Co je také za vysíláním rádia? I.

zelenka-iconPrezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání píše o prodeji reklamy exkluzivně pro RadioTV.

Rádio jako médium – prostředník či zprostředkovatel má spoustu specifických vlastností. Když zavřete oči, všechna ostatní média zmizí a zbude jen rádio. To neznamená, že by zprostředkovávané věci nebyly vidět. Zvuky a slova působí na naší fantazii a vyvolávají představy. Co ovšem v rádiu opravdu vidět není, je úsilí lidí, kteří prodávají rozhlasovou reklamu. Bez nich by rádio nemohlo vysílat, nemělo by za co.

Motto: Napřed nevíme, že nevíme. Pak víme, že nevíme. Pak víme, že víme. Nakonec už ani nevíme, že víme, ale děláme to správně!

Rádio jako médium – prostředník či zprostředkovatel má spoustu specifických vlastností. Když zavřete oči, všechna ostatní média zmizí a zbude jen rádio. To neznamená, že by prostředkovávané věci nebyly vidět. Zvuky a slova působí na naší fantazii a vyvolávají představy. Co ovšem v rádiu opravdu vidět není, je úsilí lidí, kteří prodávají rozhlasovou reklamu. Bez nich by rádio nemohlo vysílat, nemělo by za co. Většinou je nazýváme obchodními poradci nebo mediálními konzultanty, abychom se vyvarovali pejorativního názvu obchodní zástupce. Nevím, kde to vzniklo, ale lidé proti tomuhle označení něco mají.

Z jednoho výzkumu mám seznam 220 profesí, podle toho, jak si jich lidé váží nebo jakou by chtěli dělat. Obchodní zástupce ani obchodník tam není. Přitom musí být přece každému jasné, že vyrábět dnes, díky snadné dostupnosti technologií, může každý. Ne každý však může a umí prodávat. A jak se ukazuje, také ne každý chce, přestože se tím dají vydělávat velmi, velmi slušné peníze, na jaké si v kanceláři ani nesáhnete.

Celý život jsem prodával. Napřed rockové a popové koncerty (dnes se tomu říká promotér), pak divadelní představení a nakonec i rozhlasovou reklamu, přesněji komerční komunikaci. Od roku 1990 se intenzivně zabývám osobním prodejem jako lektor. Školím vesměs mladé lidi, kteří se zabývají propagováním komerční komunikace a jejím následným prodejem. Ano, propagací komunikace, protože osobní prodej patří do komunikačního mixu.

Když jsem byl osloven serverem RadioTV, abych občas napsal článek o médiích, marketingu či komunikaci, napadlo mě, že bych mohl psát nějaký volný cyklus na téma osobní prodej rozhlasové komunikace. Takže to zkusím a začnu tím, jak by takový Mediální konzultant měl vypadat. Měl by být spíše extrovert, spíše sólový než týmový hráč s orientací na úspěch, výzvy a peníze. Člověk, který se chce zalíbit a má schopnosti vcítit se do myšlení a jednání druhých. Umí odhadnout lidi, je ochoten se vzdělávat, schopen organizovat si čas a být odpovědný ke své firmě. Bezúhonný, čestný, spolehlivý, ochotný, vstřícný, důvěryhodný, obětavý. Angažovaný a nadšený. Přesvědčivost a autorita vítány.

Pokud se vám zdá, že takový člověk neexistuje, máte skoro pravdu, ale jen skoro. V ČR jsou takových lidí u rádií stovky a obecně v prodeji tisíce až statisíce. Dá se to naučit, zbytek jen v tom chtít a také moci. Pokud půl roku z roku marodíte, není to nic pro vás. Musím k tomu dodat, že se nejedná o zaměstnání, nýbrž o práci a obchod je nejhůře placenou LEHKOU prací. Spousta lidí, když tohle zjistí, zrak jim zšedne, barva se z tváří vytratí a uchazeč se posléze vytratí rovněž.

Vždycky nad tím bádám, protože tihle lidé mají neuvěřitelnou možnost za pár let poznat celé podnikatelské prostředí ve svém městě, užít si legraci a naučit se komunikaci a marketingu jaksi odzdola. Práce je to krásná, jako každá ve které potkáváme stále nové lidi. Jen je musíte mít rádi, všechny. Říká se tomu pozitivní přístup. Příště budeme pokračovat.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .