Tisíc a jedna noc je úspěšná, zatím víc u staršího diváka

tisic_a_jedna_nocČeský trh má za sebou první zkušenost s tureckou telenovelou Tisíc a jedna noc. Nova v průběhu posledních tří dnů odvysílala celkem čtyři díly. Seriálu se zatím daří, průměrně dosahuje třetinový podíl na publiku. Jenže v primární cílové skupině 15-54, která je pro Novu důležitá z hlediska prodeje reklamy, nemá turecké dílo zdaleka vyhráno.

Nova přilákala především staršího diváka

První díl, který Nova odvysílala v neděli, ani zdaleka nesplnil očekávání. V univerzální cílové skupině 15+ sice Tisíc a jedna noc zvítězila, ale zaujala především starší diváky. Nejvyšší podíl měla ve věkové kategorii 55+, sledovalo ji téměř 40 procent diváků. V důležitější cílové skupině 15-54 ale první díl neoslnil, její tržní podíl byl jen 23 procent diváků přítomných u televize, což je na poměry Novy velice slabá hodnota.

Převedeno na čísla, na první díl se dívalo jen půl milionu těch, kteří jsou pro Novu z hlediska prodeje reklamy nejdůležitější. O něco nižší sledovanost ale může být vyvážena i relativně nižší pořizovací cenou tureckého seriálu. Z hlediska poměru cena/výkon tedy může jít o výhodnou akvizici.

Seriál uspěje pokud nechá konkurenci za sebou

V dalších dvou dnech si prime-timový seriál Novy udržel stabilní počet diváků na úrovni přibližně 1,3 milionu lidí. Tento údaj platí pro univerzální cílovou skupinu 15+. I nadále převažují diváci nad 55 let, což je skupina, které se Nova před několika lety záměrně zbavila. I proto zrušila veškeré estrády a zábavní pořady pro toto publikum a vsadila na produkci pro mladší ale bonitnější diváky. Turecká telenovela vrací Novu do starších časů. Může sice i nadále vítězit ve sledovanosti, ale bude se muset smířit s nižšími podíly v primární skupině.

Pokud by ale Nova uhájila svou pozici lídra i s takto nastaveným produktem, bude to mít pro ni dostatečný efekt. Ukázalo by se totiž, že ani nákladné investice do vlastních formátů nemusí v střednědobém horizontu nic změnit na návycích průměrného diváka. Pokud by se Nova i v budoucnu odhodlala šetřit a nasazovat levnější akvizice, bude mít jistotu, že ještě nějaký čas může u diváků bodovat. Zjednodušeně řečeno – seriál Tisíc a jedna noc má pro Novu ekonomický smysl pouze tehdy, jestliže uhájí první místo v celkové sledovanosti pro daný večer.

PSALI JSME:
Nova chce rozvíjet pozici lídra, programově se moc neposune
Přehnaně sebevědomá Nova

tisic-a-jedna-noc-675Příběh krásné Šeherezády si diváky zatím získal. Foto: archiv RadioTV

Antireklama vzbudila zvědavost u diváků

Uvedení tureckého díla provázely smíšené reakce ze strany diváků i novinářů. Seriál si vysloužil kritiku, na Facebooku dokonce vznikla skupina, která má za cíl toto dílo bojkotovat. Přidalo se k ní přes 20 tisíc lidí. Důvod je jednoduchý – Nova uvádí na trh produkt, jež má v našich končinách pověst laciné telenovely. A nasazuje ho přímo do hlavního vysílacího času pět dní v týdnů, někdy dokonce i dva díly po sobě. V počtu dílů však panují rozpory.

Zatímco zahraniční zdroje uvádějí tři sezony a dohromady 90 dílů, Nova a tuzemské zdroje mluví o 180 dílech. Je tedy možné, že distribuce seriálu do zahraničí je mírně upravena a přizpůsobena potřebám evropských televizí. Delší seriál s větším počtem epizod se rovněž líp prodává.

Na Slovensku je podíl na publiku přes 50 procent

Zatímco v Česku se Tisíc a jedna noc pozvolna rozjíždí, na Slovensku má tento seriál stoupající popularitu. Server Mediálne.sk denně přináší zprávy o tom, jaký další rekord ve sledovanosti byl pokořen. Průměrný podíl na publiku v cílové skupině 12-54 byl v minulém týdnu 47,8 procenta diváků, absolutní sledovanost (rating) je těsně nad 17 procenty. V univerzální skupině 15+ je tento podíl ještě vyšší a přesahuje 53 procent! Všech osm dílů pokořilo hranici jednoho milionu diváků, což je vzhledem k poloviční velikosti tamního trhu obrovský úspěch.

Na Markíze seriál boduje napříč různými cílovými skupinami. „Neztratili jsme muže, získali jsme ženy. Není to ani seriál jen pro vesničany,“ upozorňuje programový ředitel televize Markíza Gorazd Slak. Pokud by tedy Nova skutečně s tímto seriálem zabodovala tak jak očekává, mohl by se její podíl na publiku stabilně přiblížit hodnotám, na které byla před lety zvyklá.

Autor článku: