Milan Šmíd: Televizní divák po interaktivitě netouží

Mediální analytik z pražské fakulty sociálních studií si nedělá iluze. Rozšířenou televizní nabídku vyžijí diváci jen zřídka. Hlavní proud bude stále středem zájmu. „Televize se stane jednou z mnoha dalších a jiných audiovizuálních …Mediální analytik z pražské fakulty sociálních studií si nedělá iluze. Rozšířenou televizní nabídku vyžijí diváci jen zřídka. Hlavní proud bude stále středem zájmu. „Televize se stane jednou z mnoha dalších a jiných audiovizuálních služeb, které budou dostupné vzduchem, kabelem, satelitem,“ říká Milan Šmíd z FSV UK.

Jaká je podle vašeho názoru budoucnost televize ve světě digitalizovaného příjmu, ve světě kyberprostorů a globální komunikace?

Televize se stane jednou z mnoha dalších a jiných audiovizuálních služeb, které budou dostupné vzduchem, kabelem, satelitem. Televizní přijímač postupně splyne s počítačem do jednoho terminálu digitální komunikace, v níž bude důležitou roli hrát internet. Tento terminál může mít více podob – od mobilního telefonu, přes PDA, notebook, „klasický“ televizor, až po domácí kino s LED nebo plasmovou obrazovkou. To je však věc dlouhodobého vývoje, na desetiletí dopředu, a ne každý na všechny podoby tohoto terminálu „dosáhne“, nehledě na to, že někomu bude stačit jen jeden druh takového terminálu. U nás si tradiční televizi „vychutnáme“ ještě několik dalších let s tím, že ji budeme doplňovat nejrůznějšími set-top-boxy.

Lze předpokládat, že i nadále budou diváci usedat o půl osmé k obrazovkám, sledovat televizní program plný reklam, a nebo se budou učit vyhledávat informace sami a lépe?

Nedělejme si iluze o touze televizního diváka po interaktivitě. Dříve než začne vyhledávat informace „sám a lépe“, nejdříve se podívá, co mu nabízí program, na který si zvykl. Často používám příměr s novinovým stánkem: nabízí nám stovky titulů, ale my sáhneme po nějakém deníku hlavního proudu, který čteme každý den, a teprve potom si k tomu vybereme něco speciálního.

Přivítají interaktivní televizi také inzerenti a politici – změní to nějak jejich pohled na vlastní prezentaci?

Nevěřím těm, kteří tvrdí, že interaktivita je „killer application“ digitální televize. Navíc nové digitální prostředí bude vyžadovat nové způsoby financovaní těchto digitálních služeb. Četné programy s interaktivní nabídkou budou k dispozici jen jako placená televize. U volných programů, které zůstanou, se budeme muset smířit s tím, že jejich „volnost“ zdarma bude zaplacena nadlinkovými i podlinkovými aktivitami reklamních agentur, které budeme muset konzumovat. Převedeno do praktické řeči: větší počet volných nekódovaných programů bude znamenat větší podíl reklamy a teleshoppingu v jejich obsahu. Stačí se dnes podívat na sestavu nabídky nekódovaných programů na Astre 1. Rozsah „klasické“ reklamy televizních spotů budou umenšovat jiné formy reklamy (split screens, sponzoring, product placement, organizované události diváckého zájmu apod…)….

A jak to bude s těmi politiky… Bude ubývat populárních TV hvězd?

Nevím, proč by měli interaktivní televizi přivítat politici? Pro ně bude mnohem důležitější, že s rozšiřující se nabídkou programu budou muset vzít na vědomí segmentaci televizního trhu a přizpůsobit se fragmentaci publika, tj. pozornost publika bude zaměřena na více kanálů, jediný kanál už nezajistí popularitu a nějakou rozhodující výhodu jako v minulosti. Také politici zřejmě přesunou svoji strategii z „nadlinkových“ do „podlinkových“ aktivit. Brzy zjistí, že lepší, než se dostavit osobně do nějaké konkrétní televize s vlastním vystoupením, bude lépe inscenovat „mediální události a kauzy“, v nichž spoluučinkují, tak, aby se dostali k nejširší veřejnosti v pozitivním světle, a na více kanálech.

Změní se celkově pohled na veřejnoprávní média?

Veřejnoprávní media se budou posunovat stále více směrem k neziskové instituci kulturního typu, přičemž rozsah jejich požadovaných služeb bude diktován deficity mediálního prostředí s většinovým zastoupením komerčních médií.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .