Je RRTV pouze neschopná nebo i zkorumpovaná?

Minulá středa smazala veškeré obavy, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je zpolitizovaná. Praxe totiž ukázala, že o politiku vůbec nejde. V rozhodování o rozhlasových licencích jsou výroky koaliční Rady ještě mnohem divočejší než verdikty předchozí oposmluvní RRTV. Chce se prohlásit: Takovou šílenost by si ani „Štěpánkova“ Rada na triko nevzala!

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Zopakujme si stručně události minulé. Předchozí Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v roce 2002 udělila licenci pro rozhlasové vysílání na lukrativním kmitočtu Benešov – Kozmice 89.3 MHz/5kW zcela neznámé společnosti M-Publicity s projektem Radia Sázava.

Následující události daly za pravdu všem pochybujícím. M-Publicity se zmítala ve sporech o to, kdo vlastně firmu vlastní a jeden z mnoha jejích jednatelů nakonec poslal dopis premiérovi vlády, ve kterém vylíčil všechny nepravosti ohledně rozhodování RRTV o rozhlasových licencích. Nejen na záladě tohoto dopisu byla bývalá RRTV odvolána a do Krátké 10 vládní koalice dosadila Radu zcela novou a údajně i čistou.

Nehodnoťmě v tuto chvíli působení nové RRTV v oblastni televizního vysílání, ale zůstaňmě u rádií. První rozhodnutí nové RRTV sice vyvolalo pochyby, ale v případě vítězství Radia Proglas na jihočeské kmitočtové síti šlo spíše o to, zda je Rada dostatečně silná a kompetentní. Po dalším půlroce se tato otázka přesunula do zcela jiné roviny.

Průběh doplňkových veřejných slyšení o kmitočet Benešov – Kozmice totiž naznačil, že startovní čára nemusí být pro všech patnáct účastníků řízení stejná. Nová RRTV se velmi rychle zadaptovala a z licenčního řízení vyšla minulou středu vítězně opět kontroverzní společnost M-Publicity. Připomeňme, že předchozí udělení licence této společnosti stálo bývalou „Štěpánkovu“ RRTV vlastní existenci.

Nová RRTV se v tomto licenčním řízení pravděpodobně nemohla zachovat podivnějším způsobem. Licenci totiž udělila společnosti, která

a) se spojila s bývalým provozovatelem, který i při veřejné prezentaci přiznal, že dluží spoustu peněz na zákonném pojištění,

b) prezentovala, že v průběhu řízení se mění název společnosti a v blízké budoucnosti se změní i vlastnická struktura firmy,

c) dodnes nemá, podle vyjádření některých účastníků sporu, dořešeny soudní pře o tom, kdo vlastně je jejím vlastníkem a jednatelem.

Nad středečním verdiktem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zůstává opravdu rozum stát. RRTV totiž měla celou řadu mnohem logičtějších možností. V první řadě mohla licenci udělit Country Radiu (signál kmitočtu Benešov – Kozmice jej bezesporu ruší), žádnou ostudu by nezklidila ani udělením licence Frekvenci 1 nebo Radiu Impuls (ani jedna z těchto stanic není opravdu celoplošná a zlepšení pokrytí je oprávněným požadavkem obou), a přidělením benešovského kmitočtu někerému z okolních regionálních rádií by si vysloužila maximálně nálepku nenápaditosti.

Rozhodnutí udělit licenci společnosti M-Publicity (nově NewLine s.r.o.) působí mnohem hůře. Nová Rada pro rozhlasové a televizní vysílání totiž rozhodla způsobem, který při nejlepší vůli nelze nazvat nekompetentním, ale pouze velmi podezřelým. O podivném způsobu rozhodování v tomto licenčním řízení ostatně svědčily již některé otázky a poznámky radních v průběhu veřejných slyšení.

Nezbývá než doufat, že některý z neúspěšných žadatelů proti takovému průběhu soutěže vznese námitku u nezávislého soudu. Nelze také vyloučit, že nové (a nepoučitelně naprosto stejné jako první) rozhodnutí o udělení benešovské licence poslouží některé z dalších vlád pro odvolání této Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, stejně jako tomu bylo u její předchůdkyně.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .