Platforma HbbTV zatím diváky neláká, využívá ji pouze desetina domácností

Na letošní konferenci DIGIMEDIA 2019 se objevilo několik zajímavých prezentací. Jedna z nich ukázala nejnovější údaje týkající se platformy HbbTV aneb hybridní televizní služby kombinující klasické vysílání s internetem. Modernější set-top-boxy lze připojit k síti, díky čemuž získá divák přístup ke speciálním aplikacím nabízejícím neplacené i placené služby.

Chytrá televize přináší divákům nové možnosti. Ilustrační foto, fotobanka Shutterstock.com

Chytrá televize přináší divákům nové možnosti. Ilustrační foto, fotobanka Shutterstock.com

Přibližně 18 procent domácností udává zkušenost s HbbTV

HbbTV lze jednoduše charakterizovat jako pokročilý „teletext“ v internetové době. Tato platforma ovšem není šířena prostřednictvím samotného vysílání, ale vyžaduje vysokorychlostní připojení k internetu. Zadavatelé reklamy ji díky tomu využívají ke specializovanému prodeji a cílení. Publikum je však zatím výrazně omezené, o čemž svědčí i nejnovější průzkum agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací.

Podrobnosti k platformě HbbTV přednesla ve své prezentaci Hana Friedlanderová z Nielsen Admosphere. Podle výsledků za 1. kvartál roku 2019 se se službou HbbTV známou také jako „červené tlačítko“ setkalo už přibližně 18 procent domácností. Podrobnější pohled na data však ukazuje, že pouze necelá desetina všech domácností využívá HbbTV pravidelně – tedy alespoň jednou týdně.

Pohled na další data ukazuje, že hybridní televize zatím české diváky příliš neláká a je v podstatě záležitostí technologických nadšenců. Alespoň jednou měsíčně využijí službu ve 2 procentech domácností. Další tři procenta udávají, že službu využívají ještě méně často než jednou za měsíc. Zbylé čtyři procenta domácností, které mají vědomost o HbbTV ji buďto nikdy nevyužily, nebo ji využily pouze několikrát, a pak ji přestaly využívat.

Důležitý je i celkový podíl těch, kdo HbbTV doma nemají nebo si toho nejsou vědomi. Tato skupina diváků tvoří až 82 procent všech domácností. 4 z 5 diváků tak o HbbTV buďto neslyšeli, nevyuživají ji nebo nevědí, zda ji vůbec mají k dispozici.

Výsledky kontinuálního výzkumu Nielsen Admosphere k HbbTV

Nyní si ještě jednou zrekapitulujeme zmíněná data týkající se hybridní televize. Tato služba zaznamenává především v západních zemích výrazný růst, ale v českém prostředí se rozvíjí jen velmi pomalu. Zatím tuto platformu příliš netlačí ani operátoři placeného vysílání. Pouze některé televizní služby – například Skylink nebo O2 TV – nabízí divákům přístup k HbbTV portálům. Další satelitní nebo IPTV operátoři zatím místo hybridní televize nabízí svým divákům přístup k žádanějším službám – především k zpětnému shlédnutí nebo vzdálenému nahrávání pořadů.

Znalost a využití platformy HbbTV v českých domácnostech:
9% domácností využívá HbbTV alespoň jednou týdně
2% domácností využívají HbbTV jednou za mesic
3% domácností ještě méně často
2% respondentů využili službu několikrát, již nevyužívají
2% mají službu doma, ale nikdy ji nevyužili
82% domácností udává, že se doma s HbbTV nesetkávají

Zdroj: Prezentace Hany Friedlanderové z kontinuálního výzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací.
Platnost dat: 1. kvartál 2019
Místo prezentace: Konference DIGIMEDIA 2019, dne 5. června 2019

Autor článku:

Komentáře (2)

    1. juko

      Máte pravdu. Mě spíš zaráží, že některé televize a marketéři u nás vidí v HbbTV obrovskou spásu. Průzkumy ovšem potvrzují, že český divák je konzervativní a jen velmi malá část lidí má chuť experimentovat s novou platformou, která navíc vyžaduje vysokorychlostní internet.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .