Zpoplatněných médií přibývá, kultura placení se však u čtenářů zatím neujala

online-internet-platba-651

Na českém online trhu zpoplatnilo svůj obsah v posledních měsících několik médií, které jsou s větším či menším úspěchem financovány přímo svými čtenáři. Uživatelé však i nadále berou obsah zdarma jako samozřejmost. Kultura placení se na českém ani slovenském trhu zatím neujala.

Navíc absentuje i jednotná platební platforma, která by umožnila čtenářům získat víc obsahu za jednu platbu. Podobná platforma sice už tři roky funguje na Slovensku, no i někteří slovenští vydavatelé volí raději cestu individuálních plateb místo společné platformy.

Domluva na společných podmínkách je mezi českými vydavateli obtížná

Když byl v roce 2011 uveden na trh slovenský platební systém Piano, řada lidí na printovém i online trhu čekala malou revoluci. Zpoplatnění obsahu několika webů a přístup k nim díky jedné poměrně malé platbě, to mohla být pro některé weby zajímavá cesta. Nicméně čeští vydavatelé se do podobného projektu nehrnuli mimo jiné i z konkurenčních důvodů. Právě společný přístup k několika webům různých vydavatelů se ukázal být problematický. Proč bych se měl právě v tomto směru spojit s konkurencí, když můžu pomoci jen sám sobě?

Na českém trhu se však postupem času přece jen objevilo několik placených webů. Každý z nich vybíral individuální platby a za peníze svých čtenářů obvykle nabízel jen přístup k vlastnímu obsahu. Poměrně vysoko nasadil laťku ekonomický web Motejlek.com, který si za svůj exkluzivní obsah bral i exkluzivní peníze. Nutno dodat, že cílí i na exkluzivní klientelu, i když ve srovnání s předplatným mu převažují příjmy z reklamy.

Ochota uživatelů platit za obsah roste, model testují menší vydavatelé

S uživatelsky přívětivějším modelem přišel až o několik let později server Psychologie.cz, který ponechal veškerý dostupný obsah zdarma a pro platící uživatele zavedl speciální přílohy. Po úspěchu tohoto konceptu se objevili další vydavatelé. Novinář Aleš Borovan zpoplatnil svůj web o ekonomice v showbyznysu Borovan.cz a mediální web Digizone.cz přišel s „prémiovým obsahem“ pro předplatitele. Ambiciózní magazín 067.cz s výhradně placeným obsahem spustil i publicista Petr Koubský.

I když mají všechny zmíněné weby společnou snahu získat peníze za svůj obsah přímo od čtenářů, myšlenka jednotné placené platformy po vzoru slovenského Piana se neujala. A faktem je, že revoluci nezpůsobila ani na Slovensku. Když platební systém Piano zahájil v dubnu 2011 na Slovensku ostrý provoz, řada vydavatelů měla značná očekávání. Jen za první měsíc se podařilo utržit v přepočtu přes jeden milion korun.

online-platba-terminal-651

Systém Piano revoluci nepřinesl, jen ukázal, že obsah není zadarmo

Systém Piano však žádnou revoluci nezpůsobil. Vyslal ale důležitý vzkaz směrem k čtenářům, že za původní obsah na internetu je potřeba platit. Někteří vydavatelé si záhy uvědomili, že za jejich obsah jsou uživatelé ochotni platit i přímo jim, a tudíž není nutné si uměle snižovat příjmy, že budou participovat na jednotném systému. Je totiž potřeba říci, že i když vaše médium přivedlo do systému společného systému pracně získaného čtenáře, jeho peníze nakonec proudily i konkurenci. Stačilo k tomu málo – aby váš čtenář trávil na konkurenčním webu víc času než u vás. I proto bylo jen otázkou času, kdy se někteří vydavatelé odhodlají k vlastním platebním bránám.

Jako první s tím přišla televize Joj, která začala vybírat poplatky za sledování internetové sportovní a hudební televize Huste. Původně byl tento projekt součástí Piana, po několika měsících z něj vystoupil a začal nabízet vlastní předplatné. Další oslabení společného systému sice přišlo až po více než dvou letech, a byly to výstupy dvou významných vydavatelů.

Slovenský Ecopress Andreje Babiše vlastnící Hospodárske noviny opustil systém Piano koncem roku 2013 a od 1. května letošního roku následuje i web Mediálne.sk od vydavatele ekonomických periodik Trend Holdingu. Mediálne.sk se vrací k bezplatnému obsahu, no Trend Holding hodlá i nadále poskytovat část svých článků z jiných webů za poplatek. Oba vydavatelé už mají v provozu vlastní platební systémy a vybírají peníze za obsah přímo, tedy nikoliv přes jednotnou platformu.

Platby od uživatelů redakce neuživí, jsou jen doplňkem

Nelze se domnívat, že by platby za obsah od uživatelů mohly být významným zdrojem pro jednotlivé redakce. Mohou fungovat pouze u menších a úzce specializovaných webů. U větších zpravodajských portálů však budou sloužit jen jako doplněk k příjmům z reklamy, jelikož kritická masa české i slovenské internetové veřejnosti bude i nadále konzumovat obsah výhradně „zdarma“.

Z tohoto důvodu se řada větších vydavatelů do zpoplatnění obsahu ani do jednotné platformy nehrne. Stabilní návštěvnost je pro ně víc než kolísavé příjmy od čtenářů. I přes určité pokusy některých vydavatelů zpoplatnit svůj obsah přímo lze konstatovat, že kultura placení za obsah se na českém ani slovenském trhu neujala.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky:,