RadioProjekt I.-II.Q 2007: Ohlasy z rádií

Výsledky poslechovosti za poslední čtvrtletí loňského a první čtvrtletí letošního roku jsou známy již téměř týden, takže přichází čas na tradiční ohlasy z rádií. Ředitelům rozhlasových stanic jsme položili čtyři otázky: 1. Jaký máte dojem z čerstvého výstupu RadioProjektu? 2. Jste vy osobně s vašimi výsledky spokojeni? 3. Překvapil vás nějaký výsledek? 4. Co říkáte na stále rostoucí výsledky klasických českých formátů jako Blaník, Čas či Impuls, kterým se už před lety předpovídal ústup? Zde jsou odpovědi těch, kteří na naši výzvu reagovali. Rádia, která se zatím nevyjádřila, mohou tak učinit dodatečně na adrese redakce@radiotv.cz, jejich vyjádření bude do článku doplněno.

Michal Balík (Fajn rádia):

1. RadioProjekt, dle mého názoru, jak už bylo mnohokrát řečeno, vykazuje dlouhodobě stabilní výsledky a to se potvrdilo i v posledním výstupu.
2. Pokud se zaměřím na výsledky jednotlivých Fajn Rádií, jsem poměrně spokojen. Potěšující je zejména fakt, že se zastavil pokles pražského Fajn Rádia. V posledním kvartále dosáhlo velmi dobrých výsledků, což se pozitivně promítlo do aktuálního výstupu. Věřím, že naše letní  promoaktivity a chystané programové změny tento výsledek v budoucnu ještě více umocní. Nicméně pokud se zaměřím pouze na pražský trh, nepodařilo se Fajn Rádiu ani tentokrát, dosáhnout uspokojivých výsledků. Zde popravdě neskrývám zklamání. Pohled do regionů je veskrze radostný. Ústecký Fajn North Music znovu potvrdil roli leadera trhu a v návaznosti s nárůstem chomutovského Fajn Rádia Agara se potvrzuje, že naše strategie Fajn formátu u cílové skupiny 12-35 let vychází v Severních Čechách na výbornou. Pozitivně se musím vyjádřit o situaci pardubického Fajn Rádia Life, kde se opět potvrdil vzrůstající trend poslechovosti. A konečně i nárůst olomouckého Fajn Rádia Hity o 10tis týdně je pro mě potěšující zpráva.
3. Pokud mám hovořit o překvapení, nemůžu nezmínit výsledek Impulsu, který se výrazně vzdaluje pelotonu ostatních celoplošných stanic.
4. Tyto stanice jsou hudebně postaveny na nostalgii. Pokud přihlédneme k faktu, že většina jejich posluchačů aktivně žila již před rokem 89, kdy rádia hrála v podstatě jen českou hudbu, je zcela logické, že hudba, kterou stanice tohoto formátu přináší nyní, je pro celou řadu posluchačů blízká a plná vzpomínek. Navíc rádio dnes není zdaleka jen o hudbě, ale především o programu. S přihlédnutím ke stárnutí populace v ČR bylo a je o ústupu konzervativních formátů předčasné hovořit.

Milan Hrnko (Lagardere):

1. Nic co by nás překvapilo, tento výsledek jsme očekávali. Těší nás velmi stabilní situace našich rádií a vynikající výsledky rádia Impuls.
2. Vidím potenciál pro další posilování Frekvence 1, což zdá se už poslední výsledek naznačuje. Evropa 2 je vzhledem ke svému pokrytí zřejmě na svém možném maximu. Obecně řečeno, jsem spokojen, i když ne tolik, že bych si nepřál další růst.
3. Ani ne. Impuls potvrzuje úspěšnost své strategie a naše rádia dosáhla očekávaného výsledku. Je nutné konstatovat stálou erozi stanic ČRo a to jak v poslechovosti, tak v podílu na trhu.
4. Co se formátů týče, nevidím zde nic specificky českého s výjimkou většího podílu české hudby, který je ale často preferován v méně sledovaných časech. Z dlouhodobého pohledu jsou citovaná rádia vcelku stabilní. Já vidím pouze výrazné posilování Impulsu, které není podle mě způsobené českou hudbou – nebo českým formátem, chcete-li tomu tak říkat, ale dobře vyváženou programovou skladbou a perfektní propagací. Důležitější roli má tedy značka a image než „český“ formát.

Marek Berger (Radio Krokodýl):

1. Bez emocí :-)
2. Krokodýl šel nahoru, takže ano!
3. Ani ne.
4. Ty formáty se přizpůsobují, už to dávno není klasický CZ formát, jen se tak tváří.

Petr Dvořák (Radio City, Blaník):

1.Čerstvý výsledek je jako obvykle zásluhou 2.čtvrtletí pro rádia příznivý.
2. Naše výsledky jsou stručně řečeno v normě, nic úplně převratného nepřinášejí. Sice jsme se poprvé  s Blaníkem dostali v okrese Ústí n.Labem před domácí North, ale rozdíl je nevelký. V každém případě ale v Ústí po letech dominance domácí stanice většinu posluchačů
přitáhli k sobě Blaník a Evropa 2.
3. Za poznámku stojí propady Heyrádií v Ostravě a Praze. Na druhé straně překvapil obří skok Relaxu směrem vzhůru. Program Relaxu neznám, ale naladím! Stabilizovaný program Country radia pokračuje v cestě vzhůru. Nás velice samozřejmě těší významné vzestupy našich sesterských stanic – rádia OK, Apolla a především Karolíny.
4. Ke klasickým českým formátům:  neřekl bych, že je Čas samostatný formát. Jednak jsme Radimovi Pařízkovi Čas kdysi postavili na klíč i s dodávkou programu, druhak Radim sleduje Blaník stále s mimořádnou pozorností. (Všimli jste si mj. sluníčka, transplantovaného do loga Času a nově i do loga rádia Dyje? :-)
Nevím kdo přesně předpovídal ústup „českých formátů“.  Není to zrovna můj zamilovaný typ programu, ale zabývám se jím řekněme devět let. V komerčním sektoru jsem dvakrát tak dlouho. Přesto bych se neodvážil předvídat vzetup či ústup různých formátů. Formáty se vyvíjejí, do lidí nevidíte, jejich vkus a názory se naštěstí také vyvíjejí. Takže si troufám tvrdit, že o  prognózách budoucí poslechovosti se dá říci pouze to, že „přání je otcem myšlenky“.
Ať se tím zabývá kdo chce, ale moc bych jim nevěřil. Podívejte se na poslechovost Rádia 1, Expresu, RockZone a Oldies radia. Bezmála 200 tisíc posluchačů v týdenním zásahu.To je přeci výtečný výsledek! A kdo ho kdy předpovídal?

Radim Koziel (Rádia Hey):

1. Zatím se k tomu nechci vyjadřovat…
2. Nemohu být spokojen, zejména v Praze a samozřejmě v Ostravě, kde mne pokles až nepříjemně zaskočil. Existují sice jisté aspekty, které k tomuto mohly významně nápomoci, nicméně je nebudu zde komentovat. Ukazuje se však i nadále, jak rozdílné mohou být pohledy posluchačů v daných lokalitách na v podstatě totožně formátované rádio, byť nám naše mapovací studie velké rozdíly nevykazovaly. Rádia Hey z hlediska dlouhodobého časového horizontu stagnují, což je vcelku jasné a viditelné. V současné době připravujeme jisté programové a marketingové korekce. Více sadím sdělovat nemá smysl.
3. Ani ne…..
4. Samotného mne tento trend udivuje. Nevím, co k tomu více dodávat… blahopřeji konkurenci.

Martin Hroch (Radio Investments):

1. Výstupy jsou již nějakou dobu relativně ustálené a nepřekvapují
2. Velice spokojeni. Chci podtrhnout výsledky zejména těchto našich stanic: Country, Beat, Radio 1 a  Spin v Praze. kde naše skupina Communicorp-RadioInvestments potvrzuje svoji pozici, dále Kiss Hády a Kiss Morava a pozitivní obrat v plzeňském Protonu. Celkově za skupinu jsme zaznamenali nejlepší výsledky v DR, WR i share, takže tyto výstupy reklamovat nebudeme :-)
3. Ne
4. Tak teď mě tedy překvapila poslední otázka. Prosím vás a který to broadcasterský „expert“ takový ústup předvídal? Myslím si, že obyčejný posluchač vyrostlý v této zemi a za minulých časů si zcela pochopitelně zabrouká text Honzy Nedvěda, spíše než Boba Dylana v originále. V tom výčtu klasických českých formátů jste ke všemu zapomněl jmenovat stanici, která za poslední rok nabrala posluchačů nejvíce – a to je naše Country rádio.

Pavel Maršát (ČRo Plzeň):

1. Nová čísla v podstatě potvrdila výsledky z předcházejícího měření. Lídři na rozhlasovém trhu si drží svoje posty. Gratuluji Impulsu, který přece jen trochu poodskočil. U privátních stanic v západočeském regionu jsou změny nepatrné a je vidět, že až na vyjímky jsou karty „rozdány“.
2. Mám samozřejmě radost, protože ČRo Plzeň si polepšil jak v týdenní tak i v denní poslechovosti. Jsem i rád, že se zastavil výraznější pokles poslechovosti vlajkové lodi Českého rozhlasu ČRo 1-Radiožurnálu a nyní je to již změna v rámci statistické chyby.
3. Překvapil mne nárůst u Radia Karolína i když ne tak docela. Očekával jsem, že blaníkovský formát bude v Západních Čechách dříve nebo později úspěšný. Odchod skalních příznivců country music byl bohatě nahrazen novými posluchačskými „pluky“ holdující hudební všehochuti.
4. Jak je vidět, tyto stanice mají své cílové skupiny patřičně zmapované, přečtené a servírují svému posluchači to, co chce slyšet. Ne nadarmo se říká, na jaké muzice jsem vyrostl, tu později neodmítám. Vždycky tam zafunguje nějaká ta nostalgie.

Marcel Kotyk (Hitrádia):

1. Nové výsledky potěšily, rodina Hitrádií se historicky poprvé dostala v týdenní poslechovosti nad hranici 1.000.000 posluchačů. Hlavním tématem rozhlasového trhu je ale určitě další nárůst Impulsu, který pokořil hranici 2 milionu posluchačů , díky čemuž se na něj Frekvence 1 i Evropa 2 dívají z velké dálky.
2. Pro Hitrádia je samozřejmě důležitý regionální pohled, který ukazuje, že FM Plus a Vysočina jsou ve svých regionech poslouchanější než kterákoli z celoplošných stanic, před Dragonem je (z celoplošek) s mírným náskokem
pouze Evropa 2 a Hitrádio Faktor dokázalo v týdenní poslechovosti za poslední rok v jihočeském kraji předstihnout Evropu 2 i Frekvenci 1. Koncept samostatných regionálních rádií je sice náročný na budování jednotlivých týmů, ale chceme dokázat, že právě naše blízká vazba na jednotlivé regiony a respektování jejich specifik přinese úspěch – úspěch, který vrátí regionální rádia na pozice, které dříve opustila a kam se nyní začínají vracet.
3. Žádné zásadní překvapení jsem zatím ve výsledcích neobjevil.
4. Úspěch klasických českých formátů není překvapující – historii, kterou si český národ prošel, prostě nepopřeme. A proč bychom ji také měli popírat? Ve vaší otázce jste měl určitě zmínit Country Rádio, které je v meziročním pohledu hlavním premiantem této skupiny stanic. Dokázalo na mimořádně konkurenčním pražském trhu zdvojnásobit svůj Share (5,5% v 1. pol. 2006 a 11% nyní). A jeho celková poslechovost se ve stejném období vyšplhala z 247 tis na 307 tis.

Daniel Rumpík (Radio OK):

1.-2. Za naši stanici samozřejmě pozitivní. Ve WR jsme dosáhli svého historického maxima a oproti poslednímu výstupu posílili o 31 tisíc
posluchačů. Slušného nárůstu jsme dosáhli i v kategorii DR (+ 13 tisíc).  Těší nás i to, že v Pardubickém kraji jsme se opět dostali na pozici nejposlouchanější stanice v DR i WR. Po mírném poklesu z předchozího  období je to pro nás příjemná vzpruha do další práce.
2. Jinak mě docela překvapil další velký nárůst Impulsu a rovněž další stagnace ČRo1. U nás na východě Čech povyrostli skoro všichni – asi málokde navíc dosahují dvě regionální rádia sídlící pár desítek metrů od sebe v týdenním součtu skoro 600 tisíc!
4. Případ tzv. „klasických českých formátů“ je zajímavý sám o sobě. Už jen kvůli našemu vlastnímu formátu jsme samozřejmě rádi, že stále prokazují velkou životaschopnost v současných podmínkách trhu. Přece jen stále zabírají české písničky, usměvaví moderátoři, jednoduchost a celková pohodová atmosféra podpořená zajímavými akcemi! Na závěr bych samozřejmě rád poblahopřál všem k dosaženým výsledkům – a za tři měsíce opět pevné nervy:-)

Jirka Matýsek (Radio Apollo):

1. Samozřejmě velmi dobrý, to ostatně vyplývá z konkrétních výsledků Radia Apollo.
2. Radio Apollo zaznamenalo podruhé po sobě velký nárůst posluchačů a v současnosti si drží z hlediska poslechovosti dokonce nový rekord. V tomto ohledu tedy samozřejmě musíme být velmi spokojeni. Posílili jsme navíc v
pro nás klíčových regionech. Nemůžu být nespokojen :o)
3. V podstatě nepřekvapil, žádné velké překvapení se nekonalo. Potvrdily se trendy, kterým já osobně dávám za pravdu.
4. Kdybych předpokládal ústup klasických českých formátů, asi bych byl sám proti sobě, Radio Apollo k nim má přeci jen velmi blízko. Jen se ukazuje, že podobná očekávání nebyla na místě, navíc všechny zmíněné stanice v posledních letech prakticky neznají slovo „pokles“.


					
Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: