MediaProjekt IV. Q’10+ I. Q’11: Tituly zaměřující se na historii stále oblíbenější

mediaprojekt_logo_iviPDF DOKUMENT UVNITŘ – První čtvrtek v květnu s sebou přinesl rovněž výsledky čtenosti českých tištěných periodik. MediaProjekt byl realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1. 10. 2010 – 31. 3. 2011 bylo dotazováno 12 589 náhodně vybraný respondentů z celé České republiky. S podrobnými výsledky v jednotlivých segmentech vás nyní seznámíme.

Situace na českém trhu s tiskovinami je poměrně stabilní a žádné zásadní změny se nedějí. Mezi časopisy vzrostla čtenost zejména (ve srovnání s předchozími výsledky) u titulů ze segmentu motoristických časopisů a to o více než 10%. Výrazný nárůst ovšem sledujeme rovněž ve skupině programových titulů a časopisů pro ženy. Zájmu se ale těší také tituly zaměřené na historii.

Do průzkumu čtenosti je nově sledována čtenost týdeníku Dáša (154 tisíc čtenářů). Vůbec prvními výsledky čtenosti se mohou pochlubit právě dva historické tituly z portfolia vydavatelství Extra Publishing, měsíčník Válka Revue čte pravidelně 46 tisíc čtenářů, dvouměsíčník Tajemství české minulosti dokonce 122 tisíce čtenářů, čímž se titul zařadil na třetí místo v kategorii „Věda, technika, zajímavosti a cestování„.  Vydavatelství Extra Publishing se prozatím vyplatily změny v periodicitě Svět a PC rady, čtenost u prvního z nich výrazněji stoupla.

K TÉMATU: PC rady se transformují na měsíčník

Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních pěti vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme většinou meziročním srovnáním. Všechna čísla udávají počet osob v tisících.

PDF DOKUMENT: TABULKY ČTENOSTI PRŮZKUMU MEDIAPROJEKT

Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)

Pozici nejčtenějšího deníku bez většího překvapení obhájil s odstupem více než půl milionu deník Blesk, aktuálně má 1,343 milionu čtenářů, ve srovnání s minulým výstupem MediaProjektu je to o 27 tisíc čtenářů méně, v meziročním srovnání ztrácí obdobně 26 tisíc. Mladá fronta DNES (816 / -3 / -76) od minulého průzkumu vykazuje stejné výsledky, meziročně však padá o 76 tisíc. Největší vzestup má na svém kontě deník Aha! (262 /+24 / +1), který posílil o 24 tisíce čtenářů.

Regionální Deníky (vydavatelství Vltava-Labe-Press) od minula získaly 23 tisíc nových čtenářů a v celkovém součtu je čte 900 tisíc čtenářů, nejúspěšnější je stejně jako minule východočeská mutace (134 / +4 / +10), s minimálním odstupem následují další regionální vydání – Jihomoravský kraj (129 / +7 / +15), střední Čechy + Pražský deník (117 / +6 / +25).

Deník Metro (372 / +20 / -31) od minula mírně nabral nové čtenáře, meziročně však klesá. Stabilní výsledky pozorujeme u deníku E15 (62 / +3 / 0). Týdeník Sedmička (504 / +76 / -) čte zatím nejvíce čtenářů za poslední čtyři průzkumy (tedy dobu, kdy jsou výsledky tohoto titulu měřeny). Čilichilli (254 / +44 / +66) rovněž posiluje.

Celostátní suplementy

Blesk magazín TV je u čtenářů nejoblíbenější, čtenost se udržela nad hranicí 1,8 milionu čtenářů (1 826 / +7 / +86). Posílil také TV Magazín (1 538 / + 41 / -57). Propad sledujeme u Magazín Dnes + TV (1 171 / -56 / -33) a Magazín Právo + TV (590 / -5 / -96). Naopak silný vzestup zaznamenal magazín TV Pohoda (547 / +38 / +109).

Bydlení, bytová kultura, zahrada a hobby

Dům a zahrada (89 / +1 / +5) udržuje první místo, výsledky v tomto segmentu jsou ovšem velmi vyrovnané a jednotlivá místa od sebe dělí jen jednotky. Výraznější pokles vidíme pouze u titulu Chatař & chalupář (67 / -20 / -9).

Zahrádkář (250 / -3 / -13) na prvním místě jen těsně předběhnul magazín Receptář (241 / +19 / -32). Blesk Hobby (173 / -7 / +39) v meziročním srovnání poskočil nejvíce společně s „Udělej si sám“ (77 / +9 / +34). Kutilský titul dohnal „Naše krásná zahrada“ (79 / -14 / -21).

Hudba, film, foto a informační technologie

Čtenáři magazínů z tohoto segmentu jsou také stabilní a výsledky se nijak zvlášť nemění, první místo patří po delší době Rock & Pop (69 / +4 / +8), druhý je rockový magazín Spark (66 / -4 / -11). Odchylky od předchozích průzkumů se ovšem pohybují v rámci statistické chyby.

PSALI JSME: Extra PC s přehlednější grafikou

Chip (99 / 0 / +2) udržuje nadále náskok před konkurencí. Nejvíce stoupala čtenost titulu Počítač pro každého (61 / +16 / -7), meziročně si nejvíce pohoršil Jak na počítač (56 / -8 / -22). Hráči počítačových her jsou poměrně rovnoměrně rozděleni mezi Score (84 / +8 / -12) a Level (72 / -4 / -3).

Programové tituly

Zájem o programové magazíny mezi českými čtenáři vzrůstá. Ani jeden ze sledovaných titulů si ve srovnání s minulým průzkumem čtenosti nepohoršil, meziročně mírně klesnul jen Týdeník Televize (179 / +2 / -18). Největší nárůst od minula vykazuje TV Star (242 / +48 / +77), který se zároveň postaral o největší meziroční vzestup. První místo zaujímá tradičně TV Max (523 / +4 / +49).

Časopisy pro děti a mládež

Segment pro děti se zúžil na pouhé čtyři tituly, jelikož dívčí tituly Dívka a Top dívky skončily a stejný osud potkal časopis Popcorn. Bravo (183 / +18 / -30) a ABC (172 / +13 / +7) zůstávají na první místě před titulem Bravo Girl! (142 / -2 / -22). Poslední místo obsadilo 21. století Junior (95 / +12 / -17).

Z ARCHIVU: Časopis Dívka v samostatné podobě končí

Segment zdraví a vaření

Blesk Zdraví (153 / +2 / -1) a Moje Zdraví (150 / +5 / +28) mají největší čtenost mezi obdobně zaměřenými tituly. Následuje Zdraví (124 / -6 / -3), Fitstyl (116 / -5 / +10) a Puls (32 / -16 / +11).

Suverénní jedničkou mezi tituly o vaření je bezesporu „Svět ženy Pošli recept“ (499 / +45 / +70), tento časopis navíc dokázal nejvíce posílit v obou srovnáních. Od druhého místa Tina Vaříme (134 / -3 / 0) má náskok přes 450 tisíc.

Tituly pro ženy

Vydavatelství Ringier zabodovalo, Blesk pro ženy si udržel vedení s výsledkem 684 tisíce čtenářů (od minula vzestup 37 tisíc, meziročně +5 tisíc). Od druhé Chvilky pro tebe (681 / +69 / -10) jej dělí 3 tisíce, oba výsledky tak lze směle považovat za shodné, jelikož se rozdíl pohybuje v rámci statistické odchylky.

Svět ženy (473 / -6 / +7), Katka (445 / +19 / -36), Vlasta (392 / +7 / +31), Překvapení (381 / +34 / +11) a Žena a život (357 / -30 / -15) mají velmi podobné výsledky.

Životní styl pro muže a ženy

Muži upřednostňují Maxim (189 / +33 / +22) před ForMen (86 / -9 / +8), první titul výrazněji posílil v obou srovnáních.

Ženy v rámci životního stylu rády zavítají na stránky titulu Glanc (250 / -6 / +9). Na dalších místech pozorujeme jen minimální rozdíly. Meziročně nejvíce klesal titul Marianne (153 / -12 / -32) a Dieta (72 / +4 / -33).

Blesk Křížovky (290 / -13 / +31) meziročně stoupal, Křížovkářský TV magazín (173 / -16 / -15) se dočkal mírného poklesu.

Ekonomické a zpravodajské tituly

Ekonom (91 / -4 / -11), Euro (77 / -3 / -11), Eurozpravodaj (68 / -14 / -7) a Nový profit (36 / -1 / -12) vykazují mírné ztráty.

Ze zpravodajských periodik čtenáři zůstali věrni Respektu (96 / +1 / +4), Týden (171 / +6 / -30) meziročně klesnul a dostal se pod hranici 200 tisíc.

Motoristické a sportovní tituly

Svět motorů (200 / +18 / +32) díky největšímu posílení v obou srovnáních zůstává první a současně se dostal na hranici 200 tisíc. Auto Tip (156 / +13 / 0) je druhý před magazíny Auto motor a sport (110 / -14 / +24) a Autohit (102 / +6 / +3).

Mezi sportovními periodiky kraluje Nedělní Sport (244 / -7 / +5), dařilo se rovněž Českému rybáři (210 / -12 / +16). Meziročně nejvíce posílila Cykloturistika (84 / -12 / +26).

Společenské tituly

Nejčtenějším společenským titulem je Rytmus života (838 / -7 / -33). Druhé místo patří Nedělnímu Blesku (750 / +55 / +65), ten vůbec nejvíce ze všech sledovaných periodik od minula posílil. Meziročně vyskočil měsíčník History Revue (200 / +36 / +78) a je vůbec neoblíbenějším titulem zabývajícím se historií na českém trhu. Dařilo se ovšem i dalším (viz další segment).

K TÉMATU: Magazín Svět mění formát a periodicitu

21. století (345 / -11 / -13) má poměrně stabilní výsledky, Panorama 21. století (113 / +11 / -) si od svých prvních výsledků ještě mírně polepšila. Obdobně je na tom Reflex (289 / -4 / +16), Epocha (279 / +12 / +46), posledně jmenovaný titul meziročně znatelně posílil. Magazín Svět (56 / +17 / +7) změnil počátkem roku 2011 periodicitu a formát (z měsíčníku se stal čtrnáctideníkem). Podle prvních nástinů byl tento krok správným směrem, výsledky se ovšem ještě plně neprojevily.

Cestování, věda a technika

National Geographic (138 / +5 / -6) stabilizoval výsledky, od druhého titulu Lidé a země (133 / -3 / +4) má minimální odstup. Vůbec první měření sledujeme u dvouměsíčníku Tajemství české minulosti, výsledek 122 tisíce jej řadí mezi nejúspěšnější titul v portfoliu vydavatelství Extra Publishing. První výsledky má rovněž Válka revue (46 tisíc).

DOPORUČUJEME: Extra Publishing vydá časopis o ryze českých dějinách

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .