MediaProjekt III.+IV.Q 2011: Magazíny RF Hobby meziročně posilují o více než 25%

mediaprojekt

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY UVNITŘ – Dnes vás podrobně seznámíme s aktuálními výsledky čtenosti, jsou měřeny v rámci MediaProjektu. Ten byl realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1. 7. 2011 – 17. 12. 2011 bylo dotazováno 12 756 náhodně vybraných respondentů z celé České republiky. Mimo analýzu vám nabízíme srovnání vývoje čtenosti u všech českých sledovaných periodik a to v pěti po sobě jdoucích vlnách. Nezapomínáme ani na uvedení aktualit a shrneme zásadní události uplynulých tří měsíců.

Nejméně jeden deník si v posledních 14 dnech přečetlo téměř 66% populace, tj. téměř 5,9 mil. osob ve věku 12 – 79 let. Čtenářem alespoň jednoho časopisu vydávaného na tiskovém trhu v ČR je 87% občanů ČR ve věku 12 – 79 let, tj. absolutně 7,7 mil. osob. Celková čtenost všech tiskových titulů na vydání dosahuje téměř 90%, čtenost na vydání deníků a jejich příloh je téměř 65%, čtenost časopisů na vydání je 77% a sledovanost televize včera (daily reach) je 89%,“ uvádí v tiskové zprávě Unie vydavatelů.

Proč nebyly publikovány výsledky některých titulů?

Z výsledku měření vypadl například titul Profit (vydává Empresa Media), podobný osud potkal titul Domov (Časopis pro volný čas), FHM (Stratosféra) a Luxury Guide (Stratosféra). O výstup čtenosti přišly též periodika Doprava a silnice, GolfDigest C&S,Snow, Trucker a Velo. Důvodem je podle týdeníku Marketing & Media fakt, že časopisy nedosáhly limitu pro zveřejnění výsledků. Limitem je čtenost 24 tisíc čtenářů na vydání.

Čtenost zná poprvé Doma Dnes a Top Class

Mezi časopisy vzrostla proti předchozím výsledkům nejvíce čtenost časopisů pro chovatele a o přírodě, vzrosta i čtenost společenských časopisů nebo časopisů o životním stylu. Nově je publikován titul Doma DNES (příloha MF DNES) s 509 tisíci čtenáři a dvouměsíčník Top Class s 25 tisíci čtenáři.

Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních pěti vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme zejména meziročním srovnáním. Všechna čísla udávají počet osob v tisících.

MP_2011_3+4Q_tabulkaradiotv

Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)

Na pozici nejčtenějšího českého deníku zůstává samozřejmě titul vydavatelství Ringier – deník Blesk čte denně 1,29 milionu čtenářů. Mezikvartálně ztrácí ale 114 tisíc čtenářů, meziročně potom 80 tisíc. Mladá fronta Dnes pokračuje v poklesu, tentokrát ne dramaticky – o 22 tisíc na 797 tisíc čtenářů. Pozice dalších periodik se nemění – Právo (395 / -20 / -7), Aha! (248 / -11 / +10), Sport (236 / -15 /-18), Lidové noviny (228 / +9 / +25) a Hospodářské noviny (194 / -2 / +15).

Regionální Deník čte v celorepublikovém součtu 803 tisíc čtenářů, což je mezikvartálně méně o 27 tisíc, meziročně potom celých 74 tisíc. Rozdíly mezi jednotlivými regionálními mutacemi jsou minimální, nejčtenější je nadále Deník západní Čechy (111 / -20 / +21), nejméně čtou lidé Deník Vysočina (41 / -3 / -13).

Deník Metro (329 / -14 / -23) mírně klesal, ekonomický deník E15 (56 / +2 / -3) vykazuje stabilní výsledky.

Celostátní suplementy

Blesk magazín TV (1 659 / -99 / -160) zastihnul meziroční pokles 160 tisíc čtenářů, i tak drží náskok téměř 200 tisíc čtenářů nad konkurenčním TV Magazínem (1 473 / -38 / -24). Trojkou zůstává Magazín DNES + TV (1 155 / +28 / -72). S odstupem sledujeme Magazín Právo (626 / -14 / +31). Dařilo se příloze Víkend DNES (481 / +17 / +31). TV Pohoda (390 / -46 / -29) spadla pod hranici 400 tisíc. Meziročně výrazněji ztrácel Pátek Lidových novin (287 / -17 / -56).

Bydlení, bytová kultura, zahrada a hobby

Situace v segmentu o bydlení je nadále vyrovnaná a jednotlivá periodika od sebe dělí jen marginální cifry. První tři místa jsou následující: Chatař & chalupář (83 / +4 / -4), Dům a zahrada (78 / 0 / -10) a Moderní byt (72 / +1 / +9). Za zmínku stojí pokračující vzestup titulu Marianne Bydlení (50 / -1 / +21), ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku získal přes 20 tisíc nových čtenárů.

V oblasti zahrady a hobby je na prvním místě Receptář (303 / +17 / +81), má prakticky třikrát více čtenářů než před rokem. Dvojkou je s minimálním odstupem Zahrádkář (298 / -7 / +45).

radiotv_googleplus_03

Hudba, film, foto a informační technologie

Rock&Pop (55 / -2 / -10) obhájil těsně vedení, dvojkou je Spark (50 / -4 / -20), který ještě před rokem četlo 70 tisíc čtenářů. Následuje Digitální foto (41 / -1 / 0), DIGIfoto (31 / +2 / +4) a FotoVideo (29 / -13). Měsíčník DIGIfoto končí v samostatné podobě, vydavatelství Mladá fronta jej bude dávat jen jako příbal několika svých lifestylových titulů.

Segment informačních technologií má staronového vítěze – Chip (89 / -12 / -10), díky meziročnímu nárůstu 25 tisíc jej ovšem dotahuje Počítač pro každého (70 / -15 / +25). Dařilo se i Computer (67 / 0 / +15). Naopak Computerworld (46 / -2 / -26) se propadl na dno žebříčku. Dva tituly – Mobility (66 / -13 / +7) a Jak na počítač (58 / -15 / -6) – se loučí s rozporuplnými výsledky. Mobility (vydávala Mladá fronta) se stane příbalem lifestylových titulů Mladé fronty (stejně jako DIGIfoto), Jak na počítač kvůli optimalizace portfolia titulů Mladé fronty definitivně končí. Extra PC (31 / +5 / -13) se sloučilo s periodikem PC rady, dočká se narůstu čtenářů?

Zastavme se u segmentu počítačových her, Score (62 / -5 / -14) i Level (49 / -4 / -27) meziročně ztrácí čtenáře.

Programové tituly

TV Max (491 / +20 / -28) se pomalu vrací k psychologické hranici 500 tisíc čtenářů, druhý TV Mini (340 / -23 / -15) pokračuje v dalším poklesu. Třetí je TV Star (214 / -8 / +20), následuje Týdeník Televize (173 / -2 / -4), TV Revue (168 / +9 / +23) meziročně získal nové čtenáře stejně jako TV Plus (139 / -5 / +32).

Časopisy pro děti a mládež

Bravo (184 / -11 / +19) drží stabilní výsledek okolo 180 tisíc, druhé Bravo Girl! (162 / -8 / +18) vykazuje velmi podobné posuny. Konkurenční ABC (149 / 0 / -10) i 21. století Junior (98 / -3 / +15) od minulého průzkumu nemění své výsledky.

Segment zdraví a vaření

Blesk Zdraví (161 / -1 / +10) nemění výsledky, více-méně setrvalý stav vykazuje též Zdraví (110 / -3 / -20). Ztrátu třetiny čtenářů vykazuje Moje zdraví (96 / 0 / -49).

Nejpočetnější zástup čtenářů má Svět ženy Pošli recept (437 / – 3/ -17), speciál Blesk Vaše recepty (249 / +24) zlepšil svůj první výsledek o další 24 tisíc. Nejvíce klesala Tina Vaříme (113 / -14 / -24).

mediaprojekt_banner_iiiiv

Tituly pro ženy

Ženy nově upřednostňují Chvilku pro tebe (713 / +45 / +101), může za to silný mezikvartální pokles konkurenčního Blesku pro ženy (706 / -40 / +59). V meziročním srovnání posiluje v absolutních číslech nejvíce Chvilka pro tebe a to mezi všemi tituly na českém trhu. Odchod čtenářek zažívá Vlasta (352 / -40 / -33). Meziročně posiluje výrazně Svět ženy (530 / -5 / +51), Claudia (262 / -2 / +37), Napsáno životem (225 / +18 / +28) a Čas na lásku (89 / +3 / +22).

Blesk Křížovky (318 / -3 / +15) a Křížovkářský TV Magazín (199 / +10 / +10) jsou stabilní.

Životní styl pro muže a ženy

Muži zůstávají věrni magazínu Maxim (185 / +21 / +29). ForMen (82 / -2 / -13) a Esquire (56 / +2 / -8) zůstávají na svém.

Ženy, které mají zájem o životní styl, čtou nejvíce Elle (188 / +11 / +23), Joy (179 / +4 / +15). Glanc (178 / -1 / -78) byl ještě před rokem s náskokem 90 tisíc lídrem segmentu, nyní mu patří „až“ třetí místo. Meziročně posiluje nejvíce Dieta (107 / +5 / +39).

Ekonomické a zpravodajské tituly

Eurozpravodaj (97 / +9 / +15) a Ekonom (93 / +3 / -2) se nadále přetahují o prvenství, třetí zůstává Euro (62 / -13 / -18), ten klesal výrazněji v obou srovnáních.

Reflex (297 / -9 / +4) vykazuje stabilní zájem čtenářů, Týden přišel o několik čtenářů (158 / -15 / -7). Meziročně posílil výrazněji Respekt (117 / +8 / +22).

Motoristické a sportovní tituly

Svět motorů (147 / -18 / -35) zažívá další pokles, nejinak je na tom Auto Tip (140 / -27 / -3) a Automobil revue (51 / -12 / -32). Výsledky u ostatních sledovaných titulů se pohybují v rámci statistické odchylky.

Segment sportovních titulů mezikvartálně klesal, nejvíce pak od loňského roku spadnul Český rybář (151 / -27 / -71), ani další titul o rybářství nesklízí posílení – Rybářství (148 / -26). Vedoucí postavení tak s přehledem obhájil Nedělní Sport (225 / -23 / -26).

radiotv_face_n05

Cestování, věda a technika

National Geographic (140 / 0 / +7) má jedny z nejvěrnějších čtenářů, jejich počet se prakticky nemění. To Cestopisy (132 / -8 / +40) dokázaly meziročně přilákat hned 40 tisíc nových čtenářů. Z portfolia vydavatelství Extra Publishing nejvíce posilovala Živá historie (83 / +5 / +12), meziročně získala nové čtenáře i Příroda (48 / -1 / +8). Výsledky ostatních periodik jsou stabilní.

Společenské tituly

Rytmus života (828 / -17 / -17) je opět na prvním místě, přesto největší radost mají zajisté redaktoři Nedělního Blesku (779 / -11 / +84), tento titul vykázal největší meziroční nárůst v segmentu titulů o společnosti, dařilo se též Pestrému světu (528 / +16 / +71).

Nejvýraznější úspěchy si připisuje vydavatelství RF Hobby, prakticky všechny tituly posilovaly a to silně – Epocha (310 / +31 / +43), History Revue (212 / +2 / +48), Enigma (127 / +18 / +40).

Daří se i značce 100+1 zahraniční zajímavost (vydává Extra Publishing). Ta v loňském roce nahradila měsíčník Svět. Změna formátu a periodicity přinesla mezikvartálně 21 tisíc nových čtenářů, meziročně 28 tisíc. Aktuálně čte čtrnáctideník 100+1 celkem 67 tisíc.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .