Skupina GES zřejmě opustí Slovensko, prodává tamní Rádio Hey

hey-sk-cz-iconČeská mediální skupina GES se stahuje ze slovenského rozhlasového trhu. Podle neoficiálních informací prodává tamní Rádio Hey i regionální Rádio Zet. Transakce zatím nebyla zveřejněna, potvrdili nám ji tři na sobě nezávislé zdroje. Rádio Hey by mělo výhledově změnit značku i formát. Orientace na českou a slovenskou hudbu se neosvědčila.

Pět let s rozpačitou poslechovostí

Slovenské Rádio Hey působí na tamním trhu přibližně pět let. V průběhu roku 2004 získala licencovaná společnost lukrativní síť frekvencí po zkrachovalém rádiu Hviezda FM, která zahrnovala vysílače v Bratislavě, Nitře, Ružomberku a Banské Bystrici. K tomu se přidalo i několik jiných uvolněných frekvencí. Investor později akvizoval fungující Rádio Zet v Žilině, které se formátově přizpůsobilo, ale provozně zůstalo samostatné. Formátově se provozovatel rozhodl vsadit výhradně na slovenskou a českou hudbu, což byl na slovenském trhu ojedinělý krok. Nicméně i hudební formát pomohl Rádiu Hey k zisku frekvencí, jelikož regulační rada argumentovala zejména programovým přínosem při udělení licence.

Sázka na formát ale na Slovensku nepřinesla očekávané výsledky. Rádio Hey se v průběhu roku 2007 potácelo na průměrných hodnotách od 20 tisíc do 40 tisíc posluchačů denně. O rok později sice byla jeho poslechovost téměř dvojnásobná a dosáhla rekordní hodnotu 77 tisíc, dále však nerostla. V průběhu posledních 18 měsíců osciluje na průměrných hodnotách od 56 do 68 tisíc posluchačů denně, což je pro multiregionální stanici velmi nízké číslo. Nejbližší konkurenti Rádia Hey na slovenském trhu mají několikanásobně víc posluchačů.

Minimalistický moderovaný program

V éteru figuruje pouze šest stálých moderátorských hlasů a dva zprávaři, zatímco od 18.00 hodin se vysílá pouze proud hudby. Programový útlum je důsledkem úsporného režimu, který byl zaveden po výměně dvou předchozích ředitelů a měl mít pouze dočasný charakter. Slovenskému Rádiu Hey chybí i výraznější investice do marketingu. Navzdory původním plánům nefunguje ani těsná spolupráce mezi slovenskou a českou pobočkou.

Tento fakt potvrzuje nejen formátová ale i vizuální stránka slovenského Rádia Hey, které i nadále používá původní oranžově-modré logo, zatímco česká pobočka již používá červeno-bílou kombinaci. Ani program na obou stranách nepřipomíná korporátní blízkost – na Slovensku se i nadále hraje jen domácí hudba, zatímco česká strana Hey se posunula k formátu Rock a sport. Připisovat současný stav odlišnostem českého a slovenského trhu nelze. Formát na Slovensku je tvořen z větší části intuitivně a nikoliv na základě kontinuálního hloubkového průzkumu. Ten by si vyžadoval výraznější investice nejen do samotného provedení, ale i do následné marketingové komunikace.

hey-web-skPohled na web slovenského Rádia Hey. Screenshot: RadioTV

Prodej za symbolickou sumu?

Právě dlouhodobá stagnace může naznačovat i snahu o prodej této stanice. Dlouhodobě se spekulovalo o tom, že GES hledá pro svou slovenskou aktivitu vhodného kupce. Jak se později ukázalo, investor se měl dohodnout se skupinou, která provozuje bratislavské rockové Rádio Aligator, na možném odprodeji stanice. Samotná transakce ani její cena zatím nebyla zveřejněna. Neoficiálně se hovoří o symbolické sumě výměnou za to, že nový majitel převezme i všechny závazky rádia včetně možných dluhů. Rádio by tak mělo nerušeně pokračovat, nelze však vyloučit možnou změnu formátu.

Stane se z Hey rockové rádio?

Jednou z možností je přeformátování na classic rock. Této myšlence nahrává fakt, že provozovatelé bratislavského rádia Aligator, které je po dlouhé době první čistě rockovou stanicí na slovenském trhu, mají expanzivní ambice. Přičlenění frekvencí Hey k této značce by pokrylo více než polovinu obyvatel Slovenska. Pokud se změna majitele potvrdí, je možné očekávat, že Rádio Hey začne vysílat s novým názvem.

Zatím není jasné, zda čeká podobný osud i žilinské regionální Rádio Zet. To má být rovněž součástí transakce, ale provozně funguje samostatně. Nový majitel může z obou médií vytvořit programovou síť, případně sjednotit formát i v případě, že by mu vysílací rada programové sloučení nepovolila. V podobném případě by zřejmě žilinský okruh zůstal i nadále formálně samostatný, ale programově by se nemusel odlišovat.

Autor článku:

Komentáře (4)

  1. Jose

    To už tvrdím také deset let. Jistě HEY mělo být rockovým rádiem, co zaniklo rádio REBECA. Že jim to musel napřed ukázat Aligator je jenom jejich pitomina. Ovšem jak to bude vypadat ví pán bůh, protože v Česku to má MTG, ti mají rádia ve Švédsku, Norsku, Finsku, Estónsku, Lotyšku a Litevsku. A už tedy i Česku a budou mít i na Slovensku. Nic méně rockové je z toho pouze ve Švédsku. A to Bandit Rock a nikdy v žívotě jsem to neslyšel. V každém případě HEY v Česku motá do vysílání tak velké množství popu, že ho poslouchají spíše příznivci popu, nežli příznivci rocku, kteří zůstávají na opravdu klasických rockových rádíí, jako je v Česku Beat nebo Radio Gama. I Rock Max je podstatně lepší tzv. rockového rádia HEY v Česku a dokonce i Haná Olomoucko Sky Rock. Takže pokud budou chtít dělat na Slovensku rock takhle, žádnou slávu jim to nepřinese. Samozřejmě pokud by to dělali jinak. Tedy začali hrát opravdu rockovou hudbu a nikoli pop jako v Česku. Tedy byli opravdu jako Aligator, Beat apod. Pak by to význam mělo a to i v Česku, protože by bylo možné vedle Beatu, ladit slovenské HEY i na satelitním digitálním přijímači.

  2. Jose

    Dívám se na ten bordel a čert aby se v tom vyznal. Někde čtu, že MTG vlastní 55% GES. Jinde čtu, že MTG vlastní 100% CDG a CDG vlastní 50% GES. CDG se nedávno prodávalo, ne ? Hovořilo se o tom hlavně v souvislosti s DVB-T a Mux3. Že by dopad nefunkčního tedy neobsazeného Muxu3, tedy vysavače ČRa měl až takovéto dopady ? V každém případě Hey v ČR také působí tak, že jede na velmi úsporném programu. A kteří investoři nebo, co za skupiny tedy stojí za Aligatorem ? Když by se přes Hey dostali do ČR. Tedy i z Hey v ČR se stal Aligator. To by bylo doopravdy velmi kladné a dobré. To by jsme tu fakt potom měli na FM dvě rocková rádia a Beat by měl velmi silnou konkurenci. Protože takové paskvilníky, co tvoří HEY teď, tedy řízeno MTG. Plus i to co tvoří tzv. Rock rádia od Media Bohemia, to nelze za konkurenci poctivému classic rocku považovat. Aligator ano. Takže to by mohlo být ještě velice, velice zajímavé. A když jsme u toho, co ten Pařízkův Rock Třinec, má to 4 frekvence a nemělo to náhodou už začít vysílat a nemá tam nějaký skluz ? Tedy nemělo by to už jet ? A co na to RRTV ?

  3. Jose

    Ono to jde vlastně celé jako lavina.
    MEP prodali České radiokomunikace jinému investičnímu fondu.
    MEP si už za dopatlanou digitalizaci nahrabalo dost.
    MTG prodali CDG, bůh ví komu, protože CDG nevydělává,
    dvě TV v Muxu3, tedy Z1 a Public TV to neuživí
    / mimochodem Public TV se také dostalo pod Mafra, čili měnilo investora/
    A koncem je, že GES prodává HEY, tedy na Slovensku.
    Takže pěkně se to čistí. Od toho, co nefunguje.
    No Aligator může pěkně šlapat po Slovensku a jet i přes sat.
    A pak převzít v ČR Hey také a nemělo by to chybu.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .