Placené televizní soutěže už diváky netáhnou, proto se některé stanice uchylují k podivným praktikám

Získal divák Active TV nebo hudební televize Óčko skutečně cenu, pro kterou do vysílání volal? Byla jeho správná odpověď uznána a výhra odeslána? Odpovědi na tyto otázky by měly být samozřejmé, ale nejsou.

Ilustrační reprofoto: Active TV

Ilustrační reprofoto: Active TV

Provozovatel soutěže odmítl podat vysvětlení

Pohled do zápisu z posledního zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání odhalil zajímavou souvislost. Provozovatel televize Active TV odmítl podat vysvětlení, zda divák, který ve vysílání řekl správnou odpověď na soutěžní otázku, skutečně získal i proklamovanou finanční výhru. Podle záznamu vysílání zástupci Rady usoudili, že divák výhru nezískal, jelikož televize nevyhodnotila jeho odpověď v daném momentu jako správnou. Na konci pořadu se ale na obrazovce objevilo správné řešení hádanky, a to bylo – světe div se – shodné s původně nevyhodnocenou odpovědí diváka.

Jde o matematický příklad s přesouváním sirek podobný tomu, co vidíte na obrázku. Pochybnosti o regulérnosti podobných hádanek i soutěží se čas od času objeví. Důležitý je rovněž fakt, že průměrný divák si neuvědomuje, že některé hodnoty se nezapisují pouze prostřednictvím číslic. A to vede v konečném důsledku ke zmatení diváků a prakticky k nemožnosti většinové populace nalézt správnou odpověď. Příklad se stává neřešitelným a jediný, kdo na něm vydělá, je provozovatel (pochybné) kvízové soutěže.

Pokuta je nižší než možná výhra, kterou měl divák získat

Partnerům televize Active se nicméně podařilo dostat řešení matematického problému na novou úroveň. Pokud je pravda, že nevyhodnotili správnou odpověď diváka i přesto, že ve vysílání zřetelně odzněla, pak jde o obyčejný podvod. A když ani na dotaz regulátora nepodali k situaci uspokojivé vysvětlení, je situace o to vážnější.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání coby regulátor televizního trhu sice nemá v popisu práce suplovat činnost jiných orgánů kontrolujících práva spotřebitele, no v případě Active TV alespoň uplatnila své právo udělit sankci. Ta byla v tomto případě symbolická a netýkala se ani tak obsahu vysílání, nýbrž pokutovala nekomunikaci vedení televize Active k tomuto problému.

Finanční výhry nahrazuje v některých případech "pokec" s kartářkou nebo psychologem. Ilustrační reprofoto Active TV

Finanční výhry nahrazuje v některých případech „pokec“ s kartářkou nebo psychologem. Ilustrační reprofoto Active TV

Telefonické soutěže mají svůj „boom“ za sebou

Přitom problém placených televizních soutěží je dlouhodobější. Když se formát těchto soutěží rozjížděl před více než deseti lety, zájem diváků byl zprvu obrovský. Například slovenská veřejnoprávní televize získala za pouhé tři měsíce přes 50 milionů korun do svého rozpočtu, a to vysílala telefonické soutěže pouze dvě hodiny denně. Jejich potenciál plně využila i televize Prima a později Nova. Jenomže po několika letech se tento formát objevil prakticky na každé stanici jako výplň programu a diváci pomalu ztráceli zájem. I proto se zejména menší stanice čas od času uchylovaly k menším či větším podvodům.

Známý je případ slovenské Nautik TV, která nevyplatila výhry stovkám soutěžících. Někteří diváci byli dokonce natolik zoufalí, že volali znovu a znovu na placenou linku, jen aby provozovatele upozornili na nevyplacenou výhru. Pochybnosti se několikrát objevily i u dalších stanic, nikdy je však neřešily orgány činné v trestním řízení a tudíž ani nebylo možné zpětně zhodnotit, nakolik jsou tyto soutěže regulérní.

Peněžní výhry nahradilo povídání s věštcem nebo psychologem

Řada větších televizí však už pochopila, že televizní telefonické soutěže jsou za zenitem a postupně je stáhla. Ve vysílání celoplošných stanic je najdete už jen ojediněle. Zato je nahradily věštecké a psychologické pořady, kde už divák není motivován výhrou, nýbrž dobře zaplacenou radou do života. Problémem digitální doby však je, že i na těchto pořadech lze za jistých okolností postavit podnikatelský plán celé televize. A dokud tam budou diváci telefonovat, pořád budou vznikat i specializované kanály typu Active TV, které se přiživují výhradně na důvěřivosti diváků a vysílají jen telefonické soutěže nebo věštecké pořady.

Než se tedy rozčilovat nad nevyplacenou výhrou nebo dobrou radou nad zlato, je určitě rozumnější se podobných soutěží neúčastnit. Alespoň do doby, než bude fungování podobných pořadů jasnější a nezpochybnitelné.

Autor článku:

Komentáře (2)

  1. Adam Wolf

    Já tedy žádnou podobnost se sirkami na daném obrázku nenašel :-) zřejmě šotek zaúřadoval a „hodil“ zcela jiný snímek s hádáním „slova“…. (a ani zde nejde o žádnou matematiku) :-))

    1. juko

      Obrázky jsou samozřejmě ilustrační, bohužel screenshot sirkové soutěže nemáme v dostatečné kvalitě.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .