Nové licenční poplatky likvidují americká internetová rádia

Vládní agentura Copyright Royalty Board představila na začátku března novou strukturu licenčních poplatků pro internetová rádia. Podíl z obratu nahradí pevná částka za produkci skladby každému uživateli. Náklady internetových rádií se tak až zdesetinásobí. Pokud se struktura a výše poplatků nezmění, většina amerických internetových rádií v horizontu několika týdnů zanikne.

Copyright Royalty Board, vládní agentura pověřená výběrem licenčních poplatků ze zvukových záznamů od internetových rádií, představila na začátku března nové schéma výběru těchto poplatků. Dosud platili webcastři podle dosaženého obratu. Malá rádia tak platila na těchto poplatcích 12% svých příjmů.

Podle nového schématu budou platit jednotnou cenu za produkci každé skladby unikátnímu posluchači. To znamená za každou odvysílanou skladbu zaplatí podle toho, kolik uživatelů ji bude poslouchat. U velké části internetových rádií však takto vypočítané licenční poplatky překračují 100% jejich příjmů. Nehledě na další náklady mezi kterými jsou i další poplatky placené autorům skladeb a textařům písní …

Tento nový systém licenčních poplatků vyhlášený na začátku letošního března platí pro období let 2006 – 2010. Je tedy retroaktivní a webcastry nyní čeká povinnost zaplatit poplatky podle nového schématu za loňský rok.

Aby toho nebylo málo obsahuje plán CRB pravidelné zvyšování licenčních poplatků. Jsou-li na rok 2006 stanoveny na úrovni 0,08 centu za posluchače a skladbu v roce 2010 budou už 0,19 centu, tedy více než dvojnásobné. Dalším likvidačním požadavkem je minimální poplatek 500 dolarů ročně za každou stanici. To ohrozí především malá specializovaná rádia zaměřená například na menšinové hudební styly a dále pak služby typu MyRadio, které umožňují založit si vlastní stanici s malými náklady prakticky komukoli.

„Tyto poplatky znamenají konec Pandory,“ říká pro Wall Street Journal Tim Westergren, spoluzakladatel serveru Pandora.com, rozhlasového portálu s šesti miliony registrovanými uživateli. Internetová rádia mají jen ve Spojených státech více než 50 milionů posluchačů.

Kurt Hanson, majitel provozovatele internetových rádií Accuradio odhaduje, že podle starých pravidel by na licenčních poplatcích za rok 2006 zaplatil 50.000 dolarů. Podle nového schématu to bude kolem 600.000 dolarů, což je více než činily loňské tržby společnosti.

Podobné problémy jako webcatři, zažívají rovněž satelitní rádia. O zahájení vyjednávání o výši licenčních poplatků na další období jsme informovali v článku Satelitní rádio XM Satellite čelí žalobě hudebních vydavatelství.

Webcastři si samozřejmě uvědomují vážnost situace a snaží se nalézt řešení. Vyjednávají s CRB a lobují v Kongresu a v Senátu, obrátili se na soud, hledají podporu mezi posluchači … Aktuální informace o jejich snažení lze získat na webových stránkách iniciativy SaveTheStreams.org.

Ofenzíva hudebních vydavatelství
Za zvyšováním licenčních poplatků je třeba vidět snahu hudebního průmyslu, získat maximum možného v době, kdy tržby velkých gramofonových společností klesají. Dalším krokem v jejich ofenzívě je návrh zákona od senátorů Feinsteina a Grahama. Ten nejenže má zakázat provozovatelům satelitního rádia nabízet přístroje, které dokáží zaznamenávat vysílání, ale přikáže všem (digitálním) broadcasterům povinně implementovat technologii DRM (Digital Rights Management). Díky ní tak hudební průmysl získá prakticky absolutní kontrolu nad využitím hudebních děl koncovými uživateli. V případě přijetí tohoto zákona to bude znamenat například konec mp3 streamingu a nahrávání nejen rozhlasového vysílání.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .