Média a svět: Opouští Nova hvězdný systém?

Nejnovější vydání pořadu Média a svět na ČT24 bylo tentokrát věnováno televizi Nova. Mluvilo se o digitalizaci, tvorbě mediálních zákonů, vztahu k České televizi a o dalších tématech. Hostem pořadu byl generální ředitel Novy Petr Dvořák, v krátkých reportážních vstupech vystoupili osobnosti spjaté s Novou a novináři zabývající se médii.

K zajímavé názorové konfrontaci došlo u tématu práce s osobnostmi a hvězdami. Někdejší programová ředitelka Libuše Šmuclerová srovnávala současnou podobu Novy s tím, jak nejsledovanější česká televize fungovala za jejího působení. „Nova začala ztrácet osobnosti a tím pádem ztrácí vizi. Manažersky je pravděpodobně velmi dobře řízená, na druhou stranu začíná být anonymní a začíná být řadová. To je ten rozdíl, to je přesně to měřítko, kdy od řadového k výjimečnému je přesně ten kousek té osobnosti, která v této chvíli není skrytá jenom ve Vladimíru Železném, ale na mnoha postech, protože není pravda, že ti lidé jsou zástupní. Nejsou.“ Řekla v pořadu Média a svět Libuše Šmuclerová.


K zastupitelnosti osobností v showbyznysu se Petr Dvořák vyjádřil již v Hospodářských novinách ve svém desateru, v jehož bodě VI se praví: Každý je nahraditelný.
„Média, a obzvláště televize, vytvářejí osobnosti a hvězdy. Ale pokud ony získají pocit vlastní nezastupitelnosti, ať zkusí na chvíli z obrazovky zmizet. Za chvíli se o nich neví. Jedna hvězda nedělá televizi – stejně jako bankéř nevytváří úspěšnou banku.“


V neděli se pak k této myšlence vrátil „Nova je mediální společnost, která ve vyšší míře pracuje s kreativitou, která pracuje s lidmi, kteří jsou trochu „divní“, a musí je umět využívat. Chceme mít hvězdy, chceme si je pěstovat a do budoucna na nich budeme dál pracovat. Některých z nich, kteří se podle našeho názoru trochu přežili, jsme se zbavili. Vůbec to neznamená, že bychom ten hvězdný systém nepoužívali.“ Na druhou stranu však Petr Dvořák zopakoval, že „každý je zastupitelný. Jedna hvězda televizi Nova nedělá, zatímco televize Nova si dokáže řadu svých hvězd vychovat sama.“


Uvedený názorový rozpor možná pěkně ilustruje rozdíl v přístupu obou bezesporu velkých osobností české mediální scény. Důvodů pro tento rozdíl může být několik: Šmuclerová a Dvořák symbolizují Novu každý v jiné fázi jejího vývoje – Šmuclerová stála u vzniku a rozvoje Novy, Dvořákova role spíše spočívá v udržení jejího současného postavení. Oba rovněž před usednutím do svých ředitelských křesel prošli rozdílnou profesní historií – zatímco Šmuclerová se v televizi propracovávala do funkce programové ředitelky postupně několik let, pro Dvořáka byl ředitelský post na Nově po působení v PPF první zkušeností se showbyznysem. Nelze říct, která cesta je lepší nebo horší, každopádně obě jsou natolik rozdílné, že patrně i z nich pramení uvedené rozdíly v přístupu k práci s hvězdami.


Slova Šmuclerové pak potvrzují tušený pocit, že (nejen) Nova ztrácí v odchodu nebo v upozadění některých osobností tvář, která ji personalizovala, která v komunikaci s divákem fungovala jako její jednoduchý identifikátor a která ji odlišovala od konkurence. Nové osobnosti, hvězdy a hvězdičky zatím svítivosti těch předešlých, které stály třeba už u zrodu Novy, často nedosahují a její program je tak často lehce zaměnitelný s programem jiných TV stanic. Možná i zde lze hledat příčiny určitého odcizení divákům a v poklesu sledovanosti jak Novy, tak i televize obecně. Možná právě práce s lidmi a ono Dvořákovo „pěstování hvězd“ jsou klíčovým faktorem úspěchu v mediální branži. Možná právě zaváhání v personální oblasti bylo, je a bude příčinou mnohých propadů a pádů.
 
Rumunsko je deset let před námi
V rozhovoru se pak Petr Dvořák dále vyjádřil mimo jiné k osobě svého nadřízeného Adriana Sarbu. O jeho povýšení v rámci CME jsme psali v článku Adrian Sarbu byl jmenován provozním ředitelem CME„Rumunsko jako televizní krajina je asi o deset let dál, než je dnes Česká republika, protože v Rumunsku panuje extrémní konkurence. Tam se stát úspěšným na trhu a získat takovou tržní pozici jakou má PRO TV, což je sesterská společnost Novy, vůbec není jednoduché. To, že se Adrian Sarbu stal výkonným ředitelem celé skupiny CME, je jenom důsledkem toho, že je jedním z nejzkušenějších televizních operátorů, který vyrostl na takovém konkurenčním trhu.“ řekl k tomu Petr Dvořák.


Česká televize není konkurence
Petr Dvořák Českou televizi za konkurenta pro Novu nepovažuje. „Ne snad proto, že by Česká televize vysílala špatné pořady, ale protože to je jiný typ média. A přece jenom ta její veřejnoprávní role v posledních letech začala převažovat. A myslím si, že je to dobře.“ Nezapomněl však zmínit zvýšení podílu reklamy ve vysílání ČT. „Je jenom škoda, že poslanci teď rozhodli o tom, že se bude muset ještě chvíli podřizovat tomu komerčnímu diktátu. To znamená, že bude muset ještě chvíli programovat podle přání reklamních zadavatelů.“


Skutečnost, že na České televizi zůstává prostor pro reklamu, považuje Petr Dvořák za hybrid: „Protože pro veřejnoprávní televizi, která je z valné většiny financovaná prostřednictvím veřejných zdrojů, jsou peníze z reklamy jen pěkným lízátkem navíc. Je to spíš problém nerovnováhy, kdy spolu soupeří hráči, kteří nemají stejné podmínky. Ty peníze měly být k dispozici i těm novým digitálním hráčům. To, že si Česká televize nechá reklamu, je bude bolet víc než nás.“


Pro vysvětlení nedávno ohlášeného zdražení reklamního prostoru na Nově má její generální ředitel po ruce dva hlavní důvody. Jednak je to zdraví české ekonomiky. „Nevidím důvod, proč by reklamní trh měl stagnovat v době, kdy všechny ostatní komodity rostou,“ řekl k tomu Dvořák. Další důvod je pak podle něj v pomalejším růstu ceny reklamy v minulosti: „Mezi roky 2004 a 2007 celkový nárůst není větší než 10%. To, že teď je ten nárůst vyšší, je dáno tím, že po řadu let byl ten trh poměrně plochý, čehož klienti s velkou radostí využívali.“


V rozhovoru s moderátorem pořadu Petrem Skočdopole přišla na řadu i témata jako digitalizace televizního vysílání, lobbying při schvalování mediální legislativy, nové studio Televizních novin a další. Celý pořad Média a svět, který byl na programu ČT24 vysílán v neděli 4. listopadu, můžete zhlédnout na webu České televize zde.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .