Veřejnoprávní televize a internet. Nebezpečí komercializace?

Restaurace, diskokluby, taxislužby, bezpečnostní agentury, pekárny, rádia, televize, městské úřady a nemocnice. Instituce, které spolu zdánlivě nesouvisí. Ale jedno mají všichni společné. Až na vyjímky se prezentují na internetu.Restaurace, diskokluby, taxislužby, bezpečnostní agentury, pekárny, rádia, televize, městské úřady a nemocnice. Instituce, které spolu zdánlivě nesouvisí. Ale jedno mají všichni společné. Až na vyjímky se prezentují na internetu. Některé prezentace jsou spíš jen, aby se neřeklo, jinde jsou propracované a patří k image společnosti, pomáhají při oslovování nových zákazníků apod. V každém případě ale význam internetu roste. A toho si je vědom i intendant německé ZDF Markus Schächter.

Používání internetu bude v dalších letech v Německu stále častější. V budoucnosti bude naprostou samozřejmostí přístup k obsahu televizního programu z notebooku nebo mobilního telefonu. Kdykoliv a kdekoliv. S touto prognózou vystoupil před Televizní radou ZDF intendant této televize Markus Schächter. Podle jeho slov se nesmí ZDF tomuto trendu uzavírat. „Právě naopak. Musí zajistit, aby nabídka veřejnoprávní televize zůstala přijímatelná bez zbytečných nákladů navíc. Přiměřená nabídka na internetu je části veřejné služby.“ Tolik Schächter, který se domnívá, že internetová prezentace zajistí vyrovnanost šancí.

Svůj portál má ZDF už od roku 1996. Zatímco před osmi lety se jednalo o doplňkovou službu, šlo o něco navíc, dnes je webová prezentace samozřejmostí. Schächter se nebojí toho, že by internet nějak ohrožoval televizi. Od roku ´96 se nabídka ZDF na internetu pořádně rozrostla. Podívejme se tedy jaké portály druhý program veřejnoprávní televize spravuje.

Jako první začněme u adresy www.zdf.de. Tato jakási hlavní stránka nabízí televizní program, nejaktuálnější zprávy, upozornění na zajímavé pořady, předpověď počasí, informace z naučných pořadů stanice, popisky jednotlivých pořadů, které jsou uvedené v abecedně řazeném seznamu, kontakt na redakce a nabídku volných míst a praxí. Nechybí rubrika, kde se čtenář dozví o možnostech příjmu signálu, seznámí se s pojmy jako je DVB-T, pay-TV, D2 MAC, CD – ROM apod., nechybí ani ročenka, tiskové zprávy, různé studie atd. Je tu příspěvek o nutnosti platit koncesionářské poplatky, vysvětlena struktura televize a způsob jejího řízení (s tím jste se mohli seznámit v článku Jak se řídí veřejnoprávní kanál ZDF) Najdeme tady informace o reklamě (pro rychlejší přístup je možné zadat rovnou adresu www.zdf-werbung.de), jedním kliknutím se dostanete do ZDFShopu. Tam je možné si objednat převážně knihy a DVD, které se nějaký způsobem váží k vysílání. Odkaz divácký servis umožňuje dostat se k emailové adrese a telefonnímu číslu, které můžou diváci použít při jakýchkoliv dotazech, je tu i plánek, kde najít studia a pozvánka na exkurze a jako poslední jsou informace pro novináře. Docela zajímavá služba je možnost zaslání videonahrávky pořadu, který jste ve vysílání propásli.

Další adresou, za kterou se skrývají aktivity ZDF je www.tivi.de. Tento portál se orientuje hlavně na děti. Nechybí tady proto ani odkaz na stránky televizního kanálu pro děti Kika. V sekci program najdeme přehled pořadů, které běží na Kice a pak ještě upozornění na pořady pro děti v nabídce domovské ZDF. Veškeré konkurzy pro natáčení dětských pořadů, soutěže a další věci pro nejmenší najde divák právě na tivi.de.

Poslední z trojice webů ZDF je stránka www.heute.t-online.de, kterou ZDF provozuje společně s firmou T-Online. Heute (Dnes) je, jak možná tušíte, název hlavní zpravodajské relace druhého programu německé veřejnoprávní televize. Portál Heute.T-online.de je zpravodajským serverem s aktuálními informacemi. Spolupráce se společností T-Online letos končí. Společnost se dala s ZDF dohromady v srpnu 2001 při Mezinárodní rozhlasové výstavě IFA. T-Online zabezpečoval technickou podporu, ZDF se starala o náplň. Spolupráce byla sice úspěšná, oba partneři by v ní rádi pokračovali, kvůli kritice ale končí. ZDF byla několikrát napadena za spolupráci se soukromými společnostmi, což by mohlo ohrozit její veřejnoprávní nezávislost. Kritici navíc televizi vyčítali, že se snaží o zvýšení koncesionářských poplatků, ačkoliv má příjmy ze spolupráce se soukromníky. T-Online byl v televizi často zmiňován a ZDF za to dostávala nejen peníze ale údajně i jiné protislužby. Ukončení spolupráce s touto telekomunikační společností znamená i ukončení provozu všech placených linek s předčíslím 0190 (obdoba našeho 906, dříve 0609). Ani z toho tak už ZDF nebude profitovat.

Zpravodajský portál bude fungovat i nadále. O jeho chod se ale bude starat jen ZDF. A z názvu samozřejmě zmizí jméno druhého partnera.

Zatímco německá ZDF se k ukončení kooperace s komerčním subjektem rozhodla jen kvůli tlaku v médiích, BBC na tom je trochu hůř. Stejně tak jako v Německu i tady se vše odehrálo začátkem tohoto měsíce. Tessa Jowell, britská ministryně kultury určila BBC čtyřměsíční lhůtu během které musí odstranit takové stránky, které si příliš konkurují s komerčními provozovateli. BBC na toto nařízení okamžitě zareagovalo. Oznámilo, že uzavře stránku k tématu mýdlových oper a s online hrami.

Intendant ZDF Schächter vidí internet jako podmínku pro to, aby televize ZDF byla konkurence schopná a přežila do budoucnosti. Zájem o stránky stanice trvale stoupá. V květnu tohoto roku dosáhla návštěvnost 250 tisíc denně. Internet přitom umožňuje doplnit vysílání o informace, které se do pořadu nevešly. Tak to řeší při některých populárně vědeckých pořadech nebo spíš edutainmentových pořadů soukromé televize. Diváci mají navíc možnost se v diskuzích k pořadu vyjádřit a co je v německé televize také oblíbené, že například host ve studiu se po skončení pořadu zúčastní live chatu.

Na internetu jsou ještě stále nevyčerpané rezervy. Ke spokojenosti jak diváků tak provozovatelů televizí se je nám snad postupně podaří odkrýt.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .