Teleshopingová reinkarnace TV Public se jmenuje STIL

stil-tv-logo2Když po dlouhé smrtelné křeči v červnu letošního roku definitivně zemřel projekt TV Public, snad nikdo nevěřil, že se opravdu podaří na troskách této televizní stanice postavit nějaký nový televizní kanál.  Nicméně stalo se evidentně několik zázraků a na scéně se objevila televize STIL, za kterou stojí bývalý programový šéf TV Public Petr Pohl.

Kdybychom analyzovali chyby TV Public, potom by na prvním místě byla nulová koncepce, na druhém nečitelný program a na třetím terestrické vysílání. Všechno ostatní už bylo pouze důsledkem těchto základních chyb. Snad žádná jiná televize neprošla tolika avizovanými změnami programového schématu, které ovšem v praxi kopírovaly dětskou hru Škatulata hejbejte se. Snad žádná jiná televize si mezi producenty nevysloužila tak špatnou pověst a snad žádná jiná televize se po čase nestala tak spolehlivým synonymem pro špatný mediální vtip. Nakonec, s kolegou Jurajem Koišem jsme si poslechli zábavnou litanii o černých číslech naposledy necelé dva měsíce před tím, než Public definitivně zavřel brány.

Z těchto všech důvodů mě jakýkoli na Public navazující projekt tak trochu děsí a nutí k úvahám, zdali je právě Public něco, na co by měl kdokoli, byť jen vzdáleně navazovat. Ale pokusím se nepředjímat.

stil-tv-logo1Nic než logo zatím web nové televize nenabízí.

Stoprocentní telehopping

Pokud si pročtete těch několik málo zpráv, které se o TV STIL zatím objevily, tak získáte dojem, že STIL bude klonem Publicu se vším všudy. Na první pohled tak vypadají i licenční podmínky nové stanice. STIL má, podle licence, v úmyslu vysílat tematické magazíny zaměřené na cestování, motorismus, životní styl, hobby, nebo lifestylově zpracované zpravodajství z jednotlivých lokalit. Stejně jako Public, i STIL hodlá dělit vysílání do šesti až osmi hodinových bloků, které budou celým programem rotovat.

DOPORUČUJEME: Public TV plánovala v září nasadit vlastní reality show

Na první pohled tedy oproti TV Public opravdu žádná změna. Jenže v licenčních podmínkách najdeme ještě dvě věty, které staví celé programové schéma do úplně jiného světla.

První věta zní: Hlavním cílem programu je vstřícnou, poutavou, vtipnou a poučnou formou oslovit diváky s nabídkou zboží a služeb.

A druhá věta zní: Všechny uvedené pořady, včetně interaktivních formátů, reklamy a předělů, budou mít charakter teleshoppingu ve smyslu zákona….

Z těchto dvou vět vyplývá, že STIL, ať už bude vysílat cokoli, půjde vždy a za každých okolností o reklamní sdělení. Jinak řečeno, STIL je teleshoppingová televize se vším všudy a oproti TV Public to má tentokrát i v licenčních podmínkách.

PŘEČTĚTE SI: Televize Public odešla z trhu. Končí další nešťastná etapa

Upřímně řečeno, jediné co mě trochu překvapuje je fakt, že podle znění licenčních podmínek by mělo reklamu, respektive teleshopping, obsahovat i zpravodajství. Dost na tom, že je by mělo být „lifestylově zpracované“. Pod charakteristikou „lifestylově zpracované“ si totiž opravdu nedokážu představit vůbec nic co by mi připomínalo sledovatelné zpravodajství.

STIL terestrickou chybu neopakuje, láska s UPC se trvá

Když zapomenu na minulost tvůrčího týmu televize STIL, když si na okamžik vymlátím slovo Public z hlavy, potom si, čistě teoreticky, dokážu představit, že by podobný podnikatelský záměr mohl fungovat. Pokud by se podařilo vytvořit na jedné straně dostatečně stabilní portfolio klientů a na straně druhé alespoň zdání sledovanosti (reálná sledovanost nejspíš nehrozí), potom by taková televize mohla časem vykázat i reálná černá čísla. A protože je pravděpodobné, že významnou část klientů by s sebou z bývalého Publicu do TV STIL mohl přivést právě Petr Pohl, nakonec byl to on, kdo s nimi za TV Public jednal, potom má STIL relativně slušnou šanci získat hned ze začátku pěkný počinek do klientského portfolia.

Z ARCHIVU: TV Public ukazuje jak nepsat tiskovou zprávu

Poměrně podstatné ale bude, kolik chyb bývalé TV Public si s sebou Petr Pohl a jeho tým přinesou, respektive kolik jich zopakují. K dobru jim rozhodně můžeme připsat, že jednu ze zásadních chyb Publicu, tedy vysílání prostřednictvím DVB-T, naštěstí zřejmě zopakovat nehodlají. Nebýt lpění na této platformě, dluhy televize Public by byly pravděpodobně alespoň o jednu nulu menší a je tedy dobře, že se STIL směrem na digitálně-terestrické pohřebiště zatím nevydal. Pravda ale může být teoreticky i někde jinde. Jen těžko by totiž kdokoli spojený s TV Public hledal provozovatele multiplexu, který by s ním podepsal smlouvu bez nože přitisknutého na krk.

PSALI JSME: TV Public se spojí s novým projektem

STIL si ponechal i jednu, poměrně nestandardní výhodu, kterou Public získal až ke konci své existence. Velmi přátelský vztah s kabelovým operátorem UPC. Jen pro připomenutí. O TV Public dlouho nechtěli ve společnosti UPC ani slyšet. Stačilo vyslovit slovo Public a reakce zodpovědných zaměstnanců UPC byla vyloženě negativní. Jenže těsně před koncem TV Public se cosi změnilo a společnost UPC se ze dne na den začala tvářit jako největší kamarád TV Public. Kde se vzala tato nenadálá změna vztahů nikdo neví a ti kteří vědí, tak se při přímém dotazu většinou začnou chovat velmi nechápavě.

Expresní zařazení televizní stanice STIL do nejnižší nabídky společnosti UPC tuto drobnou vztahovou záhadu opět celkem nečekaně otevřelo. Zatím co většina provozovatelů malých televizních stanic si musí projít řadou velmi dlouhých jednání a o zařazení do nejnižší nabídky si může i tak většinou nechat jen zdát, tak TV STIL se do ní dostala v podstatě okamžitě.

STIL může přežít díky kombinování příjmů

TV STIL je ukázkou posledního trendu, který ovládl scénu malých televizních stanic. Už televizní stanice Harmonie, která si vytkla za cíl vysílat pro starší a pokročilé staví na teleshoppingovém základu a hodlá do diváků ládovat výrobky a služby vždy a všude. STIL jde stejným směrem a vsadil bych kalhoty, že nebude zdaleka poslední stanicí, která se tímto směrem vydá. Pro malé provozovatele je lákavé vydat se cestou kontinuálního teleshoppingu. Jde totiž o jedinou nabídku vůči zadavatelům reklamy, kterou mohou, alespoň zdánlivě, porazit velké televizní hráče. Díky product placementu, sponzoringu a především díky nabídce balíčků, je ale tato výhoda stále víc spíše teoretickou.

SEKCE TV: Platforma Skylink mění majitele, bude ve skupině s CS Linkem

Teleshoppingový model vysílání tedy sice může TV STIL na nějaký čas zajistit určitý objem prostředků, ale vedení televize bude muset hodně a vhodně kombinovat jednotlivé zdroje příjmů, protože pouze teleshoppingem by se stanice rozhodně neuživila. Podle zmínek v licenci o interaktivitě lze předpokládat, že se další skupinou příjmů televize mají stát klasické telefonické pořady typu věstců, erosenek a spol. Jde tedy stále o stejný model, jaký měla i TV Public, pouze s tím rozdílem, že je plánován od začátku a podchycen v licenci.

Autor článku:

Komentáře (2)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .