Český hybridní model měření poslechovosti zaujal svět: Projekt RADIOPROJEKT bodoval na konferenci ASI 2024

Český výzkumný projekt RADIOPROJEKT, který kombinuje deklarativní a elektronické pasivní měření poslechovosti rádií, vzbudil mezinárodní ohlas na prestižní konferenci ASI International Radio & Audio Conference 2024 v Benátkách. Josef Fišer z agentury Median a Petr Uchytil ze společnosti Media Marketing Services zde prezentovali inovativní přístup, který posouvá hranice mediálního výzkumu a je považován za unikátní nejen v evropském, ale i globálním měřítku.

Zdroj: ASI International Radio & Audio Conference 2024, Median, Media Marketing Services.

Revoluce v měření rádiové poslechovosti

Český model, vyvíjený v rámci projektu RADIOPROJEKT, propojuje tradiční dotazníkové šetření (day after recall) s elektronickým pasivním měřením. Cílem je poskytnout přesnější data o chování posluchačů, která umožní lepší plánování reklamních kampaní, podrobnou programovou analýzu či přechod na nové obchodní modely.

„Změny v životním stylu a způsobu konzumace audia nás nutí reagovat a přizpůsobit i oficiální výzkum rádiové poslechovosti. Proto jsme navrhli systém, který odráží současné trendy a poskytuje trhu nástroje pro budoucnost,“ vysvětlil Petr Uchytil ze skupiny Media Bohemia.

Postupný přechod a dvouleté přechodné období

Přechod na nový systém měření byl navržen s ohledem na citlivost této změny pro média, agentury i zadavatele reklamy. „V období let 2025–2027 budeme využívat kombinaci deklarativních a elektronických dat, což trhu umožní připravit se na plně pasivní měření,“ uvedl Josef Fišer z výzkumné agentury Median. Finální přechod na pasivní systém je plánován na rok 2027.

Mezinárodní uznání na konferenci ASI 2024

Konference ASI 2024, která se konala v italských Benátkách, patří mezi nejvýznamnější události v oblasti mediálního výzkumu. Účast českých zástupců byla vnímána jako velký úspěch a jejich prezentace si získala vynikající hodnocení. Sekce věnovaná rádiovému výzkumu, kterou vedl Paul Kennedy, bývalý výzkumný ředitel britského RAJARu, byla dokonce vyhlášena jako nejlepší část celé třídenní akce.

Ředitel konference Mike Sainsbury označil letošní ročník za „nejlepší v historii“, přičemž vyzdvihl význam všech přispěvatelů. Účastníci konference ocenili nejen technologickou a metodickou stránku českého projektu, ale také odvahu celého trhu podstoupit tuto zásadní změnu.

Pozitivní ohlasy i od Českého rozhlasu a EBU

RADIOPROJEKT podporuje také Český rozhlas, který jej považuje za klíčový krok k reflektování dynamického vývoje v mediálním chování a rozmachu digitálních platforem. „Jsme rádi, že cesta, kterou jsme zvolili, rezonuje i na mezinárodním poli,“ uvedl Pavel Šimoník, vedoucí výzkumu ČRo a jednatel SKMO. Hybridní model byl rovněž představen výzkumné komunitě Evropské vysílací unie (EBU).

Budoucnost rádiového výzkumu

Česká inovace přináší poslechovým datům novou úroveň přesnosti a detailu, což má potenciál posílit celý rádiový trh. Trh očekává přesnější plánování reklamních kampaní, možnost analyzovat data na vteřinové úrovni a otevření cest k novým obchodním modelům.

Prezentace na konferenci ASI 2024 dokázala, že Česká republika může být inspirací i v oblasti mediálního výzkumu, a potvrzuje, že projekt RADIOPROJEKT má významný mezinárodní potenciál.


Zdroj: ASI International Radio & Audio Conference 2024, Median, Media Marketing Services.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .