Bubu a Knor – svěží vítr na televizní obrazovce?

radiotv-archiv39RECENZE Když jsem počátkem týdne četl recenzi známé kritičky Mirky Spáčilové, docela jsem žasnul. Paní Spáčilová je zajisté uznávanou kritičkou, ovšem zdá se mi, že dokáže být jen kritická. Nedalo mi to spát. S povděkem jsem proto přivítal, že televize Barrandov na svém webu do archivu umístila své satirické pořady. S velkými očekávání jsem usednul před počítač a poddal se dvěma půlhodinovým pořadům.

Jako první jsem zhlédnul Politickou střelnici Zuzany Bubílkové. Její humor (musím předeslat) je mi blízký. Samozřejmě, že v době spolupráce s excelentním Miloslavem Šimkem nedostávala hlavního slova. Přesto svou noblesou a vtipem se dokázala blýsknout i po boku mistra. S jeho smrtí se v rámci mezí dokázala vyrovnat a probojovat si své místo na obrazovce. Osobitý humor ji neopustil, alespoň co se televizní obrazovky týče. O to větší škoda byla, že se z komerční Novy musela obrátit na jinou televizi. Krátkou šanci jí dala Česká televize. I ve veřejnoprávním médiu přilákala diváky, ne v takovém počtu jako na Nově, přesto byla oblíbená. Problémem ale byla absence schopného kolegy, s nímž by dokázala vést vyrovnaný dialog. Upřímně si povězme, že Martin Maxa asi nebyl pravou volbou. Politická střelnice je komerční verzí glosáře Co týden vzal. Při obtížném úkolu zabavit diváky celý třicet minut je ale skutečně velkým soustem. Podívejme se na „nový“ pořad podrobněji.

Při spuštění videa jsem byl mile překvapen znělkou pořadu. Dynamická a věcná, tak by se dala krátce shrnout. Ovšem úvodní scéna mne vyděsila. Zuzana Bubílková změnila svůj hlas. Ačkoli jí byl vyčítán „pisklavý“ hlas, její nová poloha hlasu (hlubší) mi připadá nepřirozená. Důvod je nasnadě, chybí živé publikum. Obecenstvo vždy přinutí moderátora k lepšímu výkonu, než jakého je schopen. Další slabinou pořadu je domíchaný a umělý smích diváků (tolik známý především u amerických sitcomů). Domnívám se, že český divák není hloupý a pozná vtipná místa. Na mě působí rušivým dojmem, zvláště u tohoto typu pořadu. Je to ale jedna z mála výtek, které na tento pořad mám, rozhodně není vinou moderátorky a autorky. Paní Bubílková neztrácí na přehledu a vtipnosti, její ostrý humor se nemusí zalíbit každému. Ovšem fakt, že minulou tvorbu diváci sledovali v hojném počtu, je důkazem o schopnostech přitáhnout. I to je důvodem, proč ji nová digitální televize angažovala.

Zajímavým prvkem pořadu jsou pak reakce náhodně oslovených diváků na ulici. Těžko říci, jestli je to pouze výplň času, do něhož „nebylo co jiného dát“. Ovšem nutno uznat, že některé reakce (jako například odpověď mladíka, co by udělal s politiky: „Zrušil bych je a nahradil je diktátorem. Měl by to být někdo chytrý, někdo jako já.“, moderátorka trefně poznamenala, že tazatel pravděpodobně uprchl z léčebného ústavu) byly úsměvné. Humor Zuzany Bubílkové je rozhodně potřeba, zejména schopnost trefovat se a narážet do politiků. I moderátorka má zajisté svá slabá místa, neměli bychom hodnotit pořad pouze po prvním pořadu. Na směřování relace jsem proto rozhodně zvědav. Zajímavým bodem by se mohly stát rozhovory.

Příslib nového a svěžího větru přinesl rozhodně Miloš Knor. Úvodní show Karneval na Barrandově tento dojem mohl zkazit. V moderátorském tandemu se Zuzanou Bubílkovou mu byla souzena vedlejší role. I tak by tandem Bubílková-Knor mohla televize snad v budoucnu znovu nasadit. Paní Bubílkové kolega svědčí. Karneval přinesl „tradiční nováckou estrádu z devadesátých let“, gratulace hostů a písničky nic nového nedokázaly. První KnorTime ale ukázal, že glosátorský talent Miloše Knora se nesmí zatratit.

Glosátorský KnorTime v sobě mísí prvky Politické střelnice a TELE TELE (či KOKO TV, jehož autorem je také Miloš Knor). Humor pořadu lze jen stěží vystihnout jedním slovem, přívlastek „ostrý“ je pouze slabým odvarem. Jistá faux-pas se objevila, zejména „zaručeně živý vstup“ moderátora se sebou samým. Chvílemi se zdá, že autor přestřelil laťku. Ukázkovým případem byl vstup z pásma Gazy. „Turisté se nemusí ničeho bát, sice tu projíždí úzkostní izraelští turisté v tancích, ale je to přehnané,“ uvedla reportérka. Tuto vážnou situaci netřeba znevažovat. Při úvodu se nabízela narážka na příjmení moderátora, také k ní došlo. KnorTime podle moderátora měl být původně pořad o vaření. Vlastně vaření se ke slovu dostalo, v samotném závěru. Jako v každých komerčních zprávách patří na konec „zvířátko“, Miloš Knor tak spojil „zvířátko“ s vařením, výsledek ponechám na Vaší fantazii.

Stěžejním bodem úvodního pořadu se stala osobnost prezidenta České republika, pana Václava Klause. Reakce na rozcvičku před jeho novoročním projevem na sebe nenechala čekat. Ani KnorTime neochudil diváky o rozhovor. Knor vedl rozhovor s fiktivní magistrou z Hradu v osobě Lenky Vychodilové. Na prezidentu republiky tak nezůstala nit suchá. Správný glosátor či komik dokáže pobavit publikum bez použití vulgárních výrazů. Miloš Knor tuto berli využívá jen minimálně, což je mu ke cti. Výtkou může být jedna podstatná věc. Autor by se měl oprostit od výrazů typu: „Cóóóóó?“, nebo by je neměl používat v každém vstupu.

Nažhaven dobrými dvěma pořady jsem se s chutí pustil také do KOKO TV. Zřejmě jsem prohloupil, ačkoli jména protagonistů pořadu slibovala kvalitní zábavu, opak byl pravdou. O náplni pořadu se není třeba zmiňovat, relace paroduje významné pořady českých televizí. Jedná se o levnou náhradu TELE-TELE či slovenské verze SOS. Právě z SOS si tvůrci vypůjčili rubriku „Tělobodystika“, kromě zpoceného tria herců nic nenabídla. Smích zde nebyl na místě. Přitom „FIT Štúdio“ v SOS se stalo legendou. Jestli si příště ještě KOKO TV pustím, opravdu nevím. Snad jedině kvůli Pretty KOKO, ale jak už jsem předeslal v úvodu, nezatracujme pořad po prvním dílu. Rozhodně se stanu pravidelným divákem prvně zmiňovaných glosujících pořadů. Zuzana Bubílková mou přízeň neztratí, očekávání nezklamala. KnorTime je pak milým a hlavně vtipným zpestřením nabídky českých televizí. Podobný formát na našich obrazovkách rozhodně chybí.


Politická střelnice

Scénář: Zuzana Bubílková, Petr Svárovský
Dramaturgie: Petr Svárovský
Grafika: Ondřej Semotán
Kameraman: Miroslav Veselý
Režie: Vojtěch Nouzák
Datum vysílání: 16.1.2009

HODNOCENÍ: 6 bodů z 10


KnorTime

Scénář: Miloš Knor
Dramaturgie: Miloš Knor a Přemysl Svora
Grafika: Ondřej Semotán
Kameraman: Ondřej Procházka
Režie: Vojtěch Nouzák
Datum vysílání: 1
3.1.2009

HODNOCENÍ: 9 bodů z 10


Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .