Výhry a prohry programového náměstka Zuny

radiotv22Deset měsíců vydržel ve funkci programového náměstka výkonné ředitelky TV Nova Pavel Zuna. Bývalý šéfredaktor zpravodajství povede program nejsledovanější české televize ještě do konce června, poté se podle vlastních slov hodlá věnovat více rodině, a v Nově zůstane pouze jako moderátor Televizních novin. Ponechme stranou, zda je Zunův odchod dobrovolný či nikoli, a pojďme se podívat spíše na to, jak se mu v roli programového šéfa necelý rok dařilo.

Náskok do rozjetého vlaku

Zuna do funkce nastoupil v druhé polovině května loňského roku, krátce po odvolání generálního ředitele Novy Vladimíra Železného. V podstatě nahradil Libuši Šmuclerovou, která povýšila na výkonnou ředitelku CET 21 a společně s Petrem Dvořákem z PPF začala vést Novu místo Železného (reálně ji vedla ale daleko předtím, takže šlo o formální krok). Televize v té době dosahovala 44-procentního podílu na trhu, konkurovaly jí v podstatě jen čtvrteční Četnické humoresky na ČT1. Právě se dotočily upoutávky na letní vysílání s Novambou a finišovaly přípravy podzimního programového schématu. To Zunovi v podstatě spadlo do klína, a tak první, na čem začal skutečně pracovat, byla příprava soutěže Česko hledá SuperStar. K té se ale ještě dostaneme.

V červnu Nova ukončila spolupráci s moderátorkou erotické talk show Peříčko Zuzanou Pavličovou. Důvodem byly pornografické fotografie, které se objevily na internetu a na nichž vystupovala Pavličová společně se svým přítelem. Nova se pak dlouho rozmýšlela, koho do této role obsadit, až se rozhodla pro Zuzanu Belohorcovou, moderátorku podobného pořadu Laskání na slovenské televizi Markíza. Televize tak zabila dvě mouchy jednou ranou: Peříčko totiž přebírá i její slovenská sestra Joj. Změna nastala také v hitparádě Eso, z níž se kvůli svým pěveckým ambicím stáhla Gabriela Partyšová. Nahradil ji Leoš Mareš.

Mánie se Superprogramem se nekonala

Červen znamenal pro Novu mírný pokles sledovanosti: oproti květnu její podíl klesl na 43 procentních bodů. Noví majitelé televize zahájili přípravné práce na projektu Superprogram, věrnostní soutěže, jejíž výsledek lze označit za diskutabilní. Na obrazovce se Superprogram objevil koncem srpna a trval do letošního února. Ačkoli neúspěch této soutěže mnozí přičítají na vrub Pavla Zuny, pravdou je, že programový šéf Novy neměl s tímto projektem nic společného: Superprogram vymysleli lidé z PPF a ti za něj také nesou plnou odpovědnost. Tedy i za selhání marketingové podpory a spolupráce s firmami, které se měly do Superprogramu zapojit. Mánie se prostě nekonala.

Léto se tradičně projevilo poklesem sledovanosti všech televizí (u Novy se týdenní podíl na trhu pohyboval mezi 41 a 43 procentními body), v loňském roce byl ale divácký útlum mimořádně velký. K televizním přijímačům pravidelně usedalo jen 70 procent populace. Nic na tom nezměnilo ani Roztančené léto, které na Nově odstartovalo těsně před prázdninami. Meziročně klesl podíl Novy během letních měsíců o dva procentní body – a to v srpnu 2002 díky povodním Nova jeden týden zaznamenala historicky nejmenší podíl od zavedení elektronického měření sledovanosti: 38 procentních bodů! Letní měsíce ale Nově přinesly naději v podobě zahájení natáčení původního třináctidílného seriálu Pojišťovna štěstí, který se má ve vysílání objevit letos na podzim.

Padák pro Vladimíra Čecha

Září přineslo Nově návrat sledovanosti (podíl na trhu stoupl na 45 procentních bodů) a velké programové změny. Kontroverzní sobotní pořad Volejte řediteli po čtyřměsíční pauze vyplněné dokumentárním cyklem o potápěčích nahradilo Volejte Novu. Jeho premiérový díl 6. září uvedl sám Pavel Zuna. Sledovanost sobotních půlhodinek oproti Železného one-man-show mírně klesla. Zásadní změnou ale bylo podzimní programové schéma, které se nedotklo pouze pořadů, ale i jejich moderátorů. Již v září Nova oznámila, že od poloviny října stáhne ze soutěže Chcete být milionářem? Vladimíra Čecha. Nahradil ho herec Martin Preiss. „Dostali jsme více negativních reakcí než na odvolání Vladimíra Železného,“ prohlásil o tom později v rozhovoru pro Reflex generální ředitel Novy Petr Dvořák. Sledovanost Milionáře po této výměně mírně stoupla, poté se ale vrátila do původních čísel.

Čech se z Novy úplně nevytratil, už koncem září se objevil v roli moderátora úplně nové soutěže Sazky T-Mobile Renta vysílané každou neděli před Televizními novinami. Jediný rozdíl byl v tom, že tentokrát jej najala Sazka a nikoli Nova, která pořad od loterijní společnosti kupuje už hotový. Zcela novým formátem se stal soutěžní pořad Pálí vám to? s moderátorem Zdeňkem Podhůrským, nasazený na všední podvečery před Televizními novinami. Tuto soutěž Nova chystala dlouho dopředu, a je dokonce světovou premiérou – byť licencovanou (nejde o původní pořad, na Nově probíhá jeho „zkušební“ vysílání). Název si Nova registrovala už loni v únoru, a pod pořadem je podepsaná spíš Libuše Šmuclerová než Pavel Zuna.

Zunova největší chyba? Mléčná dráha

Naopak Zunovým dítkem je pořad Mléčná dráha s Bárou Hrzánovou, zaměřený na dětské talenty, který televize poprvé uvedla loni 2. října. Nový a původní formát TV Nova však u diváků neprorazil a stanice ho musela ke konci roku stáhnout. „Považuji to za svoji hlavní prohru,“ prohlásil Zuna na tiskovce k 10. výročí Novy letos v lednu. A dozajista má pravdu – ne Superprogram, ale Mléčná dráha je Zunův největší průšvih za desetiměsíční působení ve funkci náměstka ředitele pro program. V druhé polovině října také začala Nově klesat sledovanost, v meziročních výsledcích týdenního podílu na trhu pokulhávala o jeden dva procentní body. Mírně se to zlepšilo o vánočních svátcích a na Silvestra, ovšem začátek roku 2004 byl pro Novu opravdovou katastrofou.

Začalo to hned prvním lednovým týdnem. V době, kdy Nova pravidelně trhá rekordy sledovanosti, dosáhla otřesného podílu 41,35 procentního bodu, což znamená meziroční pokles o pět procentních bodů a oproti prvnímu týdnu roku 2002 dokonce o deset procentních bodů (2003: 46,11 procenta, 2002: 51, 66 procenta)! Ke konci ledna podíl Novy klesl až na čtyřcetiprocentní hranici, a to už na Barrandově začali větřit problémy. Probíhala ale Žhavá sezóna, vše se připravovalo na oslavy 10. výročí Novy, změnu grafiky, loga i programového schématu. Dopředu je třeba říci, že naděje vkládané do těchto změn byly značně nadsazené. Vraťme se ale ještě do prosince 2003, kdy Nova začala pracovat na licencovaném pořadu Česko hledá SuperStar.

Naděje má jméno SuperStar

Právě SuperStar je hlavním programovým počinem Pavla Zuny. Byť nejde o vlastní pořad Novy, příprava známé reality show si vyžádala velmi mnoho času. Licence na formát Pop Idol obsahuje rozsáhlý manuál, který je závazný pro všechny televize, jež tuto talent show vysílají. Časově náročné byly především castingy v Ostravě, Brně a Praze, které si přiletěli zkontrolovat i zástupci producentské společnosti Freemantle Media, ale také zpracování desítek hodin materiálu natočeného během prvních kol soutěže. Z nich vznikly dokumenty, které Nova odvysílala jako pět prvních dílů pořadu Česko hledá SuperStar. Časový pres spojený s přípravou SuperStar je také zřejmě hlavním důvodem, proč se Pavel Zuna rozhodl funkci náměstka pro program opustit.

11. ledna Nova vyhlásila tradiční výsledky ankety ANNO. Pavel Zuna se opět stává mužem Novy, sledovanost televize ale dále klesá. Nezachraňuje ji průřez nejúspěšnějšími pořady za celých deset let z archivu ČNTS, ani únorové novinky. Megashow k desátému výročí Novy je rozpačitá, diváků mnohem méně, než se čekalo. Nejúspěšnější českou televizi ohrožují komunistické seriály na Primě i resuscitovaná Nemocnice na kraji města. Nova se dopouští nevysvětlitelných chyb: proti Zpravodajskému deníku na Primě staví o víkendu vyčpělý seriál Dallas, před ním další archivní věc – Dynastii. Výsledek? Zpravodajský deník dosahuje historicky nejvyšší sledovanosti.

Únor: historický propadák

Podobně se Nově „dařilo“ o středečních večerech, na které nasadila archivní Bondovky. V konkurenci Třiceti případů majora Zemana a seriálového okénka České televize neměla šanci. Není proto divu, že krátce po oznámení Zunova úmyslu odejít z funkce náměstka pro program Bondovky ze středečních večerů mizí. Objevují se další zajímavé informace: generální ředitel Novy Petr Dvořák je v živém rozhovoru na Frekvenci 1 v podstatě dotlačen k přiznání, že proti vůli Libuše Šmuclerové i Pavla Zuny rozhodl o změně vysílacího dne Kotle ze čtvrtka na pátek. Později pro Reflex dodal, že ve hře byly i vysílací časy Tele Tele a dalších pořadů.

„Neberte schéma jako hotovou věc, zřejmě proběhne hodně změn,“ komentovala únorové schéma na tiskovce k nové grafice Novy Šmuclerová. Už týden po uvedení změn do praxe sledovanost Novy opět nabírá sestupnou tendenci. V osmém týdnu dosáhla Nova meziročního rozdílu necelé dva procentní body (2003: 44,05 procenta, 2004: 42,60 procenta), v devátém týdnu tři (2003: 43,59 procenta, 2004: 40,14 procenta) a v desátém dokonce pět procentních bodů (2003: 45,66 procenta, 2004: 40,50 procenta). Nova opět „atakuje“ čtyřicetiprocentní hranici podílu na trhu, což v praxi znamená nejen úbytek diváků, ale i pokles příjmů z prodeje reklamních časů, které jsou závislé na sledovanosti.

Kdo za to nese odpovědnost? Televize je poměrně neobratné médium, kde se jakékoli změny projeví s velkým časovým odstupem. Vezmeme-li v potaz skutečnost, že Pavel Zuna převzal vedení programu Novy loni v květnu, kdy už bylo připravené letní programové schéma a podzimní se v podstatě jen dopilovávalo, je to právě Zuna, kdo měl přijít (a přišel) s kůží na trh. Nabízí se ale otázka, do jaké míry skutečně mohl ovlivňovat vysílací schéma Novy. Byl to Zuna, kdo rozhodl o vysílání seriálu 24, označovaného za „nejlepší ze všech“, v deset hodin večer? A jaké měl jako náměstek pro program slovo, když ze zveřejněných příkladů víme, že ani společně s Libuší Šmuclerovou nepřesvědčili Petra Dvořáka, aby neměnil vysílací den Kotle? Na tyto otázky by si měli odpovědět především na Barrandově.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .