Prodej ProSiebenSat.1 do dalšího kola, uspěje Berlusconi?

V úterý skončilo první kolo aukce 50,5% podílu v ProSiebenSat.1, největší německé televizní společnosti. O podíl, který vlastní German Media Partners v čele s americkým podnikatelem Haimem Sabanem, by se mohlo ucházet až 10 zájemců.

Jak jsme již informovali, 50,5% podíl v ProSiebenSat.1, největší německé televizní společnosti, je na prodej. Jedná se o akcie, které dosud drží investoři sdružení do konsorcia German Media Partners, ve kterém má rozhodující slovo americký podnikatel Haim Saban. Jejich podíl v ProSiebenSat.1 je na prodej skoro již dva roky. Na začátku tohoto roku zabránili prodeji německému mediálnímu koncernu Axel Springer místní protimonopolní úřady a od té doby se spekuluje o novém vlastníkovi. V této souvislosti bylo několikrát zmiňováno konsorcium private equity fondů APAX / Goldman Sachs, francouzský koncern TF1, a další investoři především z oblasti private equity fondů. Sedmý listopad byl určen jako termín pro odevzdání nabídek do prvního kola aukce.
V pátek 4. listopadu vzbudilo velkou pozornost prohlášení zástupce italské mediální společnosti Mediaset v tom duchu, že velmi vážně zvažují podání nabídky do této aukce.


Překousnou Němci Berlusconiho?


Včera pak zasedala správní rada Mediasetu a vedle schválení zprávy o hospodářských výsledcích za první tři čtvrtletí, vyslovila rovněž souhlas s podáním nezávazné nabídky na podíl v ProSiebenSat.1. Mediaset je jednou z nejvýznamnějších mediálních společností v Evropě. Byl vážným zájemcem o ProSiebenSat.1 již v době rozpadu Kirchova mediálního imperia. Podíl v ProSiebenSat.1 však získalo právě konsorcium vedené Sabanem. Ani tehdy a ani teď se však Mediasetu moc velké šance v zákulisí nedávali a nedávají. Mediaset totiž patří rodině Silvia Berlusconiho, bývalého italského premiéra, který byl často obviňován ze zneužití svého mediálního impéria pro vlastní politické cíle. Takové jednání by regulační úřady v Německu jen těžko akceptovaly. Podle některých vyjádření nelze vyloučit politickou objednávku na zamezení Berlusconiho vstupu na německý mediální trh. Z tohoto pohledu jsou „politicky neutrální“ finanční investoři přijatelnější.


Na druhou stranu expanze mimo apeninský poloostrov je jedinou možností pro další rozvoj Mediasetu. Berlusconiho politické hnutí prohrálo v dubnu volby a vendeta politických protivníků na sebe nenechala dlouho čekat. Italský parlament přijal velmi přísný mediální zákon namířený otevřeně proti Berlusconimu. Mediaset se tak bude muset do konce roku 2008 vzdát jednoho celoplošného televizního kanálu. Nový mediální zákon rovněž omezuje koncentraci reklamních příjmů. Jestliže dnes podíl Mediasetu na trhu s televizní reklamou představuje skoro 70%, nový zákon omezuje podíl jednoho broadcastera na reklamním koláči na 35%!


Snaha Mediasetu prosadit se v zahraničí je tedy logická a Berlusconiho společnost má velmi dobrý důvod svoji nabídku přestřelit a nabídnout výrazně vyšší cenu než ostatní zájemci. Bude-li však nejvyšší nabídnutá cena pro získání podílu v ProSiebenSat.1 stačit, je otázka, na kterou se bude odpověď hledat spíše v politických kuloárech v Berlíně než v mnichovské centrále ProSiebenSat.1.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .