Jaké formáty reality TV k nám ještě nedorazily?

Superstar, Milionář, Nejslabší máte padáka, Big Brother a další pořady nebo spíš formáty lákají k televizním obrazovkám diváky v různých koutech světa. Zatímco v dřívějších dobách se jen s větším či menším úspěchem napodobovaly pořady, které se už někde objevily v zahraničí, teď je obchod s formáty docela výnosný obchod.

Jméno člověka, který stojí za Superstar, už párkrát v tisku padlo. Je to Simon Fuller. I v této branži ale platí podmínky hospodářské soutěže a to neznamená nic jiného, než že je konkurence. Dalším velký producentem je například společnost Endemol. Ta má na svědomí i u nás vysílaného Milionáře. V sousedním Německu sklízí úspěchy i Big Brother. Kromě těchto “velkých“ formátů existuje i řada menších, které také stojí za povšimnutí.

Rache ist süss. Pomsta je sladká. Diváky přitahují emoce a pomsta a nenávist, to jsou pocity, které dokážou nahnat čísla ve sledovanosti. Na Sat 1 se diváci mstí vždy v neděli večer. A je jedno za co a komu. Nějakou rošťárnu může kdokoliv nechat vyvést komukoliv jinému. Třeba svému ex, za to že se rozešel. Partnerovi za nevěru, řidiči, který vás chtěl na semaforech vyprovokovat k závodění apod. Pro ty, co se se svým problémem nedostanou do televize, je alespoň připravena počítačová hra, kterou si můžou zahrát na stránkách televize, kde jsou škodolibý andílci. Protože škodolibost je hlavním motivem tohoto formátu.

Die Wache. Hlídka. Vcelku zajímavá reality show. Tou si můžete zpříjemnit čtvrteční večer na RTL. Kamera doprovází policisty v jednom policejním okrsku v Kolíně nad Rýnem. Podobné pořady se začínají prosazovat i na jiných kanálech. Někdy se jedná jen o záznamy ze silničních kontrol, jindy jde o všední den policisty na služebně v nějaké hodně zapomenuté vesničce.

Nur die Liebe zählt. Jenom láska se počítá. Další lidský cit, který budí pozornost. V tomto pořadu se řeší všechno, co souvisí s láskou. Nešťastně zamilovaní nebo ti co se jen stydí své/mu vyvolené/mu vyjádřit své city, můžou své vyznání učinit před celým národem a to dost originálním způsobem. Zamilovaný kluk se třeba natočí, jak jezdí na skateboardu na rampě a pak seskočí a do kamery vyzná své milé lásku. Nápadům se meze nekladou. Tato show není žádnou seznamkou, takže se tady nehledají nový partneři.

Před kamerami se tady často setkávají i zamilované páry, které jen dělí velká vzdálenost. Partner, který žije v Německu se dostane do studia, moderátor ho vyzpovídá, jaké to je mít vztah s někým, kdo žije třeba na druhém konci Evropy nebo světa a na závěr se milovaná osoba objeví. Dalším zpestřením vysílání je milostná písnička. Profesionální textař napíše písničku pro určitý konkrétní pár a zamilovaný pěvec, ji pak před kamerou zazpívá své vyvolené. Další součástí toho formátu jsou hrané scény, které vyprávějí nějaký zajímavý milostný příběh ze života.

Nur die Liebe zählt také pomáhá usmiřovat rozhádané partnery, popřípadě dávat dohromady dvojice, které se rozešly. Stačí jen o všem promluvit přímo ve studiu a spojit to s nějakou akcí, momentem překvapení. Video s nahrávkou partnera, který se chce vrátit se třeba ukáže druhému partnerovi, kterého nejprve napálí skrytá kamera apod.

Judas Game. Jidášova hra. Pořad se vlastně jmenuje jen J-Game, protože proti použití jména Jidáš se postavili Židé, na jejichž stranu se postavila i mediální rada. Kabel 1 tak musel pořad ještě před tím, než se začal letos v únoru vysílat přejmenovat. Šest lidí stráví společně tři až čtyři hodiny. Každý je úplně jiný a jejich úkolem je demokraticky se dohodnout, kdo se ve finále utká o 40 tisíc eur. Každý má svůj životní příběh a problém, který by mu pomohla vyhraná částka vyřešit. Skupinka musí ze svého středu vybrat dva, kteří peníze opravdu potřebují co nejvíc a ty navrhnout do finále. A proč se hra jmenuje Jidášova? Protože jeden z šestice je nastrčený podvodník lhář, který si celou svoji story vymyslel a celou dobu jen blafoval.

Domino Day. Tady asi není potřeba žádného překlad. Den domina se vysílá jen jednou za rok a jde o to, co se u nás většinou odbude jen krátkou reportáží ve zprávách. Devadesátiminutová show je věnována stavění (které probíhá už několik týdnů před natáčením) a efektnímu boření kostiček domina. Poprvé se pořad vysílal v roce 1998 a před diváky se podařilo překonat světový rekord v této disciplíně.

Hire or Fire. Přijmout nebo vyrazit. Tato show se objeví na německém Pro Sieben letos na podzim. Tvůrci formátů chtějí touto reality show rozšířit své vlastní řady. Show nese podtitul Nejlepší práce světa. John de Mol, nejúspěšnější televizní producent v Evropě, který stojí i za některými výše zmiňovanými formáty, hledá pro svoji firmu kreativního ředitele.

Co uchazeč dělal doposud, je naprosto jedno. Castingem se vybere deset finalistů a Ti budou dostávat různé úkoly. Budou přitom muset odolávat stresům jako ve funkci kreativního ředitele. Kromě pevných nervů musí ukázat také svoji kreativitu, originalitu a schopnost myslet vizionářsky. Každý týden nové úkoly. Každý týden jeden vyletí, ostatní jdou dál. Vítěz dostane práci kreativního ředitele. To znamená mj. plat necelých 300 tisíc eur ročně, služební auto a asistenta nebo asistentku.

John de Mol se na show obzvlášť těší. Ačkoliv nové formáty vytváří už přes dvacet let, v žádném pořadu ještě nikdy neúčinkoval. Teď se konečně stane i protagonistou svého programu.

Tvůrci reality show jdou mnohdy ještě dál a není jim téměř nic svaté. A tak se občas setkávají s kritikou, která poukazují na určité morální hranice. Ale o tom zas někdy příště.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .