Fajn rádio: Posluchači vnímají, že jsme s nimi v regionu

MULTIMEDIÁLNÍ ROZHOVOR – VIDEO UVNITŘ. Hostem RadioTV je tentokrát programový ředitel sítě Fajn rádií Martin Maďarka. Do své pozice nastoupil v čase, když jednotlivá Fajn rádia přecházela pod jednotný program ze dvou produkčních center. Tímto krokem se podle něj podařilo zvýšit konkurenceschopnost Fajn rádií na trhu a zároveň zachovat jejich regionální charakter.

Z Prahy se připravují odpojované bloky zpravodajství a dopravního servisu pro Fajn rádiá v Chomutově, Pardubicích a Olomouci. Kromě regionálních servisních informací přinášejí tyto rádia i některé moderátorské vstupy určené přímo pro konkrétní region. Vedle toho působí ještě samostatné Fajn North Music v Ústí nad Labem, které produkuje celostátní ranní šou a síťový profilový pořad „To nejnovější“ a ve dne vysílá autonomní program. „Naši posluchači vnímají, že jsme s nimi v regionu, protože ať už po linii on-air nebo off-air komunikace se snažíme být k nim co nejblíž,“ říká programový ředitel sítě Fajn rádií Martin Maďarka v rozhovoru pro RadioTV.

TIP: I tentokrát vám přinášíme nejzajímavější odpovědi ve videoukázkách.

Zkušenosti s výrobou ve dvou produkčních centrech

RadioTV: Fajn rádia začali začiatkom tohto roka vysielať z dvoch produkčných centier a pripravovať program pre jednotlivé regionálne mutácie z dvoch miest – Prahy a Ústí nad Labem. Ako sa táto stratégia osvedčila, a čo ste ňou sledovali?

M. Maďarka: „Důvodem, proč jsme přistoupili k tomuto poměrně zásadnímu a novému kroku, bylo to, že jsme chtěli být konkurenceschopnější a chtěli jsme zvýšit náš potenciál – jinými slovy, vsadili jsme na ty nejlepší lidi ze všech týmů, které v jednotlivých Fajn rádiích byli, a sestavili jsme, jak tomu interně říkáme „vítězný tým“. Samozřejmě, v tuto chvíli ještě nemáme za sebou  sladkou odměnu v podobě konečné výhry, ale troufám si říct, že v jednotlivých lidských akvizicích dříme obrovský potenciál. My jsme sestavili opravdu konkurenceschopný tým, ať už v produkčních rolích, anebo v moderátorských osobnostech.“


O moderátorském týmu Fajn rádií

RadioTV: Bolo teda účelom dostať z toho programu to najlepšie, čo ste v regiónoch mali, a ponúknuť to celorepublikovo?

M. Maďarka: „Přesně tak. Samozřejmě jsme měli různé kvality ve stanicích a snažili jsme se opravdu vybrat to nejlepší a to poskytnout regionům. To je jeden hlavní důvod, proč jsme přistoupili k tomu, že jsme vybudovali dvě produkční centra, s tím, že Ústí nad Labem je specifické v tom, že z tohoto centra realizujeme ranní show v daypartu 6-9 a image pořad pro podporu našeho positioningu „Hrajeme to nejnovější“ – pořad s názvem To nejnovější. Po zbytku dne Fajn North Music vysílá svůj vlastní program a pro ostatní okruhy vysíláme a produkujeme program z pražského produkčního centra. V Praze vzniká to, co nás odlišuje od konkurence, a to je naše odpolední show, na které rovněž stavíme – Odpolední masakr – který rovněž vysíláme v  kvalitě, která byla v Praze, do všech regionů, ať už je to Chomutov, Pardubice nebo Olomouc.“

RadioTV: Sú aj niektoré regióny, kam vysielate celodenný program z Ústí nad Labem, alebo ich riešite všetky len z Prahy?

M. Maďarka: „Jak jsem řekl, v produkčním centru vzniká ranní show, která se vysílá na všech okruzích. To samé platí o pořadu To nejnovější. Takže z Ústí nad Labem vysíláme dva autonomní pořady.“

RadioTV: Centralizáciu programu v minulosti podnikali aj iné rádiá, dôvody boli rôzne. Ak si dobre spomínam, tak napríklad v prípade konkurenčnej Evropy 2 bol dôvod aj ten, že potrebovali mať kontrolu nad tým, čo sa vysiela v regiónoch. Nakoľko u vás zavážil tento dôvod keď ste sa púšťali do zjednocovania programov z Prahy a Ústí nad Labem?

M. Maďarka: „Úplně mi nepřísluší hodnotit minulost, protože v této funkci jsem od února, takže tu situaci si pamatuji jenom z dálky. Já si myslím, že tuto otázku by měl spíš zodpovědět kolega, který byl programovým ředitelem přede mnou. Nicméně si troufám říct, že druhotným efektem byl i efektivnější controlling toho, co ve skutečnosti ve vysílání je, a samozřejmě vyšší schopnost rozvíjet ať už ty jednotlivé moderátorské osobnosti, nebo jednotlivé programové prvky.“

RadioTV: Akým spôsobom fungujú regionálne rádiá v súčasnosti? Viem o tom, že každé má vlastnú internetovú stránku, robí určité promo aktivity v regióne a taktiež odlišuje aj niektoré programové prvky. Takže, čo z tých programov, ktoré vysielate, pripravujete špecificky pre konkrétny región?


O regionalitě Fajnrádií

M. Maďarka: „To, že jsme přistoupili na dvě produkční centra, ještě neznamená, že jsme sešli z naší hlavní cesty, nebo z toho, co jsme si vytýčili v rámci naši strategie, a to je dělat rádio se silným regionálním akcentem. To je věc, na kterou stále klademe ten nejvyšší důraz a snažíme se to zachovat. Jdeme ale v tuto chvíli spíše cestou kvality nežli kvantity. Určitě jsme zachovali regionalitu jednotlivých stanic tím, že odpojujeme regionální zpravodajství – to znamená, že každá naše zpravodajská relace obsahuje relevantní zprávu pro každý ze všech regionů. Ale ne v podobě, jak ji znáte u konkurence, ale opravdu tak, že aktuální regionální zpráva je slyšitelná pouze v dosahu konkrétního Fajn rádia. Jinými slovy, když vysíláme zpravodajství, tak vždycky první zpráva je odpojená a je v ní aktuální relevantní informace jak pro posluchače z Prahy, pro posluchače z Chomutova, pro posluchače z Pardubic a Olomoucka. Regionalita ve vysílání Fajn North Music je plnohodnotně zachována.“

RadioTV: Hodnotenie tohto spôsobu výroby programu po niekoľkých mesiacoch je ešte predčasné, ale skúsenosti, ktoré máte, vám už určite čo-to naznačili. Plánujete posilniť v budúcnosti ešte niektoré ďalšie regionálne prvky v programe, alebo zatiaľ zostávate pri tom spravodajstve?

M. Maďarka: „Já jsem nestačil zmínit všechny, je jich samozřejmě více. Dalším z nich je Dopravní servis, který nás rovněž svojí kvalitou, troufám si říct, diferencuje od naší konkurence na trhu, protože my jsme zachovali kvalitu regionálních dopravních servisů v jednotlivých regionech. A neméně důležitou možností jsou i – v naši hantýrce DJ brejky fillery – kdy do  odpojených regionálních oken zařazujeme moderátorské vstupy, které svým obsahem rovněž konkrétně cílí na daný region. Ať jsou to kulturní pozvánky, nebo nějaké zásadní společenské či kulturní akce pro region.

RadioTV: Čiže napriek tomu, že vysielanie je povedzme vnímané ako centrálne, tak DJ dokáže z jedného štúdia obslúžiť všetky regióny úplne samostatne?

M. Maďarka: „Přesně tak. Každý z našich DJ-ů má dokonce za povinnost, aby v rámci svého vysílacího drivu udělal jeden plnohodnotný odpojený vstup, to znamená, že natočí vstup stejné délky ve čtyřech variantách. V našem případě, když se bavíme o pražském produkčním centru, si vybere čtyři témata, ta zpracuje a odvysíláme v jednom čase. Hezké – a zároveň složité – je na tom to, že to musí být na vteřinu přesně dlouhé tak, aby se to dalo kvalitně odbavit.“

RadioTV: A aké máte ohlasy od poslucháčov v regiónoch? Vnímajú oni to rádio štýlom, ako sa to snažíte komunikovať, že je to vlastne regionálne rádio v konkrétnych mestách, alebo máte skôr pocit, že to vnímajú opačne – ako pražskú celoplošku?

M. Maďarka: „Nebudu lhát, že obavy tohoto typu tady na začátku této myšlenky byly, nicméně vzaly za své, protože jsme nezaznamenali nějakou silnější negativní odezvu nebo ohlas od našich posluchačů, ba právě naopak.  Naši posluchači vnímají, že jsme s nimi v regionu, protože ať už po linii on-air nebo off-air komunikace se snažíme být k nim co nejblíž. Takže fakticky to na ně nějakým způsobem nedopadlo, a ani se k nám odezva tohoto typu nedostala.“

Rozdíly ve formátu Fajn rádií a Hitrádií

RadioTV: Mnoho ľudí nerozumie presne pojmu formát rádia, aj keď je to v brandži veľmi frekventovaný pojem a každý si ho vykladá ešte trošku inak. Najskôr by som sa dotkol toho, aké je vlastne formátové vymedzenie Fajn rádia voči sieti Hitrádií, pretože niektorí poslucháči a niektorí diskutéri RadioTV vnímajú tie dva formáty dosť podobne, ale oni samozrejme odlišné sú, takže by ste mohli v stručnosti opísať, v čom ste iní, ako sú sesterské Hitrádiá?


O rozdílech Fajnrádií a Hitrádií

M. Maďarka: „Z našeho pohledu jsou samozřejmě naprosto odlišné a snaží se oslovit úplně jinou skupinu posluchačů. Já to budu spíš hodnotit z pozice Fajnů, byť mám velmi dobrou zkušenost i s Hitrádii, protože předtím než jsem nastoupil do pozice programového ředitele Fajn rádií jsem působil v pozici programového ředitele Hitrádia Dragon v Karlových Varech. Takže určitě něco vím i o Hitrádiích ale nerad bych tu mluvil za kolegu Marcela Kotyka. Fajnrádia  se snaží oslovit mladší část populace než Hitrádia, tj. mladé ve věku od 12 do 35 let, přesněji řečeno 15-29 let, včetně logických přesahů, s tím, že průměrný věk našeho posluchače je 26 let. Je to posluchač single, nezadaný , který řeší převážně své volnočasové aktivity. Zatímco Hitrádia se snaží oslovit posluchače ve věkovém rozmezí 20-45, s tím že to je zpravidla mladá rodina, . Což samozřejmě ovlivňuje i to, s jakými tématy pracují moderátoři a jak je zpracovávají. Jinými slovy, my si můžeme dovolit zpracovávat témata, která můžou být pro rodinu lehce „závadná“ ve smyslu, že budou muset rodiče vysvětlovat dítěti, co tím vlastně chtěl moderátor říct, jaký je dvojsmysl a co se za tím skrývá. To jsou věci, se kterými se snažíme pracovat i v rámci toho, jak mluví naši moderátoři ve vysílání.  snažíme se mluvit jazykem naší cílové skupiny. Používáme slangové výrazy, které jsou relevantní pro naše posluchače. To je  základní rozdíl, s tím, že ten úplně nejhlavnější, a to, A v abecedě, je hudební formát, který je naprosto odlišný. Fajnrádia mají slogan Hrajeme to nejnovější a kromě mixu té nejlepší současné hudby se snaží zařazovat do svého vysílání poměrně velkou porci hudebních novinek, samozřejmě s tím, že se našim posluchačům budou líbit. Ale Fajnrádio je tady rovněž od toho, aby spoluvytvářelo trendy, ať už v hudbě, nebo v lifestylových věcech nebo ve společnosti, zatímco hudební formát Hitrádií je stavěn na již prověřených známých hitech. Oni pracují více-méně opatrněji s novinkami na rozdíl od nás. To ale neznamená, že by je nezařazovali, ale mají v tom úplně jinou a odlišnou strategii. Zatímco novinky jsou naši doménou, tak jejich doménou je hudební mix, který přináší písničky, které jsou posluchačům důvěrně známé a blízké.“

RadioTV: Čiže ak to zjednoduším, tak Hitrádia sa sústredia už na hity, ktoré novinkami sú, ale sú otestované v iných rádiách, kým Fajnrádiá by sa podľa tejto definície nebáli zaradiť aj úplné novinky, ktoré ešte na trhu nie sú, ale oni ich prinášajú…

M. Maďarka: „Přesně tak, řekl jste to velmi správně. Hudební politika Fajn rádií je postavená primárně na hudebních novinkách, proto se komunikujeme jako stanice, která hrají to nejnovější. Katalog písní u Hitrádií sahá mnohem dál do minulosti na rozdíl od Fajnrádií. Z tohoto pohledu jej lze hodnotit jako pestřejší co do jednotlivých hudebních dekád.“ Rád bych ale zdůraznil, že formát Hitrádií je rovněž naprosto unikátní a není žádným plagiátem, což říkám proto, že i Hitrádia vyhledávají formátově relevantní hudební novinky a nebojí se je zařazovat do svých playlistů.

Formátování rádia je komplikovaná záležitost

RadioTV: Fajnrádio sa svojim hudobným zameraním zaraďuje do formátu CHR – Contemporary hits radio. Na serveri RadioTV sme kedysi publikovali lexikón rozhlasových formátov. Ale predsa len mohli by ste našim čitateľom zjednodušene priblížiť, čo vlastne formát CHR znamená?

M. Maďarka: „Já jsem to víceméně řekl v předchozí odpovědi, v tom jak se snažíme každodenně dělat naši práci, jaký je náš hudební formát, o jaký styl nebo způsob moderace se snažíme. Jaká témata vybíráme, jak je komunikujeme. To nejzákladnější je dokonalý popis cílové skupiny a jejich preferencí, ať hudebních, tak životních.“ Úspěšný CHR formát je o třech základních pilířích. O hudbě, ranní show – zábavě a marketingu. Zní to velmi jednoduše, ale realita je zcela opačná.

RadioTV: Máte prípadne odpoveď pre niektorých diskutérov, ktorí možno nadobúdajú dojem, že Fajnrádio má príliš silné rotácie skladieb, alebo je to vyslovene zámer tohto formátu a máte to vyselektované tak, aby k tomu prílišnému opakovaniu v ušiach poslucháča nedochádzalo?

M. Maďarka: „Je to velmi vděčné téma, se kterým se setkávám velmi často, s tím že my samozřejmě provádíme kontinuálně průzkumy, ať už jsou to mapping study, ať už jsou to auditoria a call-outy, a z nichž  pravidelně vychází, že posluchači nás takto nevnímají. To jsou názory jednotlivců, netroufám si soudit, jestli jenom čtenářů RadioTV.cz, ale opravdu naši core posluchači z nás takový pocit nemají. Navíc teď navážu na vaši otázku, jak jsem se z ní trošičku uhnul – s tím, že je jde o úplně běžný a standardní proces, kdy CHR rádia mají poměrně užší katalog aktivních songů. Ve světě běžně fungují rádia TOP 40, která hrají pouze dokola 40 písniček a rovněž jsou to velmi úspěšné formáty. A samozřejmě s tím se nedá vůbec porovnávat naše číslo, které je mnohonásobně vyšší.“

RadioTV: A mohli by ste v stručnosti prezradiť, ako vlastne vzniká formát rádia? Keď chce niekto založiť alebo preformátovať rádio, ako sa k nemu dopracuje?


Jak se tvoří formát rádia?

„To je obrovské téma, které by nám zabralo celý den. Já se to budu snažit maximálně zestručnit. Je to skrátka a dobře o tom, že musíte vědět pro koho vysíláte. V ten moment dostanete spoustu odpovědí. Samozřejmě, dříve se pracovalo na základě pouhé intuice, kdy si  rádia vytýčila nějaký cílový segment a ten se snažila oslovit. Dnes je realita naprosto odlišná, dnes se pracuje s marketingovými nástroji jako jsou průzkumy posluchačských potřeb, mapping study , a nebo hudební auditoria a call-outy. To jsou všechno  efektivní nástroje, které nám dávají v pravidelných vlnách odpovědi na to, co máme našim posluchačům nabízet, přinášet, jakou hudbu máme vysílat, jaká temata vybírat a jak je máme komunikovat, jací mají být naši moderátoři. Nejsme pochopitelně radioví roboti. Ve výsledku je vždy exekuce formátů v hlavách a rukou respektive hlase konkrétního člověka. Když to shrnu, tak formát stanice je to, co je v rádiu každou vteřinu, minutu, hodinu, den, rok, desetiletí. To je formát stanice. Strategie, vize, která ale vychází z reálných potřeb, v našem případě posluchačů.“

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .