Také v Curychu se těší na nová rádia

O volné frekvence se ve švýcarském Curychu ucházejí zajímavé projekty. Zda dostanou možnost vyzkoušet, jak obstojí v podmínkách tržního hospodářství, rozhodne švýcarská mediální rada BAKOM. Ta má ve své moci udělování koncesí, jak tu říkají licencím na vysílání. Tady jsou dva zajímavé projekty, které by měly zpestřit nabídku stanic v curyšském éteru.

O curyšskou frekvenci 93,0 MHz po Radiu Tropic se uchází Music First Network, která provozuje v kabelových sítích rozhlasové stanice Radio 105 a Radio Monte Carlo a internetovou televizi 105TV. O frekvenci se uchází s projektem rádia RMC ZÜRI. Tato stanice plánuje, pokud dostane koncesi, vysílat 24 hodin denně program moderního, kosmopolitního a urbanitního zaměření. Cílovou skupinou mají být posluchači ve věku 30-60 let, které současná nabídka VKV stanic v Curychu neuspokojuje.

Tisková zpráva, kterou společnost vydala, připomíná úspěchy, kterých dosáhlo existující kabelové Radio Monte Carlo. To v současnosti oslovuje cílovou skupinu třicet až šedesát let. Původní záměr byl pětadvacet až pětačtyřicet let. (viz http://www.radiotv.cz/radio-clanky/3493/quizradio–monte-carlo-a-dalsi-zajimave-formaty.html) Vysílání začalo loni v lednu. A za projektem stojí basilejský rozhlasový pionýr Giuseppe Scaglione. Ten přímo v tiskové zprávě vyslovuje názor, že se švýcarské mediální radě BAKOM díky novému licenčnímu řízení na VKV frekvence nabízí velká šance rozvířit stojaté vody zkostnatělého rozhlasového trhu ve Švýcarsku a pro budoucnost ho udělat zdravým a konkurenceschopným. „Žádané jsou nové nápady a noví provozovatelé, kteří mohou dát mediální branži nové impulsy. My jsme toho schopni a těšíme se na to.“ , říká Scaglione.

RMC ZÜRI chce zaujmout i svoji žurnalistickou kompetencí. Na rozdíl od konkurence se chce vzdát plochého programu, soutěží pro posluchače a komediálních prvků. Počítá se s vysíláním zpráv v hodinovém taktu, denních infomagazínů, diskusních pořadů, reportáží o tématech, která zajímají oslovovanou cílovou skupinu. Tzn. hudba, móda, kultura, politika, hospodářství, volný čas, sociální záležitosti, životní prostředí, věda, scéna, design. Takovýto program bude v případě získání koncese tvořit zhruba třicetičlenný tým. Zhruba polovina bude pracovat v redakci. Ta bude připravovat program pro vzdělané, městské, moderní, dobře vydělávající, mezinárodně orientované a také cizími jazyky hovořící publikum. V centru zájmu bude stát životní styl této cílové skupiny.

Zanedbávaná by neměla být ani hudba. Místo mainstreamu by dle tiskového sdělení měli posluchači dostat kvalitu. Současný náročný pop by měly střídat perly uplynulých let. Prostor dostanou i takové žánry, které nemají v hitových rádiích šanci. World Music, Lounge, Chill Out, Nu-Jazz, Nu-Soul, Acid Jazz, New Bossa a další.

Oživení chce do curyšského éteru přinést i další stanice společnosti Music First Network. Radio 105 vysílá už od února 1998 v kabelových rozvodech, nyní je možné ho naladit i na internetu, kde nabízí navíc několik žánrových kanálů. Radio 105 se pokoušelo získat terestrickou frekvenci několikrát. Nikdy tyto snahy nevyšly. Nepomohla ani petice s pětašedesáti tisíci podpisy, která žádala udělení koncese. Teď stojí před mediální radou BAKOM další žádost.

105züri má být stanicí orientovanou na posluchače ve věku patnáct až čtyřicet let. Devadesát procent hraných titulů by mělo být maximálně šest měsíců starých. Polovinu vysílané hudby budou pomocí hlasování na internetu vybírat sami posluchači. Zkrátka ale ani nepřijdou zábavné prvky a zpravodajství. Podíl mluveného slova má být vyšší, než je běžné u komerčních stanic.

Ačkoliv se jedná o komerční projekt, rádio hodlá zařazovat do playlistů i neznámé autory. Plánuje využívat web 2.0. Každý tak bude mít možnost nahrát svoji skladbu na web. Pokud zaujme posluchače na internetu, dostane se i do playlistu. Nováčci tak budou mít šanci na svoje první vysílání v rádiu.

I rádio pro mladé publikum chce své posluchače zásobovat informacemi. Podobně jako u předchozího projektu se počítá s informacemi ze světa politiky, kultury, módy, hudby, vědy, sportu atd. a také s diskusními pořady. O žurnalistickou kompetenci se chtějí starat ve spolupráci s Institutem pro užitou mediální vědu Curyšské vysoké školy Winterthur.

Žadatel o frekvence pro tento projekt poukazuje na fakt, že nepatří, jak bývá např. v německojazyčné oblasti zvykem, žádnému vydavatelskému domu a je tak plně nezávislý.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .