Ježíškova vnoučata opět udělají radost osamělým seniorům

V pondělí 13. listopadu vstoupí do své hlavní předvánoční části již 7. ročník charitativního projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu Ježíškova vnoučata. Dárci mohou v předvánočním čase prostřednictvím webové stránky jeziskovavnoucata.cz plnit hmotná i nehmotná přání seniorům. Snahou tohoto ročníku je do projektu více zapojit osamělé seniory žijící mimo zařízení sociálních služeb, kterým dárky od Ježíškových vnoučat zprostředkují terénní pečovatelky, dobrovolníci neziskových organizací a pracovníci sociálních odborů. Hlasem letošní kampaně Ježíškových vnoučat je herec Viktor Preiss.

Zdroj: Český rozhlas

V polovině září pracovníci stovek zařízení pro seniory v Česku sesbírali rozmanitá přání svých klientů a klientek, jejichž splnění se většina z nich dočká do Štědrého dne. Díky dárcům se vydají na výlet do rodného města, zoo, na sportovní zápas nebo třeba na návštěvu divadelního představení. Dárci, kteří seniorům nemohou věnovat svůj čas a energii, mohou využít možnosti finančně podpořit přání seniorů prostřednictvím charitativní sbírky na darujme.cz/jeziskovavnoucata. Peníze, které po uhrazení nákladnějších přání ve veřejné sbírce zbydou, využívá Nadační fond Českého rozhlasu nejenom na úhradu celoročních aktivit a potřeb seniorů, ale i na podporu pečujícího personálu. 

„Úspěšná charitativní sbírka Nadačního fondu Českého rozhlasu Ježíškova vnoučata za šest let své existence splnila seniorům více než 100 tisíc vánočních přání. Díky velké štědrosti dárců se starší lidé cítí v předvánočním a vánočním čase méně osaměle. Letošní ročník projektu upozorní na nespočet úskalí, která s sebou může přinést život seniora v jednočlenné domácnosti a také pomůže s jejich řešením,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Tam, kde je ticho samoty nejvíce slyšet

Boj se samotou se letos rozhodl Nadační fond Českého rozhlasu započít i v domácnostech osamělých starších lidí. Již v dřívějších letech se díky spolupráci neziskových organizací a úřadů dařilo dosáhnout i na tato nejosamělejší místa. Ukázalo se však, že právě zde pouze samotný dárek nestačí a zájem je třeba prohloubit i v oblasti potravinové pomoci, sociálního poradenství či terénních zdravotních a sociálních služeb. I proto Ježíškova vnoučata navázala dlouhodobou spolupráci s  Nadačním fondem Příběhy. Ten pomohl seniorům v průběhu roku dovézt dvě stovky bezplatných nákupů potravin a rovněž řešit problémy týkající se úhrady energií, bydlení, neuplatněných příspěvků nebo drobných oprav v domě, které senioři často už sami nezvládnou. 

Senioři si prostřednictvím virtuální reality plní cestovatelské sny nebo oživují vzpomínky

Ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová má také radost z nové spolupráce s Kaleido tours, která umožňuje aktivnější a radostnější prožití dne převážně seniorům odkázaným na lůžko. 
Marek Háša se svým týmem přišli s geniálním nápadem, jak využít technologie k aktivizaci seniorů. Atraktivitou obsahu, který je šitý na míru jejich zkušenostem, vzpomínkám, ale i kognitivním schopnostem, boří ostych a strach z nového. Kouzlo je právě v obsahu, který vrací dámy i pány do míst, která znají. Lázeňské kolonády, poutní místa, města, kam rukovali mladíci na vojnu, tradiční divadelní představení. Virtuální realitu tak zapojili nejen do reminiscenční terapie, ale i do tréninku paměti.”, uvedla Gabriela Drastichová.

Vrácení prestiže profesi pečovatele a důstojnost stáří v očích veřejnosti

Stejně jako je důležité mluvit o tíživosti samoty samostatně žijících seniorů, je zároveň třeba hlasitě mluvit o nedostatečném ohodnocení a pozornosti o samotné pečující. Ve spolupráci s organizací MILA, z.s. již druhým rokem Nadační fond Českého rozhlasu podporuje ze sbírky Ježíškova vnoučata profesionální pečovatele v jejich rozvoji a podílí se na osvětě, která vrací pečujícím profesím prestiž a hodnotu v očích veřejnosti. Výsledkem spolupráce je veřejně dostupná fotobanka se snímky seniorů určená nejen médiím a také manuál, jehož účelem je zvýšit povědomí o přístupu ke stáří a péči i jejich důstojné prezentaci. 

Témata, která zůstávají opomíjena, ale nutně patří k životu

Ježíškova vnoučata spolu s portálem Slevomat berou letos navíc pod svá křídla devět projektů důvěryhodných organizací, které mění život seniorů k lepšímu. Doprovází je na sklonku života v domácím prostředí, otevírají témata sexuality v seniorském věku, plní přání seniorům, kteří už nemohou bez lékařského dohledu opouštět lůžko, pomáhají jim zorientovat se ve složitém světě dezinformací, nebo zajišťují potravinovou pomoc těm, kteří se ocitli ve finanční tísni. Od 15. listopadu budou moct zákazníci Slevomatu podpořit jeden či více těchto projektů na webu www.slevomat.cz

Přepravy dárků letos opět zajišťuje osvědčený partner projektu

Přenos a převoz dárků v terénu od Ježíškových vnoučat má opět na starost letitý partner projektu společnost DHL Express. Dlouhodobými partnery Ježíškových vnoučat jsou dále společnosti Kaufland České republika a Škoda Auto.

Český rozhlas uvede v předvánočním čase kromě reportáží a rozhovorů o Ježíškových vnoučatech také sedmidílný seriál na stanici ČRo Radiožurnál a patnáctidílnou sérii na stanicích ČRo Dvojka a ČRo Pohoda. Projekt Ježíškova vnoučata zároveň doprovodí rozhlasová kampaň na všech stanicích Českého rozhlasu, které propůjčil hlas herec Viktor Preiss.

Více informací je k dispozici na webu Ježíškova vnoučata.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .