Historie vysílání: Autorádia se poslouchají už 75 let

Sednete do auta, otočíte klíčkem v zapalování a rádio začne hrát. Přijedete, vypnete motor a rádio ztichne. Dnes už naprosto běžná věc. Před 75ti lety bylo autorádio zázrakem, který si mohli dovolit jen ti hodně majetní. Ale přesto se prvního sériově vyráběného modelu autorádia vyrobilo okolo čtyř set kusů. Podotkněme jen, že přijímač byl lampový.

Před 75 přišla německá firma Radiotelefon und Apparatefabrik Ideal AG (založená devět let předtím) s modelem prvního německého autorádia, které představila na mezinárodní rozhlasové výstavě IFA. Šlo o první ve větším množství vyráběné autorádio v Evropě. Letos v srpnu tomu bylo 75 let, píše německý server Journalismus.com. Nutno podotknout, že v USA se autorádio objevilo už dřív. Už v roce 1922 byl rozhlasovým přijímačem vybaven jeden model T od Forda a v Británii jeden vůz značky Daimler. V roce 1924 začala nabízet firma Storage Battery Co., Philadelphia svůj přijímač Philco Transitone jako výbavu pro vozy Chevrolet.

Přichází rok 1932 a předchůdce dnešní firmy Blaupunkt vystavuje na výstavě rozhlasové techniky v Berlíně lampový přijímač AS5. Tento superhet je pak k vidění i v únoru 1933 na výstavě automobilů. AS je zkratka pro Autosuper. Číslo 5 znamená, že má pět lamp. Aby se jejich skleněné baňky nerozbily, bylo šasí upevněno na gumových pružinách. Účinnost tohoto řešení se otestovala při expedici na Saharu. Celé zařízení vážilo 15 kilogramů a zabralo 10 litrů. Spoustu místa zabral mj. speciální měnič, který sestával z motoru a dynama pro výrobu napětí na anody.

Rozhodně se nejednalo o běžnou výbavu. Cena takového stroje byla 465 Říšských marek. To byla třetina ceny nového vozu. Poslouchat rozhlas v autě tak patřilo k výsadám majetných. Na  vyšší vrstvy cílila i reklama na tuto novinku. S výrobou se v dílně mateřské firmy Bosch začalo teprve až po úspěšné expedici Saharou.  První série sestávala z tří set kusů. Celkem bylo v třicátých letech vyrobeno okolo čtyři sta kusů tohoto typu.

Do přístrojové desky se tento drobeček nevešel. Řidič ho ale přesto mohl ovládat. Ze sloupku řízení totiž vedla lanka, kterými bylo možno ladit stanice a hlasitost. Anténa byla provedena jako lanko, které se buďto skrylo do střechy nebo pod dřevěná stupátka. A ještě jedna vymoženost tu byla. K přijímači bylo možné připojit přenosný gramofon a za jízdy si tak pouštět desky. Jinak ale samozřejmě řidiči nic nebránilo si pustit rozhlasové vysílání. Ladit mohl jak na středních tak dlouhých vlnách, kde tehdy vysílala většina stanic.

Už ale v následujícím roce se objevuje, jak uvádí encyklopedie Wikipedia,  Blaupunkt 4A75, který je k mání “jen“ za 325 RM. V dalším roce představuje svoje rádio (stále ještě lampové) Telefunken. Pak se objevuje řada modelů. Teprve až v roce 1949 je ale přijímač tak malý, že je možno ho zasadit do přístrojové desky. Díky tomu je možné opustit ovládání přes bowdeny a tak nic nebrání firmě Becker, aby v roce 1951 přišla s tlačítky pro předvolby jednotlivých stanic. 1952 Blaupunkt umožňuje v autě poslouchat VKV. Rok 1953 je ve znamení automatického hledání stanic, které přináší firma Becker, o rok později následuje i Blaupunkt.

A konečně přichází tranzistory. To se píše rok 1957. V roce 1958 přichází Philips s automatem, který v autě přehrává desky. Umístěn je pod přístrojovou deskou. Roku 1961 si Philips může připsat prvenství v zavedení autorádia, které je plně z tranzistorů. O dva roky později ho následuje Becker s přijímačem Monte Carlo a o další dva roky později Grundig s přístrojem AS40.  Roku 1968 znamená možnost pustit si v autě kazetu a to díky Philipsu. Frankfurt bylo označení přijímače firmy Blaupunkt z roku 1969, který jako první umožnil poslouchat v autě stereo. Becker umožňuje na přijímači Mexico Olympia Stereo sice přijímat rádio jen v monu ale kazety přehrává stereo.

V roce 1974 se v Německu zavedl systém ARI, jakýsi předchůdce RDS. Tento systém umožňoval přepnutí na stanici, která zrovna vysílala dopravní zpravodajství a ještě k tomu automaticky zvýšit hlasitost. V roce 1975 uvedla firma Becker na trh rádio s kazetovým přehrávačem, který sám otáčel strany kazety. V roce 1977 se objevilo rádio Koblenz CB od Blaupunktu, které fungovalo zároveň jako vysílačka. V roce 1979 zavádí Becker řízení mikroprocesorem, Blaupunkt nabízí digitální displej. Panel, který je možné odebrat montuje jako ochranu před zloději roku 1980 Becker. 1983, to je rok kdy jsou představeny CD přehrávače. V roce 1985 je Philips a Becker montují do aut.  Navíc ukazují na displeji jméno stanice (RDS-PS) a vybírají tu nejlepší frekvenci pro poslech daného programu (RDS-AF). S tím přichází i Blaupunkt Montreux RDR 49.

V roce 1989 umožňuje Grundig vzít si nejen panel s tlačítky ale i s displejem, aby ukradené rádio nebylo zloději k ničemu. Blaupunkt používá jako ochranu keycard. V roce 1992 se objevuje přijímač, který nahrává po dobu řidičovi nepřítomnosti dopravní zprávy a pak mu je přehraje. Roku 1993 se rozhlasový přijímač v autě spojuje s navigací a roku 1997 se už objevují přístroje pro příjem digitálního vysílání DAB a rádio se kombinuje s mobilním telefonem. V roce 2001 představuje Blaupunkt autorádio, které přehrává mp3 soubory a to i klidně z paměťové karty.

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .