ČT uvažuje o měření sledovanosti přes Audiometry

Nové digitální kanály České televize stále nemůže sledovat ani 20 procent českých domácností. O něco lépe je na tom zpravodajská ČT24, která si nemusí dělat starosti s autorskými právy, sportovní kanál ČT4 nemůže šířit svůj program přes internet a naladit si ho může jen necelých třináct proent českých domácností. Vyplývá to z informací, které zveřejnila Česká televize.

Většina domácností přijímá nové digitální programy České televize prostřednictvím satelitních a kabelových sítí, domácností vybavených set-top boxy či televizory s digitálním tunerem pro terestrické digitální vysílání jsou pouze veřejnoprávní televite jen dvě procenta. Možnost terestrického digitálního příjmu nových kanálů České televize má přitom téměř třetina populace v aglomeracích Prahy, Brna a Ostravy. Díky nízké penetraci set-top-boxů pro příjem DVB-T ji ovšem nevyužívají.


Podle informací České televize hlavně sportovní kanál ČT4 trpí tím, že jeho diváci utíkají v době zajímavých utkání do restaurací k velkoplošným obrazovkám a projekčím plátnům. Česká televize proto zvažuje, že kvůli novým stanicím navrhne rozšířit současné peoplemetrové měření o další metody elektronického průzkumu sledovanosti, tak by do tabulek zapojila i diváky, kteří sledují televizi mimo domov. „Právě v souvislosti i s tímto problémem uvažujeme o tom, že bychom náš systém (měření) rozšířili o přenosné měření,“ uvedla podle ČTK Kristina Taberyová z ČT. 


Využít by k tomu chtěla radiometrový průzkum, jehož pilotní projekt v Praze proběhl před dvěma lety. Měsíční projekt společnosti GfK byl zaměřen na poslechovost rádií a doplněn o sledovanost televizí a venkovních velkoplošných projekcí. Systém Radiocontrol je založen na digitálních hodinkách, tzv. audiometrech, které jednou za minutu nahrají tři vteřiny zvuku z okolí a porovnají jej se záznamy všech médií, jejichž záznam je evidován na centrále výzkumné společnosti.


Rozhlasové stanice si výstupy elektronického průzkumu vesměs pochvalovala, jeho problémem je několikanásobně vyšší cena proti současnému face-to-face průzkumu a právě účast televizí by mohla tento problém vyřešit. Více viz V dubnu začne zkušební elektronický průzkum poslechovosti rádií. Výsledky by se pak propojily s dosavadním peoplemetrovým měřením v domácnostech. „My to budeme v rámci nového projektu testovat, snad i s rádii, pro které by to bylo užitečné,“ uvedla Taberyová.


V lednu letošního roku ji mohlo přijímat 10,4 procenta domácností, v březnu to bylo 12,5 procenta a nyní jich je ještě o pět procentních bodů více. To představuje 649.000 z celkového počtu 3,7 milionu českých domácností. Sportovní, čtvrtý kanál ČT odstartoval letos v únoru před zimními olympijskými hrami v Turíně. V květnu k němu mělo podle údajů ČT přístup 8,6 procenta domácností, v říjnu to bylo 12,5 procenta, tedy 464.000 domácností.


Divácké podíly obou nových stanic, které ČT spustila s ohledem na nastupující digitální zemské vysílání, se pohybují dosud v desetinách procentních bodů. V posledním týdnu dosáhl podíl na trhu podle výsledků průzkumu společnosti Mediaresearch 0,51 procenta u ČT24 a 0,25 procenta u sportovního kanálu ČT4.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .