Proč je Impuls úspěšným rádiem? – podruhé

radiotv22V jednoduchosti je krása, nebo Tisíckrát opakovaná lež se stává pravdou. To jsou dva výroky, kterými lze paušálně zhodnotit vysílání Radia Impuls – stanice, jenž je v současné době v Česku nejposlouchanější. Avšak to by nebylo fér a udělám to jinak.

Proč je Impuls úspěšný? Nevinná otázka, na kterou lze najít více odpovědí. Ne jen jednu. A přesto se nedá říci, že to budou ty správné. Přesto se je pokusím najít a z pohledu člověka nezainteresovaného zhodnotím Impuls tak, jak ho vnímám já.

Ještě dnes se najde dost lidí, kteří nostalgicky vzpomínají na Radio Alfa. Já mezi ně nepatřím, protože si myslím, že to rádio nepřineslo na český rozhlasový trh nic výjimečného. Akorát s ním byly problémy. Proto jsem docela uvítal, že ke konci února 1999 začalo vysílat nové celoplošné rádio. Jak to obvykle dělám, když začne vysílat nová stanice, zaměřil jsem se tehdy i na Impuls, abych si udělal celkový obrázek, co od něj mohu očekávat. Pocity byly rozporuplné. Vesměs zůstali stejní moderátoři, ale hlavně znělky, které byly „alfácké“. A to mi vadilo. Čekal jsem kompletně novou stanici se vším všudy. Nedočkal jsem se. Nové vedení nového Impulsu chladnokrevně vsadilo na jistotu, než na experimentování. Spočítalo si, že by bylo velmi špatné ztratit slušnou posluchačskou základnu, která se tvořila předchozích šest let. Proto tomu přizpůsobila na začátek stejný zvukový obal programu, aby lidé věcí neznalých měli pocit, že vlastně se zas tak tolik nestalo a poslouchají stále své rádio.

Dalším výrazným prvkem, který tvoří základní programovou kostru rádia Impuls, je jednoduchost. Vysílací hodina má stále stejné schéma, které se od ranní páté hodiny opakuje až do osmi večer. Pořád dokola, sedm dní v týdnu. Zprávy v celou, předpověď počasí ve čtvrt, expres v půl a dopravní informace ve třičtvrtě. To je ve zkratce celý program. Ale lze samozřejmě pokračovat dál. První čtvrthodina nabízí úvodní slovo moderátora a tři písničky. Druhá patnáctiminutovka už nějaký ten příspěvek a opět tři skladby, po expresu další příspěvek a opět tři písničky a po dopravě totéž. Klasická vysílací hodina tedy nabídne v průměru tři zpravodajské příspěvky, deset až dvanáct písniček z toho tři česko-slovenské skladby, tři reklamní bloky a výše popsané zpravodajské relace.

Program běžného posluchače osloví

Zůstaňme u programu. Impuls vsadil převážně na regionální zpravodajství, rubriky typu: zdraví, rady všeho druhu, celebrity, televize a film, názory posluchačů, ekonomika či sport. Nechybí ani speciální pořady, které však nejsou jasně od běžné vysílací hodiny nijak výrazně odděleny, takže splývají s běžnou hodinou. Namátkou vybírám: Autoimpulsy, Impulsy pro šikovné ruce, Impuls pro Vás, Video či Digitální impulsy nebo Hudební či Společenské impulsy. Sečteno podtrženo. Radio Impuls nabízí ve svém programu bohatou nabídku profilových témat, které běžného a průměrného českého posluchače osloví. Impuls šikovně servíruje regionální zprávy z celé republiky, neopomene však posluchače informovat o zásadních politických rozhodnutích, přidá rady a tipy odborníků z kteréhokoli oboru lidské činnosti, nabídne vděčné téma ze života slavných a zabrousí i do hudebního šoubyznysu.

Výraznou součástí programu jsou zprávy z krajů. Impuls disponuje kvalitními spolupracovníky, kteří umí nejen dobře mluvit, rozumí novinářské práci, ale hlavně vyhledají atraktivní téma, které šikovně zpracují. To je důležitá devíza, protože třeba posluchač ze severu Čech má možnost se něco dovědět ze střední Moravy a naopak. Tomu lokální rádia těžko konkurují a ty, kteří se zabývají i zpravodajstvím, se většinou zmohou pouze na otrockou reprodukci zpráv z místního tisku. Navíc si neuvědomují, že je rozdíl mezi tištěnou zprávou do novin a mluvenou do rozhlasu. V tomto je Impuls vepředu. Nedělejme si iluze, že Jan Čada ze Zlína nebo Jaroslav Přibyl z Ústí nad Labem snad nehledají zprávy v lokálních denících. Hledají. Umí však téma uchopit a jak jsem již napsal, moderně ho zpracují. A právě to posluchači Impulsu oceňují. Nesmíme je totiž podceňovat. I průměrný konzument rádia totiž pozná, co mu stanice servíruje. Zvláště, když si ráno v trafice koupí regionální noviny a přidá k tomu Blesk. Celý den pak periodiky listuje a nasaje přečtené informace. Pak pustí lokální rádio, které mu během dne předříká doslova to, co si už přečetl. Pokud ho to odradí, nejčastěji přeladí právě na Impuls, o kterém ví, že se regionální zpravodajství dozví i tam. A to v lepší formě.

Stále se o tom mluví, až se tomu uvěří

Kapitola sama pro sebe je doprava na Impulsu. Na tomto příkladu totiž lze nejvýstižněji demonstrovat úspěšný marketing rádia. Impulsu se podařilo vštípit lidem, že nabízí nejrychlejší dopravní informace z celé České republiky. Zvláště si to myslí řidiči z povolání, kteří tomu opravdu věří. Přitom je na první pohled viditelné, že dopravní informace na Impulsu nemohou být nejrychlejší, když jsou vysílány jen jednou do hodiny. Navíc jsou složeny výhradně z telefonických příspěvků „dopravních agentů“, tj. běžných motorizovaných posluchačů, kteří se rozhodnou do rádia zavolat. Často pravdivost informace nelze ověřit a Impuls ji odvysílá třeba až po půl hodině, kdy ji obdržel. Často se stane, že nikdo z řidičů nezavolá a tak se vlastně dopravní zprávy ani pořádně neuskuteční. Přesto moderátor o nich pořád mluví. Už dvacet minut před avizovanou relací masíruje řidiče, at se připraví, že už za chvíli to bude. Když jedu linkovým autobusem, doslova žasnu, co to s řidičem dělá. Doslova zhypnotizován zesiluje autorádio na maximum, aby snad náhodou něco nepřeslechl. Většinou při tomto manévru zapomene na dění na silnici a jak se věnuje rádiu, autobus vjíždí na krajnici. Bylo by zajímavé uskutečnit průzkum, za kolika dopravními nehodami autobusů může Impuls, protože se řidiči nevěnovali řízení, ale zesilování autorádia.

Hudba. Také téma, kterému je dobré se věnovat. Avšak muzika není tím hlavním, proč se Impuls poslouchá. Můžeme dlouho debatovat o tom, zda právě česko-slovenské písničky jsou hlavním důvodem, proč běžný posluchač středního věku ladí Impuls. Troufám si tvrdit, že ne. Na druhou stranu hudba je příjemným prvkem, který udržuje program v dynamickém a moderním tempu. Playlist Impulsu je velmi rozmanitý, drží si však stále stejnou linii. Nabízí doslova střední proud, který není vyprofilován. Impuls hraje tak, aby neodpuzoval, ale zase nenadchne. Hraje vyzkoušenou hudbu. Handicapem však shledávám, že co se týče české hudby, tak hraje opravdu všechno. Důkladně nevybírá opravdové skvosty, a jsou, ale bezmyšlenkovitě hraje co se dá. Jinak nelze Impuls odsuzovat za to, že hraje česky, nebo že pouští zahraniční hity převzaté domácími zpěváky nazpívané s českým textem. Je to běžná praxe i jinde v Evropě. Třeba ve Francii dbají na národní muziku a tamní rádia v drtivé většině hrají jen francouzskou produkci.

A nyní se trochu věnujme marketingu. I na Impulsu pochopili, že je důležité „o tom mluvit“. Nemusí to být pravda, může to být absolutní blbost nebo naopak chci někoho někam vmanévrovat a vnutit mu něco. Impuls má dva slogany: Moderní informační rádio a Česká muzika, která Vás chytí. Jsou to dvě věty, které jsou neustále prezentovány ve vysílání z úst moderátorů, nebo v tištěné podobě v rámci venkovních reklam. Lidem je neustále vnucováno, že Impuls je moderní = nový a přitažlivý, nic zastaralého. Dále informační = zpravodajství, vždy budete informován o okolním dění, budete in. Druhý slogan lze chápat třeba takto: česká muzika = hrajeme písničky, kterým rozumíte a můžete si je i zpívat, prostě vás dostanou. Moderátoři navíc ve vysílání neustále lákají na něco, co teprve bude. Snaží se posluchače „připnout“ k Impulsu, neustále mu zdůrazňují, že pokud vypne nebo přeladí, nedozví se to, co by měl vědět. A je jedno, že bude mít možnost si to poslechnout až za hodinu, nebo dokonce až ve čtyři odpoledne. Jen at čeká. Často pak dlouho avizovaná informace není nějak převratná a její stopáž je krátká. Navíc Radio Impuls je obchodní značka. Momentálně úspěšná a tak se toho musí využít. Nezůstává se jen u rádia, obchodní aktivity se obracejí i na Internet. Netimpuls je serverem, který sám o sobě je bezvýznamný, ale napojen na rádio sehrává významnou roli. Stává se tzv. elektronickým obchodem, který by měli využívat především posluchači Impulsu. Cílem je vytvořit fan klub, „impulsáckou rodinu“.

Neustálá reklamní masáž

Na konec srovnejme Impuls s Radiožurnálem a Frekvencí 1. Určitě co nezvládají na Impulsu, na rozdíl od Radiožurnálu, je přesný čas. Impuls si s tím neláme hlavu, takže podle tohoto rádia si hodinky přesně skutečně neseřídíme. V tomto bodě nelze akceptovat výroky typu: To se nedá udělat. Dá. Když to zvládá Radiožurnál, nevím proč to nejde na Impulsu. Mám dojem, že chybí vůle. Impuls je považován především za informační rádio, tak jak Radiožurnál za zpravodajské. Impuls nedosahuje zpravodajských kvalit ČRo1, ale o to patrně nejde. Radiožurnál vyhledávají lidé, kteří chtějí být skutečně globálně informovaní o celosvětovém dění a zajímají se i o četné politické debaty. Impuls vyhledávají ti, kteří rovněž chtějí informace, ale mnohem v jednodušší stravitelnější formě. Nestojí o analýzy, stačí jim jen fakta. Smutné je však to, když Impuls v osm večer ukončí svůj moderovaný program a ostatní aktuální dění nechá pouze na zprávy v celou. Když se hraje například hokejové utkání na MS, Impuls se neobtěžuje informovat o momentálním výsledku. To je další věc, která se mi na celoplošném informačním rádiu nelíbí.

Zajímavé je srovnání Impulsu s Frekvencí 1. Frekvence 1 totiž také je informačním rádiem, vysílá zprávy každou půlhodinu, i ona má své regionální zpravodaje, hraje také velké množství českých písniček, navíc má moderovaný večerní blok, nabízí diskusní politický pořad, v programu jsou oblíbené soutěže, zve do vysílání zajímavé hosty. Přesto Impuls předstihl jak F 1, tak ČRo 1. Tento jev přisuzuji neustálé reklamní masáži rádia Impuls, kterému se podařilo strhnout pozornost na sebe. Ostatní dvě celoplošné stanice na druhém a třetím místě poslechovosti zaspaly a teprve nyní se snaží samy sebe propagovat.

A ještě jedna věc k Impulsu. Radio Impuls má kvalitní pokrytí signálem po celém Česku. Je prokázáno, že v oblastech, kde nelze naladit pořádně ani místní rádio, Impuls naopak ano. Impuls lze poslouchat všude. A i to se cení.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: