Joj spustí peoplemetry i bez Markízy a STV

radiotv22Ředitelé Slovenské televize a Markízy se nezúčastnili včerejšího setkání v Bratislavě, které svolala Joj TV kvůli zavedení projektu peoplemetrového měření sledovanosti televizí na Slovensku.

Slovenská televize Joj je připravena ve spolupráci se zpravodajskou stanicí TA3 spustit vlastní projekt peoplemetrového měření sledovanosti televizí na Slovensku i bez účasti Slovenské televize a TV Markíza. Zástupci těchto dvou stanic se nezúčastnili včerejší schůzky, kterou svolala Joj TV do Bratislavy. Na setkání přišel pouze generální ředitel TA3 Martin Lengyel, který již dříve podpořil myšlenku Joj TV na zavedení peoplemetrů na Slovenku.

Generální ředitel Joj TV Richard Rybníček oznámil vlastní plán, podle kterého stanice osloví Club reklamních agentur, který by vytvořil vlastní sdružení nebo obchodní společnost, jejímž prostřednictvím by Joj TV investovala 35 – 40 miliónů korun potřebných na zavedení peoplemetrů na Slovensku. „Nezavrhujeme spolupráci s Markízou ani STV a jsme otevřeni s nimi kdykoli o peoplemetrech jednat. Jsme ale připraveni spustit tento projekt i v případě, že Markíza a STV peoplemetry odmítnou,“ řekl Rybníček agentuře TASR.

STV chtěla osobní pozvání

Generální ředitel televize Markíza Vladimír Repčík odmítnul tvrzení, že by jeho stanice jednání o zavedení peoplemetrů bojkotovala. „Jednání začala několik měsíců, ne-li let předtím, než na Slovensku vznikla Joj TV. Probíhají také se zástupci agentur a klientů a domnívám se, že je důležité, aby se na tomto projektu dohodly nejsilnější televize na tomto trhu,“ řekl Repčík v rozhovoru pro slovenské Rádio Twist. K alternativnímu návrhu Joj TV se šéf Markízy odmítnul vyjádřit.

Mluvčí Slovenské televize Milena Rážová odůvodnila neúčast ústředního ředitele STV Milana Materáka na středeční schůzce způsobem, jakým ji šéf Joj TV Richard Rybníček svolal. „Přesto, že disponoval i soukromými telefonními čísly, neinformoval odpovědné zaměstnance STV přímo,“ napsala Rážová v otevřeném dopise, který rozeslala slovenským médiím. Rybníček však tvrdí, že STV i Markízu oslovil prostřednictvím dopisů. V případě veřejnoprávní televize mělo jít o zásilku kurýrem, jejíž doručení si telefonicky ověřil.

Nejsilnější televize spolupracují

Televize Joj je již v minulosti nezávazně dohodla s veřejnoprávní Slovenskou televizí na vytvoření vlastního projektu, ke kterému se měla připojit TA3 i Markíza. Práce na projektu zahájila STV, která však později oznámila, že jej připravuje společně s Markízou. Joj TV proto zůstala osamocena. Podle Rybníčka je chystaný projekt Joj TV z 95 procent shodný s projektem STV a obě stanice se k němu mohou kdykoli připojit. Slovenská televize počítá s vytvořením občanského sdružení, do kterého by ze zákona vstoupili všichni provozovatelé televizního vysílání, tedy i veřejnoprávní televize.

V České republice je zadavatelem peoplemetrového projektu měření sledovanosti Asociace televizních organizací (ATO), jejímiž členy jsou Česká televize, CET 21 (provozovatel TV Nova), FTV Premiéra (provozovatel Prima TV) a Asociace komunikačních agentur. Loni v prosinci ATO vyloučila ze svých řad akciovou společnost TV3 kvůli neplacení jejího dílu nákladů na provoz peoplemetrů. Sběr a zpracování dat, ale i provoz peoplemetrů pro ATO zajišťuje agentura, která zvítězí v tendru asociace. Do konce letošního února to je společnost Taylor Nelson Sofres, kterou letos na pět let nahradí firma Mediaresearch.

Deníčkový průzkum je nepřesný

Mediaresearch by měla zájem provozovat peoplemetry i na Slovensku, kde se o jejich zavedení hovoří již čtyři roky. Televize zde zpracovávají výsledky sledovanosti tzv. deníčkovou metodou, která u STV i Markízy produkuje odlišná data (většinou lépe vyznívají pro zadavatele průzkumu). Výsledky deníčkových průzkumů sledovanosti jsou k dispozici s třítýdenním zpožděním, zatímco údaje z peoplemetrů mají televize již následující den, včetně minutového nebo sekundového rozlišení. Tak přesné údaje jsou důležité pro zadavatele reklamy, jejichž zájmem je oslovit co nejširší diváckou skupinu.

Podle Rybníčka by zavedením peoplemetrů na Slovensku skončil „mediální středověk“. Zatímco v České republice v současné době funguje na 660 peoplemetrů společnosti Taylor Nelson Sofres, a firma Mediaresearch slibuje navýšení panelu na 1.333 TV metrů, pro Slovensko, které má v porovnání s ČR polovinu obyvatel, by podle ředitele TV Nova Vladimíra Železného stačil vzorek 300 domácností. I když se STV a Markíza středeční schůzky Joj TV a TA3 nezúčastnily, mohou se do dvou týdnů k připravovanému plánu vyjádřit a zaslat své připomínky.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .