RadioProjekt II.-III.Q 2009: Ohlasy z rádií

ohlasyAKTUALIZOVÁNO V 19:00 – Výsledky aktuálního RadioProjektu jsou již známy více než týden a je tudíž nejvyšší čas na tradiční rubriku Ohlasy z rádií. Do textu jsou zařazeny všechny došlé odpovědi. Rádia, která se dosud nevyjádřila, tak mohou učinit na adrese petera@radiotv.cz.

Předtím, než si přečtete ohlasy z rádií, nabízíme pohled na kompletní výsledky poslechovosti:
Podrobný pohled do všech krajů republiky (analýza denní poslechovosti)
Ve znamení dramatických změn (týdenní poslechovost)

Článek byl aktualizován o RockRádia. Country Rádio a Fajnrádia.


OTÁZKY RADIOTV:

1) Jste s novými výsledky RadioProjektu spokojen(a)? Vyvodíte z výsledků nějaké důsledky (kladné i záporné)?

2) Velmi silný propad směrem dolů zažívá ČRo 2 – Praha. Jaké jsou podle Vás příčiny tohoto pádu?

3) Prudké výkyvy jsme mohli zaznamenat i u dalších stanic. Čím jsou podle Vás tyto výkyvy zapříčiněny?


David Štěrbáček, programový ředitel Radia 1

1) Ano, jsem. Poslechovost nám v posledním roce stoupá. Zaměřili jsme se víc na hudbu a speciály ve vysílání.

2) Nemohu komentovat.

3) U všech rádií s poklesem i vzestupem záleží na dlouhodobějším trendu výsledky Radioprojektu. V případě opakovaného poklesu je obecně potřeba sladit filozofii rádia s jeho programem a promotion.


Bára Lukášová, ředitelka programu Kiss 98

1) Kiss 98 lehce poklesnul, nicméně se jedná o čísla v rámci statistické chyby. Je jistě příjemné, když se i tato čísla pohybují opačným směrem, ale naše postavení v Praze vzhledem k přímé regionální konkurenci, se kterou sdílíme některé songy a cílovou skupinu vůbec nevypadá špatně :-). I když je vždycky co zlepšovat a v rádiu není možné se zastavit, myslím si, že je Kiss 98 dobře nastavený i zacílený na silnou kategorii “ husákových dětí“. Změny v tomto ohledu neplánujeme a pokud ano, budou spíše kosmetické.Rozhodně ale budeme pracovat na tom, aby vše co v éteru posluchač uslyší bylo jeho uším libozvučné, zajímavé a atraktivní. Plánů i nápadů máme dost. Podrobnosti si nechám vzhledem ke konkurenci pro sebe.

2) Pokud jde o ČRo 2-Praha, musím říct, že k této stanici mám velmi osobní vztah a její vývoj sleduji od dětství nejen jako posluchač, ale měla jsem tu čest pracovat 3 roky v týmu Dobrého jitra. Neumím být tudíž zcela nestranná a není to tak docela pohled zvenčí. Vedení se snaží tuto tradiční stanici modernizovat a vysílat i pro mladšího posluchače než je ten v důchodovém věku- proto se přes den zkracují vstupy, hraje se i modernější muzika. Otázka ale zní, jestli je to právě to, co posluchač “ dvojky“ žádá. Podle mého soudu také trochu ubylo opravdových osobností za mikrofonem .Ne všichni, kteří nahradili starou gardu umí řemeslo tak jako jejich předchůdci, a právě tohle k ČRo 2 vždy patřilo. Nechci paušalizovat, a také už tolik vývoj stanice nesleduji. Myslím si, že Praha by měla být opravdu alternativou k proudu, který nabízí konkurence, a také být víc vidět. Ti staří a stabilní posluchači prostě odcházejí a mnozí noví ani nevědí, že tu tato nabídka je. Navíc Praha není stanice, kterou můžete poslouchat v práci od rána do večera jako kulisu, a konkurence je velká. Byla by ale velká škoda jen proto kvalitu, kterou nabízí ,zatratit. Je to prostě druhý program stejně jako ho má Česká televize a to je možná ta správná, i když ne masová cesta.

3) To si netroufám posoudit, protože neznám tak deitailně program všech stanic, kterých se tyto výkyvy týkají. Navíc si myslím, že je třeba počkat na potvrzení toho, zda jde o dlouhodobý trend. Ono se vždycky lehko radí druhým, jak to mají dělat, ale důležité je umět poradit sám sobě. Alespoň tak to teď vidím.


Martin Hroch, Group Operation Manager Radio Investments s.r.o.

1) Za skupinu RadioInvestments-Communicorp jsem spokojen velmi. Máme podíl na trhu těsně nad 10% a skoro 2 miliony posluchačů týdně.

2) Bude velký průšvih přiznat, že tomu vůbec nevěnuji pozornost a netuším, co se na vlnách Čro2 děje? :)

3) Myslím, že žádné tragické pády ani neuvěřitelné vzestupy se nekonají. Neměli bychom zapomínat, že nejde o měření poslechovosti, ale o odhad poslechovosti na základě dotazování 14 732 náhodně vybraných respondentů z celé České republiky v období 1.4.-30.9.09. Jen tak mimochodem to období například zahrnuje školní prázdniny……..


Vojtěch Kotásek, ředitel Radia Dyje

1) I když jsme zaznamenali vzrůst poslechovosti, myslím si, že to vždy může být ještě lepší. Důsledek je pro nás ten, že je to další výzva ke zlepšování vysílání ale hlavně si myslím, že je to důkaz toho, že zvolený formát našeho rádia se posluchačům zamlouvá.

2) Těžko říct – jak jsem říkal, nejsem analytikem programu ČRo 2 – Praha a hlavně – k jeho poslechu se tak často nedostanu, takže mi ani nepřísluší jej hodnotit.

3) Myslím, že je přirozené, že posluchači časem zkusí i jiné rádio (a pokud se jim nezamlová, rádi se zase vracejí). A pokud se potká tento jev třeba navíc se zápornou statistickou odchylkou, může pak dojít k prudšímu poklesu poslechovosti. Jiná příčina mě nenapadá, pokud se pravda nezmění formát vysílání daného rádia.


Roman Anděl, programový ředitel Kiss Jižní Čechy

1) Jak už jsem psal v předchozím rozhovoru pro RadioTV, já nejsem nikdy spokojen. Z pohledu skupiny, jsem nadšen, výsledky jsou lepší a lepší, to je skvělé !!

Z pohledu Kiss Jižní Čechy? Posledních šest měření nám přineslo pravidelně vzrůstající výsledky v týdenní poslechovosti a nyní jsme již po třetí pokořili rekord v týdenních číslech ! Po dlouhé době jsme ale nepatrně oslabili v denním poslechu … nic se nemění, jedeme dál, osobně to beru jako mnohem větší motivaci do další práce. Alespoň neusneme na vavřínech.

A zda-li vyvodím nějaké důsledky např. z mírného poklesu denní poslechovosti? Ano vyvodím. Moderátorům o to víc připomenu, ať si své vysílání pořádně užijí, ať bavíme naše jihočeský Kissáky ještě víc!

2) ČRo 2 – Praha nemonitoruji. Snad se „z toho“ dostanou a bude zase dobře – držte se kolegové.

3) Vždyť by to byla nuda, kdyby bylo jenom dobře a nebo jenom špatně… Výkyvy tu vždycky byly a vždycky budou. Mění se lidi, mění se doba, někteří mládnou jiní stárnou, mění se zkrátka všechno a to se logicky odráží ve výsledcích a v životě jako takovém , proto v tom osobně nevidím nic nestandardního.


Miroslav Škoda, ředitel Frekvence 1

1) Jsem relativně spokojený, ve výsledcích nacházím i kladné momenty, to ale neznamená, že průzkum nebudu detailně vyhodnocovat. Jisté je, že není důvod spát na vavřínech. Teď je čas na analýzu, zbytek bude záviset na jejich závěrech a na dalším vývoji v příštích měřeních.

2) Práci pro konkurenční subjekty včetně poradenství mám zapovězené ve smlouvě. Takže se omlouvám.

3) Prudké výkyvy lze obecně těžko věrohodně vysvětlovat. Může za tím být sezónní vliv, změna chování spotřebitelů způsobená nějakým celospolečenským jevem, např. krizí, náhodná odchylka výzkumu a mnoho dalších faktorů – má křišťálová koule je dnes zamlžená…


Petr Vladyka, ředitel Evropy 2

1) S výsledky čerstvého Radioprojektu jsme samozřejmě spokojeni. Evropa 2 je na historickém maximu své denní poslechovosti, milion posluchačů je téměř na dosah, share stoupl o rovné procento… Spokojeni jednoznačně jsme a zároveň se za každou cenu chceme ubránit sebeuspokojení – čert ani konkurence nikdy nespí. Pokud se za „pozitivní důsledky“ dá označit pokračování v práci tak, jak jsme na Evropě 2 zvyklí, pak se pokusíme na milion posluchačů v DR zaútočit už v příštím kvartálu.

2) –

3) –


Petr Kolínko, programový ředitel Radia Beat

1) Jaké má výsledky Radioprojekt nevím, to je spíš otázka pro Radioprojekt, snad jsou na tom dobře. My máme stále na čem pracovat a jsme rádi, že si toho někdo cení. Důsledkem toho je, že přestat pracovat stále nemůžeme, škoda.

2) To je mi líto. Rád bych poradil, ale nevím, soustředím se na Radio Beat.

3) Výkyvy budou pravděpodobně zapříčiněny prudkými změnami počasí. Chvíli slunce, chvíli marast – člověk pak neví co si naladit.


Jan Vamberský, programový ředitel Rádia OK

1) Rádio OK je stále Východočeskou jedničkou i přes drobný úbytek posluchačů. Samozřejmě neusínáme na vavřínech, je důležité vložit do naší týmové práce veškeré úsilí, které v nás je. Osobně jsem hodně zvědavý na další průzkum.

2) Český rozhlas 2 – Praha jsem poslouchal naposledy jako malý kluk. Tím pádem nemohu, ač bych rád, objektivně posoudit, proč ztrácí posluchače. :-(

3) Čím jsou zapříčiněny výkyvy u ostatních oslabujících stanic? Nevím. Vím ale, čím je způsoben drobný pokles u Rádia OK a to mi stačí. :-)


Gabriela Vosyková, ředitelka Radia Egrensis

1) Pozice našeho rádia je z hlediska poslechovosti poměrně stabilní, což je pro mě signál ke spokojenosti i nespokojenosti. Nevyvozuji důsledky z čísel, ale spíše z každodenní činnosti mého týmu a naší společné práce. Nepodceňuji ale pravidelné výsledky, protože jsou pro mě ukazatelem toho, zda jsme na dobré cestě nebo úplně mimo.

2) Všechna rádia nebo alespoň většina z nich, a nás nevyjímaje, zaznamenávají v téměř pravidelných intervalech kolísavost poslechovosti v obou směrech. Je to přirozený jev, který je dán velkým množstvím skutečností, jako například momentální náladou posluchače a celé společnosti, nabídkou, kvalitou a atraktivitou vašeho vysílání, možností poslouchání stanice a atd. Proto slovo „pád“ ČR považuji za lehce nadsazené, byť se může jednat i o výraznější a dlouhodobější pokles. Tato rozhlasová stanice má a vždy bude mít svoji silnou základnu, nicméně je potřeba vzít v úvahu, že ta současná stárne. I když já sama na cestách ČR příležitostně poslouchám, není to o oddechu, ale spíše o informacích. Posoudím-li věc ze svého pohledu, čas od času je množství informací, zvláště těch negativních už zahlcující. Pak raději volím stanici, která je na poslech „méně náročná“. Dle mého soudu se nyní ČR ocitá v patové situaci, protože na jedné straně čelí velké konkurenci a především jeho věrní posluchači stárnou. Asi je potřeba změn, nicméně hodně citlivých, aby ten původní posluchač zůstal a k tomu se přidal i nový. Tak jako tak se ale domnívám, že ČR by neměl být hodnocen spolu s dalšími komerčními rádii, neboť jeho úloha je jiná a jeho finanční zajištění zrovna tak. Dosažený počet posluchačů by neměl být posuzován kvantitou, ale kvalitou.

3) Přiznám se, že detailně nesleduji a nestuduji vývoj poslechovosti všech rádií a necítím se tedy dostatečně kompetentní k jeho odbornému posouzení.


Mirek Pifka, ředitel Rádia Helax

1) Ano. Ještě spokojenější budu, až si telefonisté pořádně vyčistí uši a přestanou si plést ostravský Helax a kladenský Relax. Tak spokojený, jako Relax s poslechovostí v kraji pár set kilometrů od vysílače nejsem:)

2) Nemám pocit, že ČRo je primárně o poslechovost.

3) Někde mají smůlu/štestí na respondenty, někde zatápí/tápe konkurence a někde to prostě dělají blbě/dobře.


Marek Berger, programový ředitel Rádia Haná a Rádia Rubi

1) Jsme nadšeni, kontinuální růst je odrazem dlouhodobé spokojenosti s naším vysíláním. Regionální stanice mají svůj význam a posluchači vědí. Samozžejmě i pro naše obchodní partnery je to výborná zpráva, protože jejich reklama u nás funguje.

2) A podle vás? Já to neposluchám, takže netuším :-)

3) Poměrem mezi změnou či zachováním programu a formátu.


Petr Sznapka, programový ředitel RockRádií

1) Naše postavení neochabuje a zůstává i nadále pevné a v některých regionech dokonce posilujeme. Z toho máme pochopitelně radost. Pokud jde o aktivity vyplývající z posledního měření, tak i nadále budeme dělat, to co nám jde nejlépe, tady přinášet našim posluchačům „Slušnej rock“. A v rámci našich programových a marketingových aktivit se více zaměříme na potenciálně problematické regiony.

2) Bohužel nejsem dlouhodobým posluchačem ČRO 2 a nemám dostatek informací, abych mohl identifikovat přesné příčiny poklesu posluchačů. Jisté je, že program ČRO 2 momentálně přestává být pro určitou cílovou skupinu atraktivní.

3) Nemyslím si, že zaznamenáváme nějaký masivní propad či nárůst poslechovosti u jakékoli z rozhlasových stanic. Myslím, že většina broadcasterů odvádí stabilně kvalitní práci. A výkyvy v jednotlivých výsledcích mají mnoho příčin a jsou ovlivněny celou řadou trendů, jež lze asi těžko vměstnat do jedné odpovědi. Ale ve stručnosti mi přijde, že v mnoha případech má každý z provozovatelů přesně tolik, kolik si zaslouží nebo spíše o kolik se zasloužil.


Tomáš Domečka, programový ředitel Country Rádia

1) S poslechovostí country Radia jsme dlouhodobě velmi spokojeni. Za poslední 3 roky šlo o 100% nárůst. Jestli ještě nějací posluchači našeho žánru jsou, těšíme se na ně a budeme dělat vše proto, abychom je získali. Pak začneme přesvědčovat ty ostatní :-). 

2) Tipuji … Čro 2 poslouchá méně lidí :-).

3) Jednou jsi dole, pak zas nahoře. A často i bez zjevné příčiny. Hlavně nepanikařit.


Martin Maďarka, programový ředitel Fajnrádií

1) Jsem spokojen pouze s některými dílčími ukazateli. Rád bych vypíchnul aktuální výsledky Fajn North Music, které dosáhlo na historicky druhý nejvyšší počet denních posluchačů. Na místním trhu dokonce přeskočil dva silné celoplošné hráče. V naší core cílovce 12-35 let je stále místním lídrem. Chtěl bych tímto pogratulovat a zároveň poděkovat týmu rádia Fajn North Music za jeho skvělou práci. Pozitivní je vývoj podílu na trhu v core cílovce u Fajn Rádia Life, které si polepšilo o dvě příčky. Fajn Rádio Hity pak posílilo svoji víkendovou poslechovost. S ohledem na rozsah programových změn k 1.9.2009 zaměřuji svoji pozornost na příští dva výstupy Radioprojektu a vývoj poslechovosti všech Fajn rádií, čímž odpovídám na druhou část první otázky.

2) Ano, na základě dat z Radioprojektu lze sledovat již rok trvající trend úbytku posluchačů této stanice. To je ale vše, co k tomu mohu říci. Nejde o přímou konkurenci Fajn rádií, tak nemám dostatek informací na z mého pohledu kvalitní odpověď.

3) Vámi uvedený termín „prudké výkyvy“ by musely potvrdit další výsledky. Osobně si myslím, že jde o pohyby v rámci intervalu spolehlivosti.


 

Srdečně děkujeme všem za odpovědi.

Autor článku:

Komentáře (7)

    1. Jose

      Však už Beat má také 27 vysílačů, to je velmi pěkné. (I když ne všechny jsou již v provozu, tak 27 kousků mít přiděleno, to je opravdu, již hezké, gratuluji. Jen tak dál.)Trochu je škoda, že se stejně nedaří, také Country rádiu, které má stále pouhých 6 kousků. To je velmi málo. Přitom Country rádio je v Praze populárnější, nežli Beat. A opravdu si nemíním hrát na nějaká ,,špecifiká“ (= takové to oblíbené slovíčko, soudruha Mečiara, kdepak nám asi dopadl, ten slovenský visionář, v propadlišti dějin…), takže si nemyslím, že v Praze, jsou jen samí intelegenti a na venkově jen samí tupci. A myslím si, že stejný obraz, jako je cca, v Praze, platí i cca, v rámci ČR. Jenže na to, nikdo nedbá. Ale Beat je živý důkaz, že tomu tak je ! Takže mne zaráží, že Country rádio jen 6 ??? Typoval jsem, že Beat do jara, příštího roku, překročí 30 kusů. Tedy dosáhne, toho počtu, co mají ty vlezlé a nesympatické a hlavně značně, nehudební, stanice, konkurence. To se pomalu, ale jistě, stává realitou. Tedy Beat je úspěšný. Ale nevím, z jakého důvodu, se zcela totéž nepraktikuje i u Country rádia ? Předpokládal jsem, že Country rádio, dosáhne toho, co měl kdysi, dávno Beat, tedy alespoň takových 12-15 kousků, minimálně. A ono, nic. Tedy, kde, nic, tu nic. V tom to jsem se mýlil. Nevím, proč tomu tak je ? Je to chyba. Mělo by dohánět Beat. Mělo, mělo. Honem. No. Alespoň, že ten Beat jede. V mnoha místech je to, to jediné, co si lze pustit z rádia. Takže, jistě. Ze společností a firem působících na českém FM si vážím Českého rozhlasu, Radio Investments a skupiny Mafra. To jsou tak asi 3 firmy, které dělají něco positivního a kde se dá hovořit o jakési kulturnosti a positivech, v rozhlasovém vysílání. Ten zbytek, z těch ostatních, by tady, nikdo z nich, víceméně, nemusel ani strašit. Tedy nikoho, z těch ostatních, na nic nepotřebuji. Tyto 3 firmy, by úplně klidně, stačily. Tím nechci říci, že i u ostatních, se sem a tam nenajde, nějaká perlička nebo vyjímka potvrzující pravidlo nebo někde, jeden takový zářný kousek, něčeho poslouchatelného. To se zajisté najde, někde, taková jedna, nějaká poslouchatelnější stanice. Ale celkově, u všech ostatních, vysoce negativa, překrývají positiva. Pouze u zmíněných 3, je tomu opačně. Radio Investments to prostě umí, dělat. Takže je dobře, že tady jsou. Vše. http://home.tiscali.cz/~cb009902/

    2. Petr Kružík

      José, nenech se zarazit. Nech se překvapit. Sám jistě víš, i já vím z oficiálních pramenů, že je něco v běhu..:)

  1. jerabek

    Je dobře,že Radio Investments je tak dobře rozjeté!Jejich stanice nabízí alespoň nějaký program.To se rozhodně nedá říct o každém rádiu.Jen tak dál.Přeji hodně ůspěchů!Ale mrzí mě,že Country radio má tak málo vysílačů.Pokud se nepletu,tak má více posluchačů než Beat,alespoň v Praze určitě.Je hodně populární!Country hudbě se u nás rozhodně daří,a myslím,že je to tak správně.Jeden můj známý Country hudbu skutečně žere!Říkám,škoda,že má tak málo vysílačů!Já osobně jsem rád,že se daří Beatu.Tuhle stanici mám rád a dost často jí poslouchám.Má co nabídnout,a to je dobře!I když vím,že ne každý tuhle stanici má rád,tak já rozhodně ano!Vydržím Beat poslouchat někdy hodně dlouho,pokud mám samozřejmě čas!Podle mého názoru je to jedno z nejlepších rádiích,které u nás funguje!Je to můj názor a nikomu ho samozřejmě nevnucuji!To je asi vše.

    1. SETI72

      Mám stejný názor.

    2. Jose

      Byla v ČR doba, kdy šlo 6 stanic označit za stanice folku a country, např. Eldorádio v ČB nebo Karolína v Plzni a pouze 1 šla označit za rockovou a to AZ Radio ve Zlíně. Dnes je tomu tak, že za stanice folku a country lze označit stanice 3, tedy Country rádio, odnož Času pro Brno a Samson dole u Šumavy. Za rockové jich lze označit 9. Ovšem folk a country s rockem nešel nikdy proti sobě. Oboje je to založeno na poctivé kytarové muzice. Když by se to tedy sečetlo, byl by to tehdejší stav 7 proti současnému stavu 12 zlepšením. Nic méně je samozřejmě škoda, že stav není 6 folku a country a 9 rockových. To by bylo 15 a to by bylo ještě lepší. Je fakt, že českých stanic folku a country je nyní v ČR nedostatek. Jsem přesvědčen, že je posluchače chtějí a že by vysílače s těmito stanicemi měly být, ať už na nich bude pražské Country rádio přímo nebo to bude nějaká místní oblastní záležitost,ať již od malé firmy nebo samostatný subjekt, či mutace od velké firmy. Ale tento nedostatek není možný. Chápu, že všelijací paskřivci se snaží stále v ČR folk, country, rock a všechny podobné styly potlačovat,
      v rozhlasovém vysílání i když plní všechna podia po celé zemi, ale v dlouhodobém horizontu i když by se s prominutím posrali. Nemají šanci. Lidi to prostě chtějí. A teror těch jejich všude vnucovaných popových chcíplotin jednou musí přestat a také už pomalu přestává. Nemá tolik posluchačů a příznivců, jak přidrzle tvrdí. Počítám, že tak třetinu toho, co zde stále demagogicky říkají. V podstatě profitují z velké většiny jen z lidí, kterým je to úplně fuk a kteří neposlouchají nic. A ti po tom si pustí tu blbost o které se dozví z televize nebo z novin, ale jinak to v podstatě neslyší. Takže i o účinnosti reklamy na takové stanici lze vnést oprávněně, pochybnosti. I když disponují třeba největšími
      pokrytími ve státě. Neznám nikoho, kdo by nad těmi jejich svinstvy slintal blahem, za to znám stovky lidí, co jich mají plné zuby, ať jde o rockery nebo o folkáče nebo o jazzmany nebo o technaře. To je úplně jedno. Beat má z průzkumů ohledně poslechovosti jednu z nejdelších nebo vůbec snad nejdelší dobu poslechu. Kdo ho pustí,už ho nevypíná a nemá důvod,přepínat jinam. Osobně ho poslouchám 8 hod denně. Ale stejnou možnost by měli mít v našem městě i příznivci folku a country. No,zatím ji nemají. Mělo by k nám příjít po Beatu,také Country rádio. Je jednoznačně nejpožadovanější stanicí v našem městě. Nevím proč se tak stále neděje. Za to více jak 2/3 zdejších popových kolovrátků je nám ve městě zcela a naprosto nadbytečné, vypadají všechny plus, mínus podobně. Nic zajímavého se na nich neděje. Jen zaplácavají kmitočty FM.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .