Filip Žemlička, Expres FM: Rostoucí poslechovost nás těší, ale nepřeceňujeme ji

Pražské alternativně laděné rádio Expres FM působí v českém éteru necelých 15 let a za tu dobu prošlo několika důležitými proměnami. Hudba ale byla ve všech etapách vývoje unikátní a právě tím se rádio prezentuje i v dnešní době.

Zatím poslední významná proměna nastala začátkem roku 2014, kdy tehdejší Expresrádio – společně se sesterskou stanicí Classic FM – opustilo mediální skupinu MAFRA a zařadilo se do portfolia nově vzniklé společnosti Voice of Prague.

Filip Žemlička, programový ředitel rádia Expres FM. Foto: Jana Kusalová

Filip Žemlička, programový ředitel rádia Expres FM. Foto: Jana Kusalová

Do nové éry vstoupily obě stanice i s určitým oživením svých značek. Classic FM se dnes identifikuje jako Classic Praha, v případě Expresradia to znamenalo zkrácení názvu na Expres FM, přičemž progresivní hudební formát zůstal zachován.

Programový ředitel Filip Žemlička byl osobně u všech důležitých milníků rádia Expres FM. V korespondenčním rozhovoru jsme se zaměřili právě na dění v posledních dvou letech.

Zlepšila se komunikace i podpora vedení

Je tomu lehce přes dva roky, kdy Expres FM převzal český vlastník. Jak pociťujete tyto změny, jak se projevily?

“Výrazně se zlepšila komunikace v rádiu i ve společnosti. Vedení nás podporuje v kreativních nápadech a velmi se zlepšily a zefektivnily schvalovací procesy, jelikož za sebou nemáme nadnárodní společnost, kde bylo rádio v poměru s ostatními odděleními spíše na vedlejší koleji.”

Mafra, majitel televizní skupiny Óčko, provozuje stanici Óčko Expres. Probíhá spolupráce mezi Expres FM a Óčko Expres i nadále i přes rozdílné vlastníky?

“Původní záměr při vzniku této stanice bylo skutečně zavést obdobu Expresu v televizní verzi. Ještě za časů MAFRA dokonce probíhala i spolupráce na prodeji reklamního času. Po koupi současnými majiteli sice stále spolupracujeme, ale pouze na úrovni tvorby programu, který je v podstatě kompletně připravován u nás.”

Jak konkrétně se podílí tým Expres FM formování hudební televize Óčko Expres?

“Spolupráce s Expres FM probíhá jen přes našeho hudebního ředitele Radka Bureše. Ten tvoří hudební tvář našeho rádia a vybírá i muziku pro Óčko Expres. Větší spolupráce mezi subjekty v současné době neprobíhá.”

V kampaních si toho můžeme dovolit celkem dost

Rebranding Expresradia na Expres FM doprovázela relativně kontroverzní kampaň, kde jste použili claim Rádio, které se nestydíš poslouchat. Pozdější kampaň na ranní vysílání už byla umírněná. Byl to pouze můj dojem, nebo jste opravdu ustoupili „ze snahy šokovat“?

“Osobně v rádiu kampaň nepovažujeme za příliš kontroverzní, ale to je spíše na diskuzi, co ještě není a co již je kontroverze. V určitém slova smyslu můžeme považovat za kontroverzní i kampaň na Expres Ráno s Markem a Koko, jelikož Koko v ní drží pivo, což je po ránu ne úplně běžné. Určitě jsme chtěli rádio skrz oblíbený pořad více personifikovat. Často jsou totiž představy posluchačů zcela odlišné od reality a momentálně je personifikace dosti používaným prostředkem k propagaci nejen rádií. I v nadcházející kampani se chystáme k osobnějšímu přístupu, ale rozhodně neříkám, že se chceme vzdát kontroverze v rovině, v jaké ji chápeme my. Naši posluchači kontroverzi vyhledávají a ti, které kampaň urazí nikdy nejsou, a asi ani nebudou naši cílovou skupinou, a tak si toho můžeme dovolit celkem dost.“

Ukázka kampaně Expres FM: "Rádio, které se nestydíš poslouchat"

Ukázka kampaně Expres FM: „Rádio, které se nestydíš poslouchat“

Při rebrandingu na Expres FM jste uvedli několik novinek, konkrétně se jednalo o sportovní magazíny Tepláky a Meziplyn, informační magazín Pražská kostka a life-style pořad Trendy. Jak se tyto novinky osvědčily?

“Každý ze jmenovaných pořadů si našel své posluchače, tudíž zacílení je určitě správné. Zařazením jakéhokoliv speciálu se vždy snažíme oslovit stávající i nové posluchače a oběma skupinám chceme dát lepší vhled o všeobecných, ale specifických tématech. Pořady jsou oblíbené i u klientů. Ti dlouhodobě nevyhledávají jen klasické spoty, ale hledají i různé sponzoringy programů a soutěže, tímto si pak vylepšují vnímání své značky a produktu u svých stávajících i nově oslovených zákazníků. Chápeme, že klasická reklama už nestačí a naši klienti kvitují nadstandardní možnosti, které jim nabízíme. I nadále pracujeme na uvedení nových speciálů, které otevřou prostor i pro další cílové skupiny.”

Náš hudební program je vnímán jako alternativní, na západě by to byl mainstream

Ranní vysílání je dlouhodobě spojeno se dvěma jmény – Marek a Koko. V čem vidíte přednosti Vašeho ranního programu oproti konkurenci?

“Marek má za úkol vnášet do pořadu mužský feeling a nadhled zkušeného matadora, Koko naopak přináší ženskost, mladický pohled a nespoutanou otevřenost. Právě díky tomu ve vysílání často vtipně řeší kontroverzní i vážnější témata. Hodně se zaměřují i na osobní zkušenosti s danou tématikou, s čímž se mohou posluchači ztotožnit a mnohokrát se stává, že i bezprostředně reagují na dění ve studiu na sociálních sítích nebo našem mailu. I hudební program je nepatrně odlišný než v dalším vysílání našeho rádia, stále ale jde v naší zeměpisné šířce o alternativní muziku. Na západě od Česka by ale naši muziku považovali spíš za mainstreamovou.”

Další dlouholetým hlasem rádia Expres FM je Matěj Ruppert a Misha. Dokážete si představit jiný staniční hlas?

“Po tolika letech v rádiích si dokáži představit leccos, ale jelikož hlas Matěje a Mishi, která svou českoslovenštinou dává rádiu příjemný sexy výraz, k nám momentálně neodmyslitelně patří, o změně zatím rozhodně neuvažujeme.“

Ukázka kampaně "Zas ráno"

Ukázka kampaně „Zas ráno“

Ještě před osmi lety mělo tehdejší Expresradio anglicky moderované vysílání. Od tohoto záměru jste upustili kvůli tomu, že vás posluchači vnímali jako „rádio pro cizince“. Letos jste se k anglické moderaci částečně vrátili s pořadem Totally Wired. Znamená to opětovný příklon k cizojazyčným pořadům?

“Ne, znamená to jen, že jsme do vysílání mimo hlavní vysílací čas zařadili i program v anglickém jazyce, nic víc nic míň. Před lety jsme se vrhli do moderování v cizím jazyce i v rámci prime-time, což se neukázalo jako úplně šťastné, proto jsme se rozhodli pro zrušení. Ale mimo hlavní vysílací čas s tím nemáme potíž, naopak. Chystáme i další zajímavé tematické speciály.”

Před časem jste zrušili pořad Gate týkající se LGBT tematiky. Co bylo vlastně důvodem ke zrušení?

“Dle našeho názoru Gate splnil svou hlavní misi – pořad vznikal v době, kdy LGBT komunita neměla úplně na růžích ustláno. V průběhu vysílání se doba i situace u nás změnila. Pořad měl za cíl ukázat široké veřejnosti, že být gay nebo lesba neznamená chovat se zženštěle nebo jinak zvláštně. Chtěli jsme představit LGBT komunitu jako zcela normální a to se i stalo. Pakliže bychom byli na východ od Česka, pořad by měl stále svůj smysl. LGBT společnost nežije jiné životy a neřeší jiné starosti, než většinová společnost, pořad tedy vytěžil své možnosti a proto se zrušil.”

A co pořad Black Starr? Chtěli byste vrátit tento hudební žánr ve větší míře do programu?

“Hip hop a rap je v našem programu zastoupen stále a na pořad Black Starr částečně navázal i Rezonátor, který si posluchači mohou poslechnout každé pondělí od devíti do jedenácti večer. Samozřejmě je možné si ho pustit i přes naši aplikaci.”

Náš posluchač není typickým respondentem dotazníků

Jak jste spokojen s výsledky poslechovosti za poslední dobu od nástupu značky Expres FM?

“Osobně považuji CATI (telefonické dotazování – pozn. red.) pro tak zaměřené rádio jako je Expres FM jako ne příliš přesné. Naše cílová skupina není zrovna nakloněna čtvrthodinovému rozhovoru, který průzkum vyžaduje. Určitě u nás mezi posluchači nenajdete typického respondenta dotazníků. A ač výsledky bereme za jeden z ukazatelů poslechovosti, ani majitelé rádia nepovažují za příliš důležité se tímto ukazatelem striktně řídit. Máme zkrátka velmi specifickou cílovou skupinu i program. Ale musím říct, že i přes jistou dávku nedůvěry jsme rádi, že jsme v posledních měřeních dosáhli na jedny z nejvyšších čísel, která jsme kdy měli. O úspěchu a neúspěchu v našem případě ovšem rozhodují jednotky dotázaných, tudíž při poklesu není třeba dělat ukvapené závěry.”

Na konci roku jste zvali posluchače do studia a měli jste řadu speciálů. Blíží se léto. Na jakých akcích mohou posluchači rádio Expres FM vidět?

“Abych dostál image kontroverzního rádia vzkážu jediné – nemasturbuj doma, přijď raději k nám aneb uvidíme se na vybraných letních festivalech, a pokud vše dopadne dobře, tak i v pražských ulicích :-)”

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .