Zaostřeno na ranní vysílání – Rádio Kiss Proton

Koncem září tohoto roku jsem si v této rubrice posvítil na jednu z moravských rozhlasových stanic vysílajících pod hlavičkou Kiss. Ve čtvrtek 6. prosince 2007 jsem mezi 6.00 a 8.00 obrátil svou pozornost k zápodočeskému želízku této stáje, abych se dozvěděl, jakým ranním pořadem lákají posluchače na své vysílání.

M O D E R Á T O R
Od pondělí do pátku mezi pátou a devátou hodinou ranní vysílá Rádio Kiss Proton pořad Vejvoďákovo ráno. Na internetových stránkách je krátká anotace k této relaci definována jako: „Suverénně nejblbější ranní  šou v republice.“ Vycházím-li  z premisy, že nikdo nechce dělat nic, co je blbě, tak vidím dva důvody proč Vejvoďákovo ráno přistoupilo k tomuto druhu prezentace. Buď si jsou tvůrci pořadu až nezdravě jisti sami sebou a zastávají názor typu: „Posluchač rychle pozná, že jsme jednoznačně nejlepší, tudíž je náš slogan parádní fór.“, nebo (a to spíš) si tuto větu vymysleli jako obhajobu pro případnou kritiku jejich práce. Druhý případ zavání laciným alibismem.
Moderátorem Vejvoďákova  rána je Petr Vejvoda. Hlasově splňuje podmínky pro práci v českém komerčním rádiu. Jeho projev je zaměnitelný, uniformní a šedivě neoriginální. Petr Vejvoda působil uvolněně a zpočátku i klidně. Později se však dostával do varu a z rukávu mu začaly vypadávat vtípky, jejichž kvalitu dokázal ocenit nejspíš jen on sám, a divokým smíchem se to nebál dát najevo. I přes tuto pochybnou kvalitu moderátorova humoru, nesklouzl jeho projev k úrovni ječících zastydlých pubescentů. Svou práci se Petr Vejvoda snaží dělat originálně a myslí si, že mu k tomu stačí síla jeho osobnosti. Český éter je ale plný takovýchto moderátorů bez potřebné dávky charismatu, a proto zde o netradičním a původním způsobu moderace nemůže být ani řeč.
Důraznou výtku mám k přízvuku. Nevadí mi, když lze na moderátorovi poznat odkud pochází, jenže to, co předváděl Petr Vejvoda, už bylo nad mé síly – snad každé slovo komolil spojením „ej“. A přestože Kiss Proton vysílá hlavně pro mladé lidi, měli by se moderátoři vyvarovat nespisovných slov. V tomto případě mám na mysli výroky „Nejrsko nejde do huby.“ (Z Nýrska volala jistá posluchačka do soutěže.) a „Auto velký jako kráva.“ (Komentování záměru vyrábět Škodu Suberb kombi.) – jen pro zajímavost, slovo „huba“ se objevilo i v ranním vysílání sesterské stanice Kiss Morava.
Ve svých vstupech Petr Vejvoda nepředvedl nic, co by stálo za pozornost. Po šesté hodině se omluvil, že den před vysíláním řádně oslavoval Mikuláše, a není tak plně ve své kůži. Svou práci opíral hlavně o pouštěnou muziku, oznamování přesného času a soutěž Tajemný zvuk, kterou hlásil každou možnou chvíli. Ve svých silnějších okamžicích dokázal Petr Vejvoda okomentovat německou loterii s rekordní výhrou, jindy zase muže, co vylezl na pražský orloj, a na závěr ještě zvládl kraťoučké kalendárium. V předtočeném vstupu s panem Kabátem rozjel Petr Vejvoda se zmiňovaným záhadným odborníkem na vaření (šlo o recept na slovenské jídlo Mrvenica) bodrý a třeskutě humorný dialog, který měl působit dojmem živého rozhovoru a improvizované zábavy. Dojem bezprostřednosti zmizel následující hodinu, kdy onen „zábavný“ track pustili ještě jednou.
Své místo ve vysílání všech stanicí Kiss má malá Markétka. Jak jsem pochopil z internetových stránek, bydlí ona mladá slečna právě v Plzni. Ve čtvrtek byl na řadě díl číslo 484 a malá Markétka v něm vyprávěla o své včerejší zkušenosti s Mikulášem a čerty. Zajímavější však bylo, když Petr Vejvoda pustil 68. díl z roku 2005. Tento díl pojednával o tom samém a z velké části byl tvořen hysterickým pláčem a řevem tehdy čtyř nebo pětileté Markétky. Na mysli mi vytanulo, jak traumatizující zážitek může pro některé děti být Mikuláš. To ale určitě neřešil Petr Vejvoda, jenž se archivnímu záznamu smál z plna hrdla.

R E D A K C E
Rádio Kiss Proton není zpravodajskou stanicí a redakční činnost je zde odsunuta na vedlejší kolej. Ve čtvrtek měl zprávy na starosti Míra Bukovjan. V šest běžely průměrně zpracované krátké zprávy, které nekladly důraz ani na regionální informace, ani na počasí nebo dopravní aktuality. V půl sedmé četl Míra Bukovjan z Plzeňského deníku – forma rozverného dialogu s Petrem Vejvodou. V sedm a v půl osmé pak proběhlo víceméně zopakování předchozího zpravodajství. Jediným zajímavým informačním blokem je Horský expres, vysílaný v sedm hodin – posluchač má možnost slyšet informace o  sněhových podmínkách v Krušných horách a zda už je čas oprášit lyže a jiná prkna.
Publicistika má na Kiss Proton průměrnou úroveň, je jakousi popelkou, nuceným zlem, a podle toho taky vypadá – nezaujme, neurazí, prošumí a nikdo si jí téměř nevšimne.

M U Z I K A
Hudba na Kiss Proton se pohybuje v rozmezí popu a rocku. Základní hudební dramaturgii lze vystopovat a to je potřeba ocenit. Nehrají zde bloky dvou písní, tudíž může být návaznost volnější. Zajímavě zde míchají starší osvědčené hity (Midnight Oil – Beds are burning, Lenny Kravitz – Black velveteen) a novější věci (Vanilla Sky, Plain White).
Přestože Petr Vejvoda celkem často a rád komentoval hranou muziku, zklamal mě právě při Midnight Oil. Očekával jsem zcela logicky, že moderátor nějak okomentuje zpěváka této kapely Petera Garetta jakožto nového ministra životního prostředí Austrálie, ale Petr Vejvoda mlčel a já začal pochybovat o jeho obecném přehledu, který je pro toto povolání životně důležitý.
Skladby na Kiss Proton hrají celé (až na krátké „fade outy“), což je potěšující. Nevím ovšem, zda 9 písní do hodiny není pro stanici, jež se profiluje jako hudební, zoufale málo.

O B A L   +   R E K L A M A   +   I N T E R N E T
Rádio Kiss Proton má několik nudných a formálně nenápaditých znělek a sloganů. Nejčastěji to bylo: „Kiss Proton – opravdová muzika.“ Nebo: „Kiss Proton – Vejvoďákovo ráno.“ V této šedivé nudě pak působil slogan: „Malá Markétka – chudák chlap, kterej si ji vezme,“ docela svěže a vtipně.
Jednoznačně nejčastěji hráli předěl upozorňující na reklamu – kousnutí do (možná kyselého) jablka. Reklamy bylo nesnesitelně mnoho. V jednotlivých blocích sázeli šest až devět kousků.  A těch bloků vysílali taky nadprůměrně (4 za hodinu). Aby toho nebylo málo, téměř vše mělo svého sponzora. Zprávy byly kvůli reklamám upozorňujícím na ty, kdo tento pořad podporují, až o čtvrtinu delší. Během nich stihli na Kiss Proton pustit až tři reklamy sponzorů.
Internetové stránky jsou graficky jednotné pro všechny Kiss stanice. Jsou relativně přehledné, údajů a informací je na nich dostatek.

Z Á V Ě R
Záplava reklamy a sponzoringu zcela otrávila vody ranního vysílání Rádia Kiss Proton. Přijde mi absurdní, když na hudební stanici vysílají 3x více reklamy než muziky (29 reklam proti 9 písním). Množství hrané muziky vypadá smutně, zvláště když zde funguje určitá hudební dramaturgie.
Vejvoďákovo ráno je průměrným ranní pořadem, který nenabízí nic zajímavého a nového. Určitě to není ta „nejblbější ranní šou v republice“, ale že bych bez ní nepřežil, to taky neplatí.

Hodnocení (1=nejhorší, 5=nejlepší)
Moderace – 3 body
Redakce – 3 body
Muzika – 3 body
Obal, reklama, internet – 2 body

Celkové hodnocení – 2,75 bodu

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .