Jak nejlépe posoudit poslechovost rádia? Dle denních nebo týdenních výsledků?

Včera proběhla malá mediální přestřelka mezi Rádiem Impuls a dvojicí odborných mediálních webů. Impulsu se nelíbilo, že servery Digizone.cz a Mediaguru.cz nezachytily klesající trend poslechovosti Frekvence 1. To si zaslouží krátký komentář.

frekvence-1-mikrofon-651

Frekvence 1 klesala i stoupala, co je správně?

Oba weby shodně informovaly, že Rádio Frekvence 1 po několika vlnách v průzkumu RadioProjekt konečně zastavilo dlouhodobý pokles poslechovosti. Faktem je, že se mu to povedlo pouze v denní poslechovosti, a nikoliv v týdenní. Zatímco v případě denních výsledků /poslouchal včera/ skutečně Frekvence 1 neklesala (formálně vykázala nárůst o dva tisíce posluchačů), v případě týdenní poslechovosti zaznamenala nejslabší výsledek v historii měření průzkumu RadioProjekt.

Její týdenní poslechovost činí 1,531 mil. posluchačů, což je meziroční ztráta o 185 tisíc posluchačů. Konstatování, že Frekvence 1 zastavila pokles, tedy v tomto případě rozhodně neplatí. Na druhou stranu překvapila i reakce ze strany Rádia Impuls, které mělo z nějakého důvodu potřebu poukázat na hodnoty své konkurence. Přitom u sebe sama nemá žádný důvod k nespokojenosti, právě naopak.

Rozpor v důrazu na denní a týdenní poslechovost

Nechme teď stranou následnou mírně přehnanou reakci kolegů z Digizone.cz, kteří označili mediální výstup Impulsu za účelový a neprofesionální. Celá „kauza“ totiž poukazuje na určitý rozpor, v němž by si mohl/měl celý rozhlasový trh udělat jasno – zda upřednostnit prezentaci výsledků týdenní nebo denní poslechovosti. Když se uvádějí obě veličiny, vznikají v různých médiích různé výstupy. Zástupci trhu se už před více než deseti lety pokusili dát do popředí týdenní poslechovost, nicméně nikdy v této otázce nepanovala jednoznačná shoda.

Pro prodej inzerce, což je základní kámen života každé soukromé stanice, není přitom údaj o denní poslechovosti příliš důležitý. Kampaně jsou totiž plánovány na týdny. Agenturu a inzerenta zajímá, kolik posluchačů během týdne rádio naladí jako potenciál dané stanice, a kolik lidí poslouchá stanici ve standardní primetimové hodině.

Každá stanice má zájem se prezentovat v dobrém světle

Na druhou stranu, při pravidelných čtvrtletních prezentacích výsledků poslechovosti jde jednotlivým rádiím přirozeně i o to přinést pozitivní PR a tak není nic špatného na tom, když každá stanice upřednostní tu hodnotu, která jí nejvíce vyhovuje.

Zástupci Rádia Frekvence 1 mohou být spokojeni, zejména pokud jde o denní poslechovost. V rámci týdenních hodnot se však stále projevuje dlouhodobý pokles počtu posluchačů a v tomto případě jde o relevantní trend. Odpověď na otázku, zda Frekvence 1 konečně zastavila odliv posluchačů, tedy vůbec není jednoznačná a musíme si počkat výstupy v příštích kvartálech. Jasno bychom měli pouze tehdy, pokud bychom se ujednotili na tom, která z prezentovaných veličin větší výpovědní hodnotu.

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. Václav Kadlček

    Co sleduji poslechovosti, tak když nějaká stanice posluchače nezajímá, tak nejdříve začne padat denní poslechovost, týdenní reaguje se zpožděním. F1 se v tomto okamžiku v podstatě odpichuje ode dna (denní poslechovost roste – první vlaštovka). Ale je dle impulsu neoodiskutovatovatelný fakt, že F1 klesla, dokonce se to projevilo v několika vlnách i meziročním číslem, tady už není na co čekat i když to ve článku říkáte. Ono taky do nekonečna klesat nebude, nebo podle vás jak dlouho čekat? Tak nějak tuším a očakávám, že příště se pokles minimálně zastaví. Je otázkou jestli F1 má vůbec nějaké ambice, respektive Lagardere, které spíš vypadá, že reguluje F1, aby nekonkurovala E dvojce, stanici určenou k protlačování aktuálního popu, což je spotřebně uznávanější činnost. F1 nevypadá, že by chtěla něco víc se svou chudou HUDBOU, ZPRÁVY(historicky potlačované dopravní) a pervezní ZÁBAVOU. Lagardere historicky dopravu potlačovali. Což je na jednu stranu příjemné, že to neruší, ale na to, co se tam musí pravidelně odkecat – počasí, zprávy, tak doprava se apon mění v každém vstupu a nepochybně rádio jako médium se dnes stáhlo do aut. Takže když nic, tak dopravu jo. Ale to už stejne posluchači jsou zvyklí na IMp, či RŽ. Historickou nepřítomností a dnes nevyvinuté dopravy nejde konkurovat. A pak ještě hudba. Třeba na RŽ konečně jako by vytáhli špunty z uší a vyslyšeli posluchače volající po pestrosti a přineslo to ovoce, je to takové neotřelejší. Pozitivum na F1 je že se jako jedna z mála nekloní k vysokým rotacím jako E2. Zase CHUDÝ playlist je na F1 ale léta stejný s mininální proměnnou a spíš kousky odtržené od playlistu jako celku. F1 pop proč ne, ale chtělo by to inspiraci internetových streamů devadesátky či milenia (možná i zonu lasky) hitradia, to je jiná pestrost, je tam sice spousta songů na poměry F1 náročných (agresivnějších(i když zase když dokáže f1 sázet linkin park, tak skoro proč ne)), ale i ten zbytek soft songů hitstraemů by byl přínosem. Je pravda, že shodou okolností jsem včera chvíli a sešlo se půlhodinku někde před polednem, právě méně protřelých songů a i nová doprava, což je teda podle mě nelogický krok vzhledem k poklesu E2. Jsem zvědav jak se Lagardere vybarví.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: