Jak se měří poslechovost rozhlasových stanic?

Výzkum realizovaný společností Median zahrnuje prakticky všechny české stanice, ročně je dotazováno 30 tisíc respondentů. Čísla z průzkumu jsou důležitá zejména pro jednotlivá rádia, tedy jejich zastoupení pro účely prodeje reklamy a pro účely programování samotné stanice – tedy efektivního nastavení programových prvků.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

RadioProjekt zkoumá přes 30 tisíc lidí ročně

RadioProjekt probíhá kontinuálně 50 týdnů v roce (s výjimkou posledních dvou týdnů daného roku), a to zejména formou telefonních rozhovorů, přičemž respondenti jsou k rozhovoru vybírání náhodně. Data jsou zveřejňovaná po jednotlivých čtvrtletí vždy v únoru, květnu, srpnu a listopadu.

Cílovou skupinou jsou lidé ve věku 12–79 let. Z výsledků poslechovosti se dozvíme celkovou dobu poslechovosti, kolik lidí poslouchá dané rádio, jaké je složení posluchačů (řeší se tedy struktura dle pohlaví, věku, velikosti místa bydliště, příjmů a jiné) a poslechovost v konkrétní době. Pro stanice je denní a týdenní poslechovosti spíše druhotná, primární ukazatelem je průměrná poslechovost v rámci čtvrthodiny a podíl na trhu.

Median a STEM/MARK provádí výzkum už od roku 1998

Měření poslechovosti probíhá na českém trhu od roku 1998, tehdy ještě v rámci „MediaProjektu“, v němž se zároveň měřila čtenost tisku a sledovanost tematických stanic. Aktuální RadioProjekt vzniknul před deseti lety a jeho dosud jediným realizátorem je společnost Median ve spolupráci se STEM/MARK.

Dlouhodobě nejposlouchanější stanicí na tuzemském trhu je Rádio Impuls, jehož týdenní zásah se pohybuje okolo dvou milionů posluchačů. Na dalších místech jsou rádia Evropa 2 a Frekvence 1. Český rozhlas Radiožurnál se umisťuje na čtvrté pozici. V regionech se daří Rádiu Blaník, z rozhlasových sítí jsou nejúspěšnější Hitrádia.

Mediální zastupitelství pomáhají rádiím prodávat reklamní prostor, tzv. sales-house. Veřejnoprávní Český rozhlas zastupovala do roku 2014 společnost Media Master. S Českou televizí probíhá i „barterová“ dohoda, tedy vzájemné promotion. Na trhu dominuje Radiohouse, který v sobě zahrnuje dřívě dvě konkurenční skupiny – Media Marketing Services (například Hitrádio, Rádio Blaník, Fajn radio, RockRadio) a Regie Radio Music (především Lagardere – Frekvence 1, Evropa 2, Dance Radio, Radio Bonton a jiné). Neméně významnou skupinou je Media Club, ten reprezentuje stanice Radio United Services (rádia Kiss, Country Radio, Radio Beat,…) a společnost Londa (Rádio Impuls, RockZone).

Možnosti poslechu rádií (anténa – FM, střední vlny)

Rozhlasový trh prošel poměrně dynamickým vývojem. Podobně jako u televize, i v rámci rozhlasového trhu hraje výraznou roli internet a digitální technologie. Běžný FM / VKV přijímač zdaleka není jedinou možností příjmu rozhlasového vysílání.

....
Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .