Černá Hora a Více muziky, Dyje na internetu a Valašsko obědvá se šéfem

ch_dyje_val_logoROZHOVOR – Dnes vám přinášíme poslední díl našeho seriálu, v němž jsme přinášeli rozhovory s programovými řediteli českých rádií. Touto cestou bych rád za redakci serveru RadioTV co nejsrdečněji poděkoval všem, kteří na naše otázky reagovali. Oslovili jsme všechna rádia, pokud i zbylá rádia budou mít zájem, rádi jim prostor poskytneme.

Věnujme se ale nyní hlavním hostům dnešního dne. Nejprve vyzpovídáme Petra Sameše, marketing managera Rádia Černá Hora. Dále nabízíme rozhovor s majitelem Rádia Dyje – doktorem Vojtěchem Kotáskem. A v neposlední řadě zveřejňujeme povídání s paní ředitelkou a jednatelkou Rádia Valašsko – paní Simike Valigurovou.


Petr Sameš (Rádio Černá Hora):

Čísla poslechovosti vám nikdy neřeknou, co přesně jste udělali dobře nebo špatně...”

cernahoraRadioTV: Co nového jste si pro své posluchače připravili v nadcházející podzimní sezóně, která začala v září? Ve svém vysílání vsázíte především na muziku (slogan: „Víc muziky“). Připravujete do vysílání ale i nové programové prvky?

Víc muziky uslyší posluchači od Rádia Černá Hora celý rok, v létě jsme slogan propojili do off-airové komunikace s největšími akcemi ve východních Čechách v projektu „Víc muziky Tour“, který obsahoval takové prestižní hudební festivaly jako Rock for People, trutnovský Open Air Music Festival a mnoho dalších kvalitních hudebních akcí. Muzika se od obřích venkovních hudebních akcí přesouvá do klubů a hal, takže se muzice věnuje stále. Nejsme ale „prvkové“ rádio, našim posluchačům nabízíme Černou Horu, jak ji znají a jak ji  mají rádi.

RadioTV: Mohou se návštěvníci webu těšit na nějaké novinky? Dočkáme se například obsahového rozšíření? A obnovíte opět podcasting?

V minulém roce jsme provedli kompletně nový design našich stránek, doufáme, že s jeho podobou jsou návštěvníci spokojeni. Vysoká denní návštěvnost webu nám snad dává za pravdu. Ale pořád je co zlepšovat. 

RadioTV: Poslední měsíce dochází k vytváření alternativních webových streamů. Neuvažuje také Rádio Černá Hora o nějakém webrádiu? A co si vůbec o tomto počinu myslíte? Má podle Vás nějaký smysl? Vidíte v něm perspektivu?

Pro Radio Černá Hora to v tuto chvíli smysl nemá, posluchači chtějí dobrou muziku, kterou najdou ve vysílání a mohou ji poslouchat i na našich stránkách. Posluchači Radia Černá Hora preferují jen ty největší hity 80. a 90. let, dále muziku od roku 2000 a současné prověřené hity, které ladí na ve vysílání i na webu. Zatím tedy nemáme ambici tvořit speciální stream zaměřený na jednotlivé éry muziky a více se tak na ně specializovat. 

RadioTV: V srpnovém výstupu poslechovosti se po půl roce opět objevila data Rádia Černá Hora. Jste s nimi spokojen? A co pro Vás tato data znamenají? Na který programový či jiný prvek ve Vašem vysílání jste Vy osobně hrdý? (a nemusí se to týkat jen poslechovosti).

Jsem nadšen. Nárůsty všech důležitých parametrů od share, přes délku poslechu, týdenní a denní poslechovost jsou obrovským zadostiučiněním pro každého z nás. Čísla poslechovosti vám nikdy neřeknou, co přesně jste udělali dobře nebo špatně, spíš naznačují, zda jdete správnou cestou.

Radio Černá Hora je především hudební rádio, tomu se také snažíme přizpůsobit program a právě muzika a tým moderátorů je naší silnou stránkou. Dobré rádio není jen o dobrých „prvcích“, musí to fungovat všechno dohromady a musíte mít ty správné lidi. Troufnu si říci, že toto Radio Černá Hora umí a čísla poslechovosti to jen potvrzují. 

RadioTV: Přibližte prosím, co pro Vás půlroční výpadek znamenal. Zastihnul Vás například odliv zadavatelů reklamy? Nebo tato absence neměla na Vás vůbec žádný dopad? Jak jste vlastně případným inzerentům vykazovali zájem o Vaše vysílání?

Znamenal pro nás komplikace, zejména na národním trhu. Zároveň si nemyslím, že by nezveřejnění našich čísel někomu na trhu mohlo prospět. Vrhá to zbytečné pochybnosti a otázky na celý rádiový trh a průzkum jako takový, a to bychom neměli dopustit.

RadioTV: V českém éteru často dochází ke slučování rádií do tzv. rodin. Nepředpokládám, že byste do nějaké chtěli vstoupit. Rád bych znal Váš názor na toto slučování. Je ve Vašich silách konkurovat? Čím proti nim bojujete?

Vzhledem k tomu, že majitel tohoto serveru RadioTV.cz zároveň provozuje rozhlasové stanice, které jsou pro nás konkurenční, nechám tento bod bez odpovědi.

RadioTV: Srdečně děkujeme za rozhovor.

Děkuji, přeji Vám vše dobré


 Vojtěch Kotásek (Rádio Dyje):

Internet jako takový myslím je fenoménem této doby, avšak nemůže se jeho význam ani nijak přeceňovat.”

kotasek_dyjeRadioTV: Co nového přinášíte posluchačům Rádia Dyje do nadcházející podzimní rozhlasové sezóny?

Neustále se snažíme přinášet něco nového našim posluchačům, ale jsou to spíše drobnější vylepšení našeho programu než nějaké skokové změny. Už během léta se naši posluchači dočkali většího důrazu na off-air promo, takže častěji než dosud se setkají s živými vstupy z akcí, na kterých se podílíme. Jde hlavně o lidové veselice, vinobraní a také koncerty, a to nejen pop music. Rovněž navyšujeme počty ploch, na kterých budeme prezentovat naši stanici posluchačům.

RadioTV: Koncem letošního června jsme se konečně dočkali živého internetového streamu Rádia Dyje. Proč jste s jeho uvedením tak dlouho váhali? Jaké jsou ohlasy posluchačů?

Jaképak konečně :-) Vše má svůj vývoj a situace a poslechovost podle mne dozrála do stádia, kdy bylo vhodné zahájit svou prezentaci i vysíláním na internetu. Co se týká ohlasu posluchačů, tak je takový, jaký jsme očekávali, tzn. vyšli jsme tím vstříc našim posluchačům i ve vzdálených zemích, kteří o nás věděli nějakým způsobem z dřívějška a nemohli nás dosud poslouchat doma. Postupně se ale samozřejmě okruh posluchačů na internetu zvětšuje a jsme tomu rádi, nicméně nikdo z nás neočekává raketový vzestup počtu posluchačů přes internet.

RadioTV: Když se už bavíme o internetu, dočkají se návštěvníci webu něčeho nového? V současné době jsou velkým hitem webová rádia. Podle prozatímních prohlášení bude letošní podzim právě ve znamení webrádií. Nepřipravujete i Vy podobnou aktivitu?

Je vidět, že nepatříte k pravidelným návštěvníkům našeho webu, protože jinak byste zaznamenal nový design našich stránek cca před měsícem. Pokud máte na mysli citovaná webrádia, tak to necháme zatím na větších hráčích, během nejbližšího období takovou aktivitu nepřipravujeme.

RadioTV: Co pro Vás vlastně znamená internet? Myslíte si, že pro rozhlasovou stanici znamená nutnost? Může rádio existovat bez internetu?

Internet jako takový myslím je fenoménem této doby, avšak nemůže se jeho význam ani nijak přeceňovat. Pořád je hodně lidí, hlavně mezi starší generací a lidmi se základním vzděláním, kteří se bez něj i v této době obejdou. Rádio samozřejmě bez internetu existovat může, ale například pro zpravodajství je dnes již nemyslitelné bez něj fungovat. Od určitého stádia je výhodné přes internet začít vysílat pochopitelně i pro menší rádia (nakonec to je i náš případ), ale tam už samozřejmě takový dopad na poslouchanost čekat nelze, spíše je to třeba brát jako bonus posluchačům mimo běžný dosah vysílačů.

RadioTV: Výsledky poslechovosti Rádia Dyje jsou poměrně stabilní. Jste s aktuálními výsledky spokojeni? Máte nějakou metu, jíž byste chtěli dosáhnout?

Ano, máte pravdu. Stabilně nám kvartál od kvartálu roste denní poslechovost a jsme přesvědčeni, že se to projeví zanedlouho i na týdenní poslechovosti. A znáte majitele rádia, který by byl s výsledky poslechovosti spokojen? Já teda ne. Co se týká mety, tak žádnou stanovenu nemáme, ale těší nás, že třeba jiná regionální rádia, která mají třeba 20x větší výkon vysílače a tedy tomu odpovídající pokrytí, mají pouze dvakrát až třikrát větší poslechovost a ještě se tím chlubí.

RadioTV: Je ve Vašem programu nějaký prvek, jenž Vám dělá velkou radost? Na který jste pyšný z osobního hlediska a který je nejoblíbenější co se týče poslechovosti?

Nelze vypíchnout jen jeden prvek. Naše koncepce je postavena na oslovení všech posluchačů na Slovácku a v přilehlých oblastech a protože Slovácko je známo jak folklórem, tak i vinařstvím, jsou tyto dva faktory v našem rádiu poměrně silně zastoupeny. Je to oblast, která se nedá postihnout ve větších rádiích v takové míře v jaké to děláme my. Svým způsobem nás ale těší, že prvky našeho formátu začínají přebírat i jiná, regionální rádia, která dříve o tuto problematiku nejevila žádný zájem.

RadioTV: Jaký další rozvoj v oblasti pokrytí čeká Rádio Dyje?

Bohužel jsme v cípu mezi Rakouskem a Slovenskem, takže nějakého většího výkonu vysílače se jen těžko dočkáme. Je tu tedy jediná cesta, cesta dalších dokrývačů a pochopitelně cesta zkvalitňování vysílání, o což se samozřejmě celou dobu snažíme. Nakolik se nám to podaří, uvidíme, ale jak sám jistě víte, étér je dost přeplněn a skuliny ve frekvencích se hledají velmi těžce. Samozřejmě se pak otvírá ještě oblast spolupráce jednotlivých rádií, což je také jedna z možných cest jak se vyhnout hospodářské recesi, ale spíše je to v oblasti obchodní.

Určitě chceme posílit svou pozici na reklamním trhu sousedního Slovenska, kde máme dle ohlasů spousty posluchačů (škoda, že je nezachytí Radioprojekt) a kde se objevují první klienti, kteří oceňují přínos inzerce v našem radiu.  

RadioTV: Srdečně děkujeme za rozhovor.


Simike Valigurová (Rádio Valašsko):

Podařilo se nám vytvořit ucelené lokální rádio, které si získává stále větší a větší respekt.” 

valigurova_valasskoRadioTV: Co zajímavého a nového jste připravili svým posluchačům v nadcházející podzimní sezóně?

Máme na podzim připravenou úplně novou soutěž, která se rozjela teď v září a bude trvat 2 měsíce. Jmenuje se Šéfe, poď s nama… (valašsky) a její pravidla jsou pro posluchače následující: „Do soutěže se posluchači registrují pomocí e mailu nebo sms. Moderátor zaregistrovanému posluchači zavolá a nahraje důvod, proč by měl jejich kolektiv získat oběd pro 10 lidí zdarma. Jednou týdně bude jeden pracovní kolektiv (který bude mít nejvtipnější nebo nejlepší důvod) vybrán a získává pohoštění – oběd ve vybrané valašské restauraci. Podmínkou je, že je šéf v pracovní době na oběd pustí a půjde společně s nimi. Radio VALAŠSKO zatelefonuje nadřízenému, nahraje jeho reakci a pokud bude souhlasná, jde se svými kolegy a za doprovodu moderátora rádia na oběd.

Jeden takový oběd už máme za sebou a přinesl nám nadšené reakce jak zaměstnanců, tak šéfa, který použil svůj vlastní fond, aby umožnil svým kolegům pokračovat v restauraci do pozdních hodin. Více na našich stránkách www.radiovalassko.cz.

RadioTV: V českém éteru jste jedním z nejmladších stanic v českém I když Vás asi čtenáři znají, prosím přibližte nám podrobnosti o vysílání Rádia Valašsko. Proč jste vstoupila do nového rádia? Plní se zatím Vaše plány? A čeho byste ráda dosáhla?

Znovu do rozhlasových vod jsem vstoupila hlavně proto, že rádio je moje velká láska a po mém odchodu z rádia Apollo se naskytla možnost ucházet se o dvě nově vyhlášené dokrývací frekvence na Valašsku – Vsetín a Valašské Meziříčí. Pokusila jsem se vytvořit z nízkovýkonných kmitočtů samostatné rádio, po krátkém čase a úspěšné koordinaci jsme získali i další kmitočet pro Rožnov pod Radhoštěm. Tím jsme uzavřeli tzv. valašský trojúhelník – Vsetín – Val.Mez. – Rožnov pod Radhoštěm a pokryli většinovou oblast Valašska. Takže to vyšlo. Podařilo se nám vytvořit ucelené lokální rádio, které si získává stále větší a větší respekt. Stanice je nízkorozpočtová, je těžké ji srovnávat s velkými a nákladnými stanicemi, které mají obrovské technické a finanční možnosti. Přesto se nám daří využívat výhody, které máme díky členům našeho malého týmu – výbornou znalost místního prostředí, spoustu vynikajících kontaktů, blízkost… proto nám tady neuteče žádná událost, ať už sportovní nebo kulturní, která stojí za to.

Studio máme na Vsetíně na náměstí, kousek od kulturního domu i okresního úřadu. Všichni to k nám mají kousek a denně máme někoho z „ulice“ u mikrofonu. Hudbu tvoříme sami, o playlisty se stará náš kolega Ivan Klíma, který je sám výborný hudebník. Kromě běžných rádiovek hrajeme i regionální muziku, tak jak to máme v licenčních podmínkách. Jestli se plní moje plány? To každopádně. Po těžkých začátcích jsme se stali regulerním rádiem, které je respektováno. Získali jsme zastoupení MMS pro prodej národní reklamy. Posluchači nás zaregistrovali. V podstatě se podařil malý zázrak. Náš kolega Lukáš Španihel – duše celého rádia, plní několik funkcí najednou – od moderátora, produkce, vedoucího moderátorů až po promotéra. Moderátoři jsou flexibilní, stříhají si své příspěvky sami. Všichni si zde pomáháme a hlavně děláme to, co nás baví. Lidé se za námi zastavují na kus řeči, ví, že jsme jim nablízku – jak říká náš slogan: „Žijeme s Vámi“. To je lokální rádio…

Ráda bych dosáhla na post nejposlouchanější stanice na Valašsku a případně rozšířila naše pokrytí o další navazující lokality.

RadioTV: Jak jste spokojena s aktuálními výsledky poslechovosti RadioProjekt?

Co se týče výsledku poslechovosti: vzhledem k tomu, že vím, jak zrádné může být měření u malých a ještě navíc úplně nových stanic – tak jsem ráda, že nás mediaprojekt alespoň zaregistroval. Máme změřených 5 tis. týdenních posluchačů. Je to málo, ale vzhledem k možnosti velké statistické chyby, děkuji i za to. Statisticky by tam mohla být nula, přestože realitě by to neodpovídalo. Důležitý bude další vývoj v průběhu 2-3 let.

RadioTV: Rádi bychom znali Váš názor na webová rádia, která představují Vaši konkurenti. Je to podle Vás smysluplný krok? Nebo považujete tento obor za zcela zbytečný?

Internet je fenomén. Věřím, že webová rádia zde mají své místo. Nevnímám je jako přímou konkurenci, na druhé straně internet skrývá možná ještě netušené možnosti. Určitě nepovažuji internetová rádia za zbytečné nebo nesmyslné. Dají se dobře profilovat, v případě úspěchu mají neomezenou „posluchačskou klientelu“.


Ještě jednou děkujeme všem dotazovaným za jejich čas a případně se těšíme na další respondenty. Prozatím se jedná o poslední rozhovor z podzimní programové série. Rovněž děkujeme Vám čtenářům za pozornost a pevně doufáme, že jste tu našli plno zajímavých informací.


Na webu RadioTV jste si mohli přečíst tyto rozhovory:

Rádio DJ upouští od talk-show, Kissáci sází na Michala Davida
(Rádio DJ, Kiss 98, Kiss Proton, Kiss Jižní Čechy)

Do Expresu se vrací Bořek Slezáček, Hitrádia s webovými speciály
(Expres Radio, Hitrádia)

Co připravují česká rádia?
(Dobrý den, Egrensis, Rádio Jizera, Rádio OK)

Co připravují rockové a alternativní stanice?
(Radio 1, Gamarádio, Rádio Beat, RockMax)

Orlíku dupou králíci, Krokodýl slaví 15 let a Rádio Čas chystá Megakoncerty pro bezva lidi
(Rádio Orlík, Rádio Krokodýl, Rádio Čas)

Petr Sznapka (síť Rock Rádií):
Nechceme nikoho kopírovat, upřednostňujeme svou vlastní cestu.

Daniel Rumpík (Rádio Blaník):
Je na místě otázka, zda naši posluchači chtějí obal plný umělých kudrlinek a efektů.

E2 i Bonton vyrukují na podzim s webovými rádii
(rozhovor s ředitele E2 Petrem Vladykou a ředitelkou Rádia Bonton Markétou Herfortovou)

Martin Maďarka (síť Fajnrádií):
„Nové webovky přinesou benefit v podobě hudební databáze všech songů… a hlavně překlad do češtiny”

Marek Berger (Rádio Haná, Rádio Rubi):
„Dokud nebude jasná koncepce rozdělování kmitočtů, bude se éter nesmyslně zahušťovat”

Miroslav Škoda (Frekvence 1):
„Když máte obavy, nikdy nic nezměníte.”

Autor článku:

Komentáře (2)

  1. Jose

    Černá hora asi opravdu alternativní streamy dělat nebude. Ta šla do prčic, nebo-li právě od ,,alternativních věcí“ k popu. Byla doba, kdy RČH byl pojem. Tehdy tam v pondělí Pepa Lábus (dnes Beat) hrával UNDERGROUND od Plastic People of The Universe až k The Residents. Byla doba, kdy tam Mgr. Pavel Dostál(dnes ČRo 5 Olomouc) hrával každé úterý fantastická BLUES. Byla doba, kdy tam ,,Bill Čára“ (nevím, kde se ztratil asi v nějakém tom Hitrádiu)) hrával každý čtvrtek výhradně INDIES. Takže takový ten obyčejný pop se hrál pouze ve středu a o víkendu, tedy pá-ne. Tři dni se na tomto rádiu, tedy po, út a čt, hrálo naopak zcela fantasticky, jako na málo kterém, v té době, v ČR. Jenže pak p.Černý usoudil, že chce více peněz a více posluchačů a tak nechal předělat RČH na alá křižence E2 a Hitrádií. A bylo po RČH. Takže předpokládám, že když je s tou dnešní sračkou, spokojený a když mu to nese, že žádné podobné aktivity, které by nějak obohatily, rozhlasové vysílání, byť třeba pouze na netu, už provádět nebude. To už má za sebou a přímo na FM. Rozhodl se, pro sračky, co nesou, místo kultury a dobrého jména, za které si ovšem nic nekoupí. Je to jeho rozhodnutí a jeho věc. Škoda původní RČH, ale to by šlo napsat o více rádiích.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .