601 / -45 / -96) se přiblížila hranici 600 tisíc čtenářů an vydání. O čtvrtinu čtenářů klesla čtenost periodiku Katka (342 / -51 / -119) či Claudia (168 / -6 / -53). Výraznější nárůst (meziročěn o 23%) si připisuje pouze Maminka (132 / +18 / +25).

Časopisy o životním stylu pro ženy značí, že od minule si nejvíce polepšila Žena a život (359 / +26 / -1), meziročně rostly jen Moje psychologie (127 / -13 / +7) a Glanc (211 / -11 / +11).

mp_005

Zpravodajské tituly

Reflex (297 / +7 / +21) má stabilní čtenost, meziročně o 20% rostl Respekt (160 / +31 / +25), který se přiblížil časopisu Týden (178 / +7 / +26). Čtenáře v meziročním srovnání o něco méně zaujal Ekonom (72 / -17 / -19) i Euro (41 / -11 / -3).

O 62% lepší čtenost v meziročním srovnání vykazuje Svět motorů speciál (162 / +26 / +62), dařilo se i klasickému Světu motorů (180 / +34 / +31).

V sekci sportovních titulů vede Nedělní Sport (261 / 0 / +20).

mp_006

Společenské tituly

Pro někoho může být překvapivé, ale věkové složení čtenářů segmentu společenských titulů je poměrně rovnoměrně rozvrstevno, v skupinách 20-29,30-39,…70-79 let vykazuje zastoupení ve třetině obyvatel. Spíše jej upřednostňují ženy (zásah 36%) než muži (30=). Nejméně zasahují čtenáře se základním vzdělání (27%), zhruba stejně potom středoškolské bez maturity (33%), středoškolské s maturitou (36%) a vysoškolsky vzdělané (34%). Celkem zasáhnou tituly až 33% populace, tedy každého třetího.

První příčku okupuje Rytmus života (695 / +35 / -74), meziročtně ztrácí pětinu čtenářů Nedělní Blesk (646 / +52 / -142) a Pestrý svět (411 / -17 / -101), Týdeník Květy (284 / -3 / -82) či Reader’s Digest (130 / +18 / -29), o třetinu obecenstva přišla Story (111 / -9 / -59). Naopak posun kupředu zaznamenaly magazíny vydavatelství RF Hobby – Epocha (400 / +45 / +85), 21. století (372  /+38 / +31) , History Revue (265 / +45 / +32) a Enigma (190 / +23 / +48). Sedmička (326 / +80 / +86) nadále roste a s přehledem přesahuje hranici 300 tisíc čtenářů na vydání.

mp_007

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .