Švehla: O prodejci reklamy ČT rozhodne do konce léta

Česká televize nebude rušit výběrové řízení na prodejce reklamních časů, které vypsala letos na jaře a kterého se účastní tři společnosti – vedle současného mediazastupitelství Arbomedia také rozhlasová zastupitelství Media Marketing Services (MMS) a Regie Radio Music (RRM). Tendr neovlivní ani přijetí novely zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, podle které by ČT měla od roku 2008 přijít o téměř veškerou reklamu. Výjimkou mají být sportovní a kulturní přenosy, u kterých je reklama smluvně vázaná s nákupem vysílacích práv.

Zrušení reklamy na ČT tendr neovlivní

„Pokud bude zákon ve schválené podobě vyhlášen, jsme schopni na to reagovat ve smlouvě s vítězným uchazečem,“ říká obchodní ředitel ČT Martin Švehla. Agentury se původně měly utkat o podíl na prodeji reklamních časů na ČT za léta 2006 až 2010, přičemž v době vyhlášení výběrového řízení šlo řádově o stovky milionů korun ročně. Proto si třeba RRM mohla dovolit nabídnout nejnižší odměnu ze všech tří uchazečů: pouze 3,5 procenta, zatímco MMS chtěla 5,9 a Arbomedia dokonce 6,9 procenta. Pokud by tedy RRM v tendru uspěla, nepočítaje příští rok, kdy se pro reklamu v ČT ještě nic měnit nebude, vydělala by rozhodně méně, než počítala před schválením novely zákona o poplatcích.
I když ČT přijde od roku 2008 o téměř veškerou reklamu, omezení se netýká sponzoringu. Na tom se ale vítězná agentura příliš „neuzdraví“. „V současné době se roční příjem ze sponzoringu pořadů na ČT pohybuje okolo 200 milionů korun,“ říká Martin Švehla. Obchodní oddělení ČT rovněž nemůže počítat s tím, že by do budoucna vydělávalo na teleshoppingu, který si prodávalo samo. Také ten by měl totiž podle zákona z vysílání ČT zcela zmizet. „Na výběrovém řízení se prakticky nic nemění, smlouvu podepíšeme až do roku 2010,“ ujišťuje Švehla, který je zároveň šéfem vládní komise pro posouzení a hodnocení jednotlivých nabídek.

Výběrová komise se sejde 18. července

„Komise se má sejít 18. července. Na tomto zasedání projdeme jednotlivé nabídky a zvolíme další postup. Osobně bych byl nejradši, kdybychom řízení ukončili do konce léta,“ řekl Švehla serveru RadioTV. V komisi kromě obchodního ředitele ČT sedí také vrchní ředitel ČT František Lambert, Oldřiška Pehlíková a Martin Elger z právního oddělení ČT, Martin Res z Čedoku, poradce Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš a ministerští úředníci Josef Hnát, Martina Hoidekrová a Jan Píša. Zisk z prodeje reklamních časů na ČT se pro letošní a příští rok odhaduje na 1,1 miliardy korun, v roce 2007 na 0,7 miliardy a od roku 2008 na 200 milionů korun ročně.
K omezování reklamy ve vysílání ČT dojde postupně. Pro příští rok se nic nemění, v roce 2007 by měla ČT snížit podíl reklamy ve vysílání z jednoho na půl procenta na obou kanálech, přičemž zákon nezakazuje sčítání časů za oba kanály a vysílání reklamy pouze na jednom z programů. To se děje už nyní, kdy drtivou většinu reklamy vysílá masově zaměřený kanál ČT1, zatímco ČT2 se omezuje na teleshopping a reklamu u sportovních přenosů. Zákaz kumulace reklamních časů platí podle zákona pouze u digitálního vysílání (změnu prosadil šéf parlamentní mediální komise Jaromír Talíř). Od 1. ledna 2008 se televize omezí pouze na vysílání sponzoringu a reklamních bloků u sportovních a kulturních přenosů.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .