Vzdělávání pracovníků médií

radiotv221Kritizovat média se stalo módou, která zasáhla i předsedu vlády. Ať má každý ke kritice jaké chce důvody, je pravdou, že spousta lidí, kteří v televizích, rádiích i printových či on-line médiích působí, nemá potřebné znalosti. Nechci tím v žádném případě říct, že by každý člověk činný ve sdělovacích prostředcích měl mít titul Mgr. nebo dokonce PhD. z žurnalistiky, ale nějaké znalosti se hodí. V poslední době se navíc začíná mluvit o potřebě celoživotního vzdělávání. Ostatně i při práci moderátora nebo jiné práci v médiích se člověk stále učí.

Kromě nutnosti mít stále slušný všeobecný přehled a své znalosti si rozšiřovat je zapotřebí se učit pracovat s novou technikou a zdokonalovat se ve své práci. Jak na to? První a nejrozšířenější metodou je vlastní praxe případně výměna zkušeností s kolegy. Svůj význam mají i různé kurzy. Ty u nás zatím příliš běžné nejsou. Podíváme-li se ale do USA nebo do Německa, zjistíme, že se ještě máme co učit. Jak například v sousedním Německu začíná dráha moderátora, jsme popsali v článku K moderaci cesta dlouhá. Když už se ale někdo moderátorem konečně stane, tak pro něj učení zdaleka nekončí.

Kurzy pro rozhlasové a televizní moderátory nabízí řada institucí a organizací. V Severním Porýní Vestfálsku funguje například Deutsche Hörfunkakademie (DHA) – Německá rozhlasová akademie. Ta má dvě vybavená studia, kde si účastníci kursů můžou zkusit vysílání, má k dispozici produkční studio, programy na stříhání a zpracování příspěvků a techniku na natáčení příspěvků v terénu. Nováčci tak mají možnost se tady s touto technikou seznámit a zkušenější, kteří sem přijdou načerpat nové zkušenosti, si vše můžou vyzkoušet hned v praxi. Na pořízení vybavení přispěla Evropská unie a spolková země Severní Porýní Vestfálsko. Společníky akademie jsou komerční rádio NRW, mediální rada Severního Porýní Vestfálska a veřejnoprávní WDR.

Přednášejícími nejsou žádní teoretici. Všichni mají za sebou mnohaletou praxi. Je zde například Ralf Becker, který má zkušenosti s prací v komerčním rádiu NRW a veřejnoprávním WDR 2. V současnosti působí v kolínském WDR a to jak v televizi tak v rádiu. Na DHA trénuje vedení interview a moderaci vstupů s předtočenými repy. Další kurzy vede Siegfried Berndt, který vystudoval publicistiku, dějiny a sociologii. Začínal jako reportér a moderátor u WDR. Skoro 30 let strávil v Deutsche Welle, kde byl v letech 1987 až 1995 ředitelem televizní sekce. Od roku 1995 se živí jako novinář na volné noze, mediální konzultant a mediální trenér. Média nejsou jen doménou mužů. O tom, jak si takový novinář vůbec může založit existenci, učí ve svém semináři Bettina Blaß. Ta se jako novinářka v tištěných a on-line médiích věnuje hospodářství, nemovitostem, penězům, otázkám kariéry a managementu. Články píše pro Capital, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, Handelsblatt a portál t-online, kromě toho napsala několik knih a jako docentka se věnuje on-line žurnalismu a přednáší o financích.

Další ženou v lektorském sboru DHA je Susanne Haeberlein. Ta učí správnému dýchání, mluvení a práci s hlasem. Správnému dýchání a práci s hlasem učí nejen redaktory z televize a rozhlasu, ale také zpěváky a herce. Navíc ještě vyučuje komunikaci s lidmi. Poměrně bohatou nabídku kurzů má ve svém repertoár Patrick Lynen. Ten nám není vůbec neznámý, je to totiž autor knihy Báječná radiokniha – osobnost, moderace, motivace (Das wundervolle Radiobuch – Personality, Moderation. Motivation), o které byla řeč v článku Z moderátora spisovatelem. Patrick Lynen vyučuje i soukromě, má vlastní firmu, která se zabývá poradenstvím rádiím, je spoluautorem knihy Učit se od nejlepších (Von den Besten lernen) a samozřejmě má dlouholeté zkušenosti z praxe. Jedním z kurzů, které nabízí je mimo jiné trénink pro budoucí lektory, kteří by chtěli podobné kurzy vést.

Občas to může trochu bolet – trénink moderace pro ženy. To je kurz, který vede Steffi Neu. Ta se běžně zabývá hlasovou přípravou. Má ale i seminář, který je zaměřen speciálně na moderátorky. Ženám sice často nechybí vtip, ale jakmile jsou on air, jsou příliš věcné. Zatímco moderátorovi nedělá problém své posluchače rozesmát, moderátorce to jde hůř. Tento seminář má ženy naučit, aby i za mikrofonem byly vtipné. Seminář trvá tři dny, určen je maximálně pro 8 účastnic a stojí 650 euro.

Zbrusu novým seminářem je kurs Víc osobnosti. Jak se píše přímo na stránkách rozhlasové akademie www.hoerfunkakademie.de, šéfové rádií konečně přišli na to, že i formátové rádio potřebuje osobnosti. A tou musí být jak moderátor, tak zprávář, reportér a další kolegové, kteří jsou slyšet. Jak u posluchače vzbudit ještě větší pozornost a utkvět mu v paměti se může naučit osm zájemců během dvoudenního semináře za 480 euro. Součásti workshopu bude vzájemná výměna zkušeností. Na konci každý obdrží svůj osobní návrh, jak si dál budovat svoji osobitost. Kurzy se netýkají jen moderátorů. U workshopu Showprep se v kolonce cílová skupina objevují i vedoucí programu. Dvoudenní seminář za 350 euro ukáže 12 účastníkům, jak se připravovat na vysílání. Seminaristé se dozví, zda platí staré pravidlo, že co hodina vysílání, to hodina přípravy.

Ačkoliv moderátor musí být pohotový a praxí je často otrkaný, přesto ho může něco zaskočit. Například technický problém, spontánní rozhovor, nutnost zařazení mimořádných zpráv atd. Jak se zachovat při nestandardní situaci se účastníci dozví a vyzkouší si v cvičném studiu za 585 euro. Nabídka kursů reaguje na aktuální poptávku na trhu. Někdy přináší některé kurzy s dostatečným předstihem. Začátkem prosince proběhne seminář pro moderátory, šéfredaktory i další zájemce (celkem pro 12 účastníků, cena 585 euro), na téma talk-radio. Účastníci si tady vyzkouší vysílání, které je založené na mluveném slově a během hodiny odehraje, pokud vůbec jednu nanejvýš dvě skladby. Pro rozvoj tohoto formátu (v některých zemích se už úspěšně rozvíjí) mluví jednak to, že hudbu vysílá každé rádio a navíc je možné ji poslouchat například přes iPod.

Kromě těchto speciálních kurzů, nabízí rozhlasová akademie i řadu seminářů pro začátečníky. Ty naučí mluvit, připravovat vstupy atd. Kromě workshopů pro moderátory jsou v nabídce i semináře pro reportéry, redaktory, zprávaře nebo editory. Další kurzy umožňují moderátorům další sebevzdělávání a zdokonalování se. A to nejen za rozhlasovým mikrofonem ale také při moderování akce před publikem nebo před televizní kamerou. Zprávaři se tady můžou naučit připravovat lokální zprávy, rozumět a zpracovávat informace ze světa ekonomiky, které ovládají náš každodenní život. Další kurz naučí zájemce hledat informace. Co dělat, když státní zastupitelství mlčí a policie se vyjadřuje dost nejasně. Kde se dají získat potřebné zprávy. A protože i v rozhlasové a televizní branži působí někteří novináři na volné noze, je pro ně připraven seminář, který se mj. zabývá placením pojištění, daní, organizováním času, vyjednáváním o výši honoráře atd.

Nabídka seminářů je bohatá. Navíc podobných vzdělávacích zařízení je několik a každé má své kurzy. Kromě seminářů pro pracovníky programových/vysílacích oddělení nechybí ani kurzy pro obchodníky a manažery. O tom si povíme příště.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .