Vysílání sovětské televize v bývalé ČSSR

sssr-tv-logoV našich vzpomínkách na televizní vysílání před rokem 1989 dominují především dva kanály Československé televize. Právě na tyto dva programy byla odkázána většina diváků v bývalé ČSSR. Od první poloviny osmdesátých let se k nim ale postupně začal přidávat program třetí. Na tomto programu byste ale češtinu, nebo slovenštinu hledali jen těžko.

První byl dálkový příjem

Počátky vysílání Ústředního programu sovětské televize v Československu se dnes hledají jen těžko a je vlastně nejisté, kdy se poprvé v našem éteru objevil. Pokud bychom hledali první diváky sovětské televize na našem území, potom bychom mohli jít až do padesátých let, kdy bylo na některých přijímačích, při dobrých klimatických podmínkách, sovětskou televizi naladit a podle pamětníků byl její signál občas výrazně lépe sledovatelný, než signál tehdy nesměle začínající Československé televise.

Pravda, dálkový příjem nelze považovat za regulérní vysílání na daném území, takže tyto dřevní doby můžeme při hledání počátky sovětské televize u nás škrtnout. Jenže ono není tak docela jisté, kdy se Ústřední program sovětské televize poprvé objevil z vysílače stojícího na území bývalého Československa.

Jen po máločem průměrnýdivák tak toužil, jako po této znělce.

Vysílali sověti ilegálně?

Podle ověřitelných informací sice můžeme považovat za počátek vysílání sovětské televize u nás datum 7.11 1983, kdy začalo na pražské frekvenci, konkrétně na 41 kanálu UHF oficiální zkušební vysílání. Konkrétně šlo o vysílání Ústředního programu Sovětské televize v rámci zahájení testování možnosti zkušebního příjmu signálu sovětské televize z družice Stacionár – 4.

Ovšem podle jiných informací, pravda už hůře ověřitelných, bylo zahájeno šíření Ústředního programu Sovětské televize už výrazně dřív, konkrétně v  roce 1968. To ovšem to mělo jít o šíření ilegální, pouze pro sovětské vojáky dislokované na našem území. Bylo-li tomu tak, potom můžeme říci, že sovětská vojska byla piráty ve všech smyslech slova. Informaci, která zmiňuje vysílání sovětské televize v ČSSR už v roce 1968, uvádí například server SvětVědy.cz:

„Počínaje invazí v roce 1968 začal rusky ilegálně vysílat v normě SECAM vysílač s dosahem hlavně v Praze. Po sametové revoluci přešel na vysílání třetího programu v normě PAL s označením OK3. Po rozdělení Československa se přejmenoval na ČT 3 a v roce 1994 začal vysílat druhý program s označením ČT 2.“ (zdroj: http://svetvedy.cz/17/)

radiotv_face_n05

Informace o ilegálním vysílání nepřímo podporují i informace, podle kterých si Rusové s sebou v roce 1968 přivezli vysílací techniku, která mohla být později využita právě pro šíření Ústředního programu Sovětské televize. Zde už se ale dostáváme na půdu spekulací, které jsou podpořitelné pouze následující, mírně úsměvnou vzpomínkou na srpen 1968:

„Železničáři odklonili vlakovou soupravu přivážející sovětské televizní vysílací zařízení a zaměřovací vozy na zkušební okruh železnice v okolí Velimi. Tam se Sověti vozili celé dopoledne, než poznali, že krajina se stále opakuje.“ (zdroj: http://svetvedy.cz/50-let-televize-%E2%80%93-cast-iii/)

Verze téhož z roku 2010. Najít deset rozdílů se mi nepodařilo.

Sovětská televize vs. OK3 a TA3

Ani po roce 1989 ale neměly frekvence využívané pro šíření signálu sovětské televize nijak jednoduchý osud.  Sice už v dubnu došlo na základě usnesení vlády k předání frekvenční sítě tehdy ještě Československé státní televizi a v květnu téhož roku se na nich začalo objevovat vysílání kanálů OK3 (v ČSR) a TA3 (v SSR), ale ještě v polovině roku 1991 byl ve využité této frekvenční sítě docela pěkný bordel. Zatím co na části frekvencí už vysílaly programy OK3 a TA3, tak část vysílačů stále ještě šířila vysílání sovětské televize. Svědčí o tom následující dokument z archivu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR http://www.psp.cz/eknih/1990fs/tisky/t0920_00.htm .

OK3, neboli Otevřený kanál, nabízel divákům zdánlivě nesourodý pelmel od retlansace volně dostupných zahraničních satelitních kanálů, přes rychlodabingové skvosty, až po pořady vyráběné rychle vznikajícími soukromými produkčními společnostmi.  Vzhledem k situaci v tehdejší státní, respektive veřejnoprávní televizi byl ale i takový program vlastně malým zázrakem.

radiotv_googleplus_03

Mezi lety 1990 a 1993 se totiž bývalá státní televize postupně rozdělila celkem na tři subjekty. Na Československou státní televizi, která zajišťovala vysílání federálního programu F1, na Českou televizi, která zajišťovala vysílání českých národních programů ČTV a OK3 a na Slovenskou televizi, která zajišťovala vysílání slovenských národních programů STV a TA3. Vzhledem k tomu, že tyto tři instituce využívaly stejné budovy, byla situace mírně řečeno poněkud nepřehledná.

Po rozdělení Československa se na krátkou dobu změnila identifikace programu z OK3 na ČT3. Od roku 1994 až do ukončení analogového vysílání potom tuto frekvenční sít, která byla postupně posilována, využívala ČT pro kanál ČT2. To už je ale trochu jiný příběh.

(Kromě zdrojů uvedených v textu byly použity informace uveřejněné na serveru Louč.cz http://www.louc.cz/03/950310.html. Inspirací k vytvoření článku se stala diskuse na serveru Fortifikace.net http://forum.fortifikace.net/viewtopic.php?t=1171&highlight )

Autor článku:

Komentáře (17)

  1. UPC

    Pane Boučku, děkuji za zajímavý článek. Je v něm i pro mě několik nových informací.Chtěl bych jen upozornit, že u příslušníků národů píšeme velké písmeno na začátku … správně tedy: …podle kterých si Rusové s sebou v roce …

    1. Jakub Bouček Autor příspěvku

      UPC: Díky za upozornění, asi mi to nějak podvědomě záměrně uniklo :-)

      Co se týká možnosti šíření signálu, tak už v roce 1968 bylo teoreticky možné. Už v roce 1964 začalo testování postavené na satelitech Molnija-1, od roku 1965 bylo opravdu funkční a v roce 1967 vznikla platforma Orbita, která byla určena i pro přenos TV signálu. Orbita tak byla jakýmsi nesmělým předchůdcem platformy Ekran, která se objevila až v polovině sedmdesátých let.
      Protože byla Orbita z počátku určena primárně pro vojenské účely, lze si představit, že by měla „bratrská vojska“ k dispozici i potřebnou techniku a že by tedy bylo reálné zabezpečení příjmu TV signálu a s vysílacím zařízením i jeho další distribuce.

  2. xsc

    Vysílání sovětské TV v roce 1968 mi přijde nepravděpodobné. V té době rusové nepoužívali geostacionární družice, ale systém Molnija, což byly družice na eliptické dráze. K jejich sledování byla potřeba pozemní stanice s pohyblivou parabolickou anténou, což nebylo nic malého ani jednoduchého. Navíc byl tento systém primárně určen pro pokrytí území SSSR, hlavně Sibiře a východu.
    Takže pokud sem rusové přivezli TV vysílač, tak na něm nejspíš běžela místní propaganda, stejně jako na rádiu Vltava.

    1. Jose

      Tak jako v Německu běžela perfektní rádia pro americká vojska, která byla přímo sportem pražanů si chytat protože tam perfektně hráli, tedy alá Luxembourg. Tak samozřejmě Rusácí zase vysílali pro svá okupační vojska v ČSSR. Šlo o nějaký program MOSKVA IV. Nebo něco takového. Obyčejný televizní program. Ovšem ruský. Což byla samozřejmě nehorázná sranda. Tedy do dnes si pamatuji jak jsem se dočetl v programu, že tam budou dávat Sedm statečných. No tak jsem si říkal. Jé Rusácí pustí americký western. Teď si musel člověk hlídat čas, protože to mělo vůči našemu posun 2 hodiny. No a těšil jsem se na western. A začal sovětský film Sedm statečných. Já se málem ulmlátil smíchy až jsem nemohl. Tak prosím po rusácku je Sedm statečných, 7 námořníků z Aurory, kteří v rámci bolševické revoluce atd. atd. Ano takže samozřejmě rudá propaganda, ale nic jiného se nevysílalo v té době ani u nás. Ovšem mělo to všechno, celovečerní filmy, hudební pořady, televizní noviny, sport, večerníka, nějakého toho mášenku nebo jak to bylo, takže řádné a normální plnoprogramové schéma, ovšem všechno po rusácku, dislokovaní vojáci v ČSSR si také museli zavzpomínat na své rodné stepy a kolchozy.

    2. xsc

      Tak to se nevylučuje. Mně šlo o to, že to v tom 68 těžko byl přímo 1. program ruské TV. Udělat si tady nějaké studio a k tomu vysílat filmy ze snímače samozřejmě nebyl problém.

    3. kulisara

      @jose: Je sice možné, že mohly v roce 68 běžet pro americká vojska v západním Německu speciální rádiové vysílání. Totéž si myslím,že to bylo i se Sověty u nás, nicméně i tak pochybuji o tom,že by se jednalo o televizní vysílání. Přecejen – satelitní družice pro přenos televizního obrazu se začly vyskytovat v polovině 70tých let (mluvíme-li o komerčním provozu). Pokud se jednalo o vojenský satelit (zde připouštím,že mohly v 60tých letech existovat vojenské družice,primárně však určené pro špionážní účely) pak je teoreticky možné,že okupační sovětské vojska na území CSSR/NDR měly možnost ve svých přísně střežených stanovištích mít vyčleněné přijímací zařízení (s příslušnou anténou) pro přijmu tohoto speciálního vysílání. Pochybuji však,že by se jednalo o veřejné vysílání.
      Já osobně (jsa příznivcem a opravářem AV techniky) jsem v 70tých letech osobně nepozoroval, ba ani v mém okolí nebylo známo (narozdíl od Luxembourgu, Hlasu Ameriky, svobodné evropy…atd) že by kdokoliv sledoval nějaké jiné než Československé televizní vysílání. Z toho vyplívá,že pokud existovalo nějaké TV vysílání pro okupační vojska,tak zcela zajisté by o tom připadná veřejnost věděla.
      PS: Pamatuji si na začátek vysílání UPST v r.84.. Tehdy (cca 5měs před oficiální veřejné distribuci) jsem byl u známých v Milovicích. Daný program tam měli naladěný. Síla EIRP z daného sovětského vojenského vysílače byla v takové hodnotě,že pro příjem nebylo nutno vůbec užití antény!!Příjem se navíc realizoval na staré ČB televizi s mizernou citlivostí. Pro příjem CST1/2 bylo nutno u této tv zapojit anténu,která byla umístěná na střeše a i tak nebyl obraz zcela bez šumu.

    4. Jose

      Já taky netvrdím, že to šlo v roce 68. Já to pamatuji někdy po roce 82, kdy to naprosto v pohodě běželo po celé Praze naladitelné a stejné kvality jako ČSSR programy nebo polská dvojka.

  3. Jakub Bouček Autor příspěvku

    V reakci na článek mi přištála v mailu zajímavá informace:

    „Já jen že jsem na vlastní oči viděl vysílání ruské televize v Šumperku v letech 1972,73 atd.Nijak jsem se nepídil o nápln vysílání,protože v těch letech když na Tebe něco promluvilo rusky, tak to člověk hned vypínal .Vím že to bylo na ulici Evaldové vzdálené od ruských kasáren cca 300 m,vysílač mohl mít výkon 2-3 w. a běželo tam vysílání moskevské televize“.

    Podle tohoto se tedy zdá, že vysílání pro „bratrská vojska“ opravdu probíhalo ještě dávno před rokem 1983 a dokonce i ještě před zprovozněním satelitního systému Ekran.

  4. Petr H

    Clanek je to zajimavy, ale neco v nem chybi, protoze Ruska TV vysilala jiz zacatkem 80 let v Milovicich na TV kanale 10 a z Ruskeho velvyslanectvi v Praze na kanale 11. Ja jsem to chytal stabilne kdykoli, nebyl to zadny dalkovy prijem. Take se vysilalo radio, bylo to vysilani všesvazového programu, bylo také z velvyslanectví
    SSSR (z ulice Na Zátorce v Praze 6…), vysílalo se na středních vlnách na 1584 kHz od začátku listopadu 1987 (u příležitosti 70. výročí VŘSR. Nebyly to nijak silne vysilace, mely dosah jen cca 50 km od Prahy, ale opravdu vysilaly, ja jsem je vsechny prijimal a kmitocty i TV kanaly vim urcite, protoze me prijem radia a TV zajima. Od kdy se vysilala ta TV v Milovicich nevim, ja jsem v te dobe byl jeste moc mlady. Jeden znamy mi to potvrdil, protoze on v te dobe delal u Radiokomunikaci a o tyto vysilace se jejich podnik staral!!!

    1. Petr H

      To TV vysilani na TV kanale 10 zacatkem 80 let nemuselo byt z Milovic (nekdo to jen rikal, ze to muze byt tam odsud), kazdopadne ja jsem to chytal trvale a kousek od Slaného to slo pekne i na dipol. Ja byl v te dobe jeste moc mlady a meli jsme jen cernobilou TV, takze nevim, zda to vysilalo barevne (a v norme SECAM), ani jaky to melo ofset, ale kanal 10 to byl urcite, meli jsme televizi s volbou kanalu. Ten kanal 11 byl take presne a ten mi sel slabeji, ten pry vysilal opravdu ze sovetskeho velvyslanectvi v Praze 6. Take ten kmitocet 1584 kHz je spravne, mel jsem uz digitalni prijimac a navic se o tom psalo v tisku.

    2. Petr H

      Tady je clanek z Vecerni Prahy o tom vysilani na strednich vlnach 1584 kHz:
      http://www.2i.cz/ef5a1c36e5

      Jinak to TV vysilani (na kanalech 10 a 11) bylo podle nasi normy OIRT (tedy s odstupem 6,5 MHz) a oba vysilace s vertikalni (svislou) polarizaci. Bylo to pry barevne v norme Secam prenasene z druzice.
      Do kdy se presne vysilalo na 1584 kHz a ty TV nevim, ale zacatkem 90 let bylo vsechno vypnulo.

    3. Petr H

      Jeste doplneni. Tyto vysilace pro sovetske vojaky a jejich rodiny u nas mely maly vykon a sice nevysilaly ilegalne, ale v zadnych seznamech vysilacu (napr. v Amaterskem Radiu, casopise Telekomunikace, Sdelovaci Technika, Tydenik Rozhlas, PTT Revue… v knihach o antenach a jinych) se nikdy neuvadely (jako by neexistovaly). Tam se uvadely jen vysilace nasich programu – i kdyz treba ta Vecerni Praha byla vyjimkou. Take se nikde samozrejme neuvadely zadne rusicky Svobodne Evropy…

    4. Petr H

      Jinak me sly ty oba sovetske vysilace trvale na kanalech 10 a 11 a pekne, i kdyz mely velmi maly vykon, protoze jsem mel vertikalni 15 prvkovou Yagi pro TV kanaly 9 az 12 (koupenou, od Kovoplastu), mel jsem v ni i kvalitni ant. zesilovac pro 3 TV pasmo (podle Amaterskeho radia) a mohl jsem s antenou i natacet, sly mi na ni i Drazdany na kanale E10, dale sla Cerna hora (z Krkonos) na k11 a Usti n. Labem/Bukova hora na k12. Jen kanal 9 byl prazdny (Brno/Kojal tady u Prahy vubec nesel) a kanaly 6 az 8 na ni uz moc nesly, byla to antena pro horni cast 3 TV pasma – mela 15 prvku a byla vertikalne a se zesilovacem. Pokud si pamatuju, tak na kanale 6 byly Pardubice/Krasne, na k7 Pha/Petrin a na k8 byl Liberec/Jested…

    5. Mat

      Pokud si pamatuji tak Sověti vysílali u nás v Milovicích na vysílači VHF 10 kanál,měli jsme v té době sovětský televizor.Na němž se kanály ,UHF a VHF, nastavovali ručně. Foto podobný televizor tomu našemu, http://www.teletym.g6.cz/btv_zahranicni/c714/c714.jpg
      Hledal jsem informace od kdy vlastně začali Sověti u nás v Milovicích vysílat,protože si to zaboha nepamatuji který to byl konkrétně rok.Našel jsem na ruském internetu informace o sovětském televizním studiu a vysílání sovětské televize z Milovic.“История становления телевидения в ЦГВ“ odkaz http://cgv.org.ru/index.php?name=content&op=view&id=25
      Je tam informace :,,Do konce září 1979 budova televizní stanice v Milovicích byla připravena“ Vím že jsme to sovětské vysílání v Milovicích chytali v osmdesátých letech,když jsem byl dítě.To jestli vysílali Sověti i před rokem 1980 si už nepamatuji.Je možné,že Sověti vysílali v Milovicích na černo z mobilního televizního vysílače ještě před oficiálním připravením budovy televizní stanice v roce 1979 ????????????????????????????????? To už můžou potvrdit nebo vyvrátit pouze pamětníci z Milovic,samotní Rusové ( či národnosti svazu SSSR ),nebo Čeští radioamatéři.

  5. hoba

    Ahoj všem, zejména autorovi :-) Mám jen jednu připomínku ke zveřejněmým znělkám hlavní zpravodajské relace. Ta, kde autor nenašel deset odlišností od sovětské verze NENÍ VERZE TÉHOŽ, tedy běžnou znělkou hlavních zpráv. Tou je tato : http://www.youtube.com/watch?v=8B2hnVbZftU&feature=related. Verze kterou komentujete, je znělka použitá (používaná) jen na výročí vítězství, tedy 9.5. Hvězda je tam proto, že je stále, v kombinaci se zlatočernou stuhou (viz moderátorova klopa) symbolem vítězství nad fašismem. Ale jinak pěkný článek :-)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .